نگرانی متحدان عربی آمریکا از بی‌برنامگی بایدن در برابر ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داده متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا از اینکه جو بایدن راهبرد جامعی در برابر ایران ندارد نگران هستند.
کد خبر: ۵۳۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰ - 21June 2022

نگرانی متحدان عربی آمریکا از بی‌برنامگی بایدن در برابر ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک رسانه آمریکایی گزارش داده متحدان اصلی آمریکا در منطقه غرب آسیا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را برای رسیدن به یک طرح عملی برای مهار ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شده متحدان آمریکا در منطقه این درخواست را با توجه به کمرنگ شدن امید‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند «خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در سفر اخیرش به واشنگتن از اینکه ایالات متحده هنوز راهبردی جامع برای مقابله با «بلندپروازی‌های هسته‌ای»، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعلام نکرده ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های منطقه غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی تصریح کرده‌اند دولت بایدن هنوز به متحدانش نگفته «پلن B» یا طرح جایگزین واشنگتن برای حالت فرضی شکست مذاکرات وین چیست.

جو بایدن در هفته‌های گذشته از سوی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره هم برای ارائه «برنامه جایگزین» خود در برابر برجام تحت فشار قرار گرفته است.

چند روز پیش، قانونگذاران جمهوری‌خواه بعد از نشست غیرعلنی در مجلس سنا برای درخواست توضیح از مقام‌های دولت بایدن به شدت از کاخ سفید که به گفته آن‌ها عملاً هیچ طرح جایگزینی برای حالت شکست مذاکرات آماده نکرده انتقاد کردند.

یک هفته قبل‌تر از آن نشست غیرعلنی، «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در جلسه عمومی با سناتور‌ها گفته بود که دولت بایدن هیچ راهکاری غیر از دیپلماسی با ایران برای حل اختلافات با این کشور در پرونده هسته‌ای ندارد.

این در حالی است که وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در یک مطلب تحلیلی چند روز پیش به دولت بایدن گوشزد کرده بود که دست او از گزینه در برابر ایران خالی شده است.

سفر بایدن به منطقه

این روز‌ها شاید سفر جو بایدن به منطقه و احتمال دیدار او با «محمد بن سلمان»، یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در واشنگتن است.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: «اوضاع با ایران دارد بسیار متشنج می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ما برای اینکه این سفر باید انجام شود همین است. متحدان ما می‌خواهند بدانند که ما برای رسیدگی به این مسئله جدی هستیم.»

با وجود این، راب مالی در جلسه استماع خود در جلسه علنی مجلس سنا تصریح کرد که در حال حاضر، شانس رسیدن به توافق با ایران «در بهترین حالت، ضعیف» است. سی‌ان‌ان نوشته صرفنظر از این موضوع، هنوز مشخص نیست حتی در صورت توافق دولت بایدن چگونه قصد دارد در صورت موفقیت مذاکرات، برنامه موشکی و پهپادی ایران را مهار کند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: «متعهد به رایزنی با متحدانمان در منطقه درباره سیاست آمریکا در قبال ایران هستیم؛ به طور کلی، ما از گفتگو میان کشور‌های منطقه در خصوص مسائل امنیت و ثبات منطقه استقبال می‌کنیم.»

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند دولت بایدن گفته در صورت شکست مذاکرات، به افزایش فشار اقتصادی علیه ایران و اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

این ادعا در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان معتقدند آمریکا توان حفظ فشار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد و آثار تحریم‌ها به مرور با گذشت زمان رو به کاهش است.

وزارت خزانه‌داری دولت جو بایدن با توجه به استفاده نادرست دولت دونالد ترامپ از تحریم‌ها به خزانه‌داری دستور داد بررسی‌هایی درباره وضعیت نظام تحریم‌های آمریکا انجام دهد.

نتیجه این بررسی که خلاصه آن اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد مشخص کرد استفاده از تحریم‌ها از سال ۲۰۰۰ به این سو ۹۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به خصوص در دوران ترامپ موجب کاهش استفاده از دلار، حتی از سوی متحدان آمریکا شده است.

در بخشی از گزارش خزانه‌داری آمریکا آمده است: «دشمنان آمریکا-و برخی از متحدانمان- همین حالا در حال کاهش دادن استفاده از دلار و تماس خودشان با نظام مالی آمریکا در تراکنش‌های برون‌مرزی هستند. با آنکه چنین تغییراتی دلایل متعددی فراتر از تحریم‌های مالی آمریکا دارند، بایستی نسبت به اینکه چنین روند‌هایی ممکن است اثربخشی تحریم‌های ما را از بین ببرند هوشیار باشیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر مبنای چنین واقعیت‌هایی تأکید کرد که حفظ خاصیت تحریم‌ها مستلزم «نوسازی» آن‌ها و اتخاذ سیاست‌هایی برای بهبود در اجرای آن‌ها است. شواهد مختلف نشان می‌دهند دولت بایدن نتوانسته جلوی کاهش تدریجی آثار تحریم‌ها علیه ایران را بگیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار