فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی:

دفاع حقوقی ایران در مواجهه با تحریم‌ها باید مبتنی بر پدافند غیرعامل باشد

سردار احمدی‌مقدم گفت: آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه کشورمان از مبانی حقوقی استفاده می‌کند؛ لذا دفاع حقوقی ما هم باید مبتنی بر پدافند غیرعامل باشد.
کد خبر: ۵۲۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ - 20June 2022

دفاع حقوقی ایران در مواجهه با تحریم‌ها باید مبتنی بر پدافند غیرعامل باشدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی (داعا) صبح امروز در پنجمین جشنواره سلمان فارسی، اظهار داشت: زمانی فشار‌ها حداکثری بود؛ اما پس از آن نصرت و گشایش‌هایی برای ما ایجاد شد؛ مانند آنچه در سال ۱۳۶۰ با آن مواجه بودیم که پس از انجام قیام مسلحانه سازمان منافقین و ترور‌هایی که انجام دادند، اولین پیروزی‌ها در آبان ۱۳۶۰ توسط رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل آغاز شد و در ادامه، در خرداد ۱۳۶۱ خرمشهر و اغلب شهر‌های اشغالی کشورمان آزاد شد.

وی در ادامه درباره جنگ روسیه و اوکراین هم گفت: این جنگ تأثیر شدیدی بر انرژی و امنیت غذایی مردم اقصی نقاط جهان داشت؛ در حالی که حدود دو دهه گذشته تصور می‌شد قدرت سخت دیگر محملی ندارد، اما این جنگ نشان داد که قدرت سخت همچنان می‌تواند در صدر موضوعات قرار گیرد.

فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی افزود: وقتی یک فناوری به وجود می‌آید، در ابتدا مردم آن را قبول می‌کنند و سپس به سراغ آموختن نحوه استفاده از آن می‌روند؛ لذا امروز حکمرانی در دست کسانی است که فناوری دارند؛ به همین جهت، حکمرانی به معنی گذشته در داخل مرز‌های سیاسی معنی ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی تکنولوژی فراگیر می‌شود، دیگر نمی‌توان با آن مقابله کرد، ادامه داد: تقسیم‌بندی بحران به انسان‌ساخت و طبیعی، یک تقسیم‌بندی قدیمی است؛ از سوی دیگر باید گفت که متأسفانه ما «پسا رویدادی» هستیم؛ یعنی تا زمانی که بحرانی به وجود نیاید، برای مقابله با آن اقدامی نمی‌کنیم؛ ولی هنگامی که بحرانی رخ می‌دهد، به سرعت بر بحران غلبه می‌کنیم؛ مانند آنچه در حمله سایبری علیه سامانه سوخت کشور شاهد بودیم.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه کشورمان از مبانی حقوقی استفاده می‌کند؛ لذا دفاع حقوقی ما هم باید مبتنی بر پدافند غیرعامل باشد؛ به‌همین جهت پدافند غیرعامل باید در درون همه رشته‌ها باشد.

فرمانده داعا در پایان عنوان کرد: اینکه رفع مشکلات کشور را منوط به حل موافقت‌نامه‌ای بکنیم، مشکلی از‌ کشور و مردم رفع نمی‌شود؛ زیرا چنانچه این‌ مشکل را حل کردیم، میدان دیگری را پیش روی داریم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها