ماهواره عامل تخریب فرهنگ است/ ماهواره معضل جامعه ایرانی

ماهواره یک وسیله ارتباطی و دستگاه فرهنگی است که خود عامل اصلی تخریب فرهنگ شده است.
کد خبر: ۵۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ - 16September 2015

ماهواره عامل تخریب فرهنگ است/ ماهواره معضل جامعه ایرانی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، با توجه به اینکه قرن 21 را عصر ارتباطات میدانیم، اما نگرانیهایی درباره عدم استفاده درست از وسایل ارتباطی در دسترس وجود دارد. ماهواره یکی از این وسایل ارتباطی و فرهنگی است که تقریبا در بیشتر خانهها وجود دارد که متاسفانه به دلیل اهداف زشت برخی از کشورها به یک معضل در جامعه به خصوص جامعه ایرانی تبدیل شده است.

وقتی کسانی حرف از استفاده نکردن از ماهواره را شروع میکنند، یاد "امر به معروف و نهی از منکر" میافتیم و شاید این جمله دیگر برای ما تکراری شده باشد، شاید دیگر گوشمان از شنیدن نصیحت پر است، شاید نمیخواهیم باور کنیم که تمام برنامهها و سریالهای پخش شده در ماهواره برای فروپاشی کانون گرم خانواده ماست.

وقتی در راهرو دادگاه خانواده قدم برمیدارید با کسانی روبهرو میشوید که خانواده خود را قربانی ماهواره میدانند. رواج خیانت و عادی نشان دادن روابط نامشروع نشان از دشمنی یا به اصطلاح همان جنگ نرم است که سالهاست غرب این موضع را علیه ایران شروع کرده است.

 

به نظر میرسد که امروز بیش از هر زمان دیگر برای فروپاشی خانواده ایرانی مصمم شدهاند، آنها نیز به اهمیت خانواده در جامعه ایران پیبردهاند، به همین دلیل با هوشیاری کامل وارد این مکان مقدس شدهاند.

افزایش خشونت، بیبندوباری و فساد از جمله اهداف این شبکههای ماهوارهای است که متاسفانه خانوادهها یا بهتر بگویم بزرگ و رئیس خانواده بدون توجه به این موضوع و هدف شوم، زمینه را برای آنها مهیا کرده است.

این وسیله به اصطلاح ارتباطی تاکنون آسیبهای فراوانی به اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان که میتوان آنها را جامعه هدف غرب دانست، وارد کرده است.

باید بدانیم که پیشرفت رسانههای ماهوارهای پدیدهای کاملا مطلوب است، گرچه ماهواره و وسیلههای جدید ارتباطی سهم بهسزایی در رفاه و پیشرفت انسان دارند، اما متاسفانه تجربه نشان داده است در این زمان کوتاه پیامدهای منفی بر روی کودکان، نوجوانان، جوانان و در حالت کلی بر روی خانوادهها داشته است.

استفاده از امکانات و وسایل ارتباطی خوب است، اما از طریق درست و منطقی آن، به طوری که نه به خود و خانوده و جامعه آسیبی برسانیم.

بلوغ زودرس

معاون پیشگیری از و قوع جرم دادگستری لرستان در این باره به خبرنگار فارس گفت: بلوغ زودرس یکی از مشکلات عمده جوانان ماست که متاسفانه علت اصلی آن را میتوان استفاده از شبکههای غیراخلاقی ماهواره و افزایش برنامههای اینترنتی دانست.

محمد تقی شاهکرمی ادامه داد: در بیشتر فیلمها و سریالهای پخش شده در شبکههای ماهوارهای مسائل شخصی را بدون سانسور و خیلی راحت مطرح میکنند.

 

وی مشاهده کردن این برنامهها را بدون داشتن هیچ ظرفیتی برای پذیرش این اطلاعات موجب انحرافی ذهنی برای کودکان دانست و تصریح کرد: این موضوع یکی از اصلیترین دلایل بلوغ زودرس است که متاسفانه پیامدهایی منفی را در پیدارد.

افزایش روابط غیراخلاقی بین مردم

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در این خصوص بیان کرد: ماهواره یکی از ابزاری است که متاسفانه علل اصلی بسیاری از آسیبها در خانوادههای ایرانی شده است.

 شاکرمی خاطر نشان کرد: متاسفانه این وسیله ارتباطی غیراخلاقی در اجتماع به خصوص در حوزه اخلاق وارد فضای خصوصی خانوادهها شده است و باعث ترویج ناملایمات و رفتارهای ضداخلاقی شده است.

وی در ادامه افزود: برنامههای ضد دینی در شبکههای ماهواره به وفور دیده میشود، ترویج روابط نامشروع که در این شبکهها عادی به نظر میرسند، منجر به جرائم بسیار خطرناک و سنگین غیراخلاقی و غیرشرعی در کشور مسلمان ایران شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان یادآور شد: در تمام فیلمهای پخش شده در ماهواره روابط عاطفی میان جوانان و جنس مخالف عادی و بسیار راحت است که این موضوع میتواند، زمینهساز ترویج و شکلگیری روابط نادرست بین جوانان شود.

ایجاد زمینههای اختلاف بین همسران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در خصوص افزایش طلاق گفت: بحث طلاق یکی از آسیبهای جدی است، امروزه استحکام خانواده به وسیله ماهوارهها از بین رفته است.

شاکرمی بیان کرد: متاسفانه حرمتهای میان زن و شوهر از بین رفته است و زن و مرد در تقابل با هم هستند و به مقابله با یکدیگر میپردازند.

وی تصریح کرد: در حالی که از نظر دین ما یکی از ثمرات ازدواج افزایش آرامش روحی زوجین است، اما متاسفانه امروزه زن و مرد همدیگر را برابر میبینند، در صورتی که زن باید زن بودن خود را حفظ کند و مرد، مرد بودن خود را نگه دارد.

این مسئول قضایی خاطر نشان کرد: زن و مرد هرکدام تفاوتهای ذاتی و خلقتی دارند و دارای حقوقی متفاوت از هم هستند، ولی گویی این مسائل فراموش شدهاند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان علت اصلی افزایش طلاق خاموش را استفاده خانوادهها از ماهواره دانست و عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروز با افزایش طلاق خاموش روبهرو هستیم و باید بدانیم که در این نوع طلاق با وجود اینکه زن و شوهر در زیر یک سقف زندگی میکنند، اما هیچگونه ارتباطی میان آنها وجود ندارد.

شاکرمی افزود: اعتیاد به فضای مجازی و سایبری و ماهواره است که باعث اختلاف بین زن و مرد میشود، زمانی که باور کردیم که ماهواره برای ما مضر است، آن زمان میشود، بگوییم که ما در فضای سایبری پیروز شدهایم.

ترویج مدگرایی، بیحجابی و آرایشهای زننده

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان بیحجابی را از دیگر پیامدهای استفاده از ماهواره دانست و بیان کرد: ترویج بیحجابی از اهداف اصلی تولیدکنندگان فیلمها و سریالهای پخش شده در شبکههای ماهواره است که متاسفانه تاثیر زیادی برا اقشار مختلف جامعه به خصوص بر روی جوانان دارد.

شاکرمی در ادامه گفت: متاسفانه بسیاری از جوانان ما بدون آگاهی داشتن از مدهای خاصی پیروی میکنند که در بیشتر موارد موجب شکستن غرور فرد میشود.

وی تصریح کرد: الگو گرفتن از نوع آرایش و لباس شخصیتهای مهم سریالها موجب شده است که جوانان علاقه زیادی به بیحجابی و آرایشهای تند و زننده داشته باشند.

این مسئول قضایی خاطر نشان شد: با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و در جامعه اسلامی زندگی میکنیم، بسیاری از این آرایشها و لباسها مغایر با دین ماست.

 

افزایش خشونت

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان گفت: نگاه کردن به فیلمهای ماهوارهای که بیشتر آنها با خیانت که به قتل همراه است، منجر به ایجاد خشونت و تشدید آن در بین جوانان میشود.

شاکرمی تصریح کرد: متاسفانه در بعضی مواقع این خشونت باعث وقوع جرمهای بسیار سنگین در جامعه و در خانواده میشود.

وی تنها راه حل برا جلوگیری از وقوع این نوع جرمها را فرهنگسازی در زمینه عدم استفاده از ماهواره دانست و یادآور شد: ماهواره قانون خاص به خود را دارد و ما باید فرهنگسازی کنیم، زیرا با مجازات و جمع کردن ماهواره این مشکل حل نمیشود.

این مسئول قضایی در ادامه گفت: ما باید آگاهی افراد جامعه را در بعد اخلاق، دین و روابط خانوادهها و بالا ببریم و به نیازهای جوانان توجه بیشتری شود تا به شبکههای بیگانه پناه نبرند.

سست شدن بنیاد خانواده

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان در این باره اظهار داشت: اگر فرهنگ خانوادههای گذشته را با خانوادههای امروز جامعه مقایسه کنیم، خواهیم دید که در گذشته به دلیل اینکه دستگاه مخرب فرهنگی کمتر بوده است، عزت و اقتدار فرهنگی خانوادهها بیشتر بوده است.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز ادامه داد: متاسفانه با گذشت زمان و رفتن به سمت جلو این نیروی مخرب و دستگاه مخرب ضد فرهنگی در خانوادهها و حتی در اتاق خواب افراد ورود پیدا کرده است که این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروز اگر ما به عنوان یک مهمان وارد خانه یکی از اقوام خود میشویم، شاهد وجود ماهواره و این وسیله مخرب فرهنگی هستیم.

 

راه حلهای پیشگیری از آسیبهای ماهواره

وی ضربالمثل عامیانه "عیسی به دینش، موسی به دینش"  را مطرح کرد و گفت: این ضربالمثل که در بین مردم برای سر باز زدن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر رایج است، بسیار اشتباه است و تحت هیچ شرایط نباید این امر ترک شود.

این مسئول افزود: باید همه دست به دست هم بدهیم و جلوی این منکر زشت را بگیریم، چرا که اگر یک خانواده دچار مشکلات و ضعف فرهنگی شد، به دلیل اینکه این خانواده در جامعه با ما در ارتباط است، بنابراین تاثیر خودش را بر روی خانواده ما میگذارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان برای جلوگیری استفاده از این دستگاه مخرب فرهنگی تصریح کرد: ما باید به سمت و سویی برویم که در مرحله اول صدا و سیما برنامههایی بسازد که در خور خواسته جوان به روز باشد و نیاز خانوادههای امروز را برطرف کند و در مرحله بعدی در صورت منع استفاده از این دستگاه مخرب، یک جایگزین مناسب برای او در اختیار خانوادهها قرار دهیم.

 

 

خاکباز جدیت دستگاه قضا را درباره جمعآوری ماهواره مهم دانست و تاکید کرد: دستگاه قضا باید با جدیت بیشتری با این مقوله برخورد کند، شاید نشود همه ماهواره را جمع کرد، ولی از تولید و تکثیر آنها قطعا جلوگیری میشود.

وی در ادامه همه دستگاهها ذیربط اعم از سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه، دستگاههای فرهنگی و اجرایی، ارشاد و صداوسیما و همچنین دستگاههای انتظامی و قضایی مسئول این اتفاق دانست و گفت: باید جلوی فرهنگ زشت نصب ماهواره و مخرب خانواده که به طور حتم زوال فرهنگی را به دنبال دارد،گرفته شود.

 

منبع:فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار