یادداشت/ علی عبدالصمدی

دستگاه قضایی سالم نمادی از سلامت جامعه

قضات، وکلا، دادستانان و دیگر افرادی که به هر طریقی در امور قضایی دخالت دارند باید با تاسی پذیرفتن از آموزه‌های ناب قرآنی و سیره‌ی اهل بیت (ع) در برقراری عدل همت گمارند.
کد خبر: ۵۳۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۴ - 25June 2022

دستگاه قضایی سالم نمادی از سلامت جامعهگروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ - علی عبدالصمدی؛ هفته‌ی قوه‌ قضاییه و سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی بهانه‌ای است جهت قدردانی از زحمات بی‌دریغ کسانی که در راه برقراری عدل و داد از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند. آن‌ها که با امر مهم قضاوت و امور وابسته به آن سر و کار دارند، اهتمام اصلیشان برقراری عدالت در بهترین شکل ممکن در جامعه است.

قضاوت امری بسیار خطیر است و در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود. قوه‌ قضاییه محدود به قضات و امر قضاوت نیست. وکالت، دادستانی و سایر مشاغل حقوقی زیر مجموعه‌ قوه‌ قضاییه تعریف می‌شوند. دادگری و دادمندی و ایجاد و حفظ صلح و برقراری عدل و آرامش از اهم وظایف کلیه‌ کسانی است که به هر شکلی با موضوعاتی مانند قضاوت و وکالت ارتباط دارند.

در قرآن مجید درباره‌ این امر خطیر آیات بسیار ذکر شده است. قضاوت تا جایی مهم شمرده شده که رسالت اصلی نبی مکرم را قضاوت کردن بین مردم دانسته است: انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما اراک الله و لا تکن للخائنین خصیما (ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم، تا به آنچه خداوند به تو آموخته است در میان مردم قضاوت کنی، و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی. (سوره نساء آیه ۱۰۵)).

فلذا امر مهم قضاوت را می‌توان از رسالت‌های مهم رسول الله صل الله علیه و آله و سلم نام برد. او که رسول مهربانی بود همواره سعی داشت با عدل و داد و در عین حال آرامش و مهربانی بین پیروان و امت خویش قضاوت کند. مهم‌ترین ویژگی قضاوت پیامبر مکرم اسلام در کنار برقراری عدل و داد، همین حسن خلق و نیکویی رفتار با دیگران حتی دشمنانشان بود.

قضات، وکلا، دادستانان و دیگر افرادی که به هر طریقی در امور قضایی دخالت دارند باید با تاسی پذیرفتن از آموزه‌های ناب قرآنی و الگو قرار دادن رفتار و کردار و گفتار اهل بیت علیهم السلام در برقرار عدالت و دادگستری همت گمارند. قطعا جامعه‌ای که دستگاه حقوقی و قضایی سالم و پاکی داشته باشد، در دراز مدت از پلیدی‌ها و آلودگی‌ها پاک خواهند ماند و قطعا زمینه‌ی رشد اجتماعی در چنین جامعه محسوس‌تر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار