در نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان و رزمندگان جهادسازندگی مطرح شد؛

لزوم تبیین نقش جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس

نشست هم‌اندیشی با موضوع لزوم تبیین نقش جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس با حضور جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان جهادسازندگی و مسئولین جهادکشاورزی استان فارس در موزه دفاع مقدس فارس برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ - 26June 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان جهادسازندگی و مسئولان جهادکشاورزی استان فارس با حضور در موزه دفاع مقدس فارس ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های شهدای والامقام هشت سال جنگ تحمیلی و گلباران قبور شهدای گمنام و بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه دایمی دفاع مقدس و گالری موزه دفاع مقدس فارس، نشست هم‌اندیشی با موضوع لزوم تبیین نقش جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس برگزار کردند.

در ابتدای این نشست «عبدالحمید اسماعیلی» رئيس اسبق سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر فارس ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم یافتن این بازدیدها و تجدید میثاق با شهدا اظهار داشت: امروز هر آنچه ما داریم به ویژه آرامش و امنیت ما مرهون ایستادگی و رادمردی رزمندگان، شهدا و ایثارگران ما است و یکی از جلوه‌های ایثارگری و رشادت حضور سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی در جبهه‌های جنگ یا پیشتیبانی از جبهه‌ها است که به معنای واقعی از جان خود گذشتند و ایثار کردند.

اسماعیلی همچنین با بیان رشادتها و حماسه‌سازی عشایر در دوران دفاع مقدس نیز گفت: عشایر به عنوان تامین کننده اصلی مواد غذایی، لبنی، پروتیینی و کشاورزی کشور، چه در دوران پیش از انقلاب با ایستادگی در برابر استکبار و استعمار و چه پس از آن با حضور حماسی در پیروزی انقلاب و سپس دفاع از مرزهای میهن اسلامی، دین خود را به اسلام و ایران ادا کردند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس فارس، توجه به مجاهدت‌های فراوان جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس و ایجاد یادمان و به ویژه فضاسازی محیطی در موزه دفاع مقدس استان به نام جهادسازندگی است اما امکانات و اعتبارات ما محدود است و توقع داریم مسئولان جهاد کشاورزی هم این دغدغه را داشته باشند و پای کار بیایند تا حماسه‌سازی جهادسازندگی در هشت سال دفاع مقدس، هم در قالب روایتگری هم در دانشنامه دفاع مقدس و هم در حوزه تولیدات فرهنگی هنری، کتاب و تولیدات چندرسانه ای به همه بازگو شود.

اقدامات جهادگرانه سنگرسازان بی سنگر جهاد ادامه دارد

در ادامه «محمد صبوری» مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر استان فارس نیز با بیان اینکه کارهای علمی و پژوهشی زیادی در سطح ملی و بین المللی توسط سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی انجام شده اما در بعد خبری نامی از جهادگران نیامده افزود: این خدمات کمتر جایی ثبت شده و کار در این حیطه به ویژه وقتی بدون دریافت حمایت‌ خاصی انجام شود مستلزم سعه صدر و اراده‌ و خلوص خاصی است.

وی افزود: از آنجا که خدمت به شهدا و کار برای شهدا به فرد همت و انگیزه‌ای مضاعف می دهد توانسته‌ایم با تمام سختی‌ها کارهای بزرگی برای پاسداشت نام شهدا و ایثارگران و رزمندگان به ویژه در جهاد سازندگی انجام بدهیم و تاکنون با همت کانون سنگرسازان بی سنگر فارس 4 کتاب با موضوع تاریخ شفاهی فرماندهان جهاد سازندگی چاپ شده که یک مورد آن کتاب نمونه سال دفاع مقدس و دو مورد نیز در هفته دفاع مقدس سال گذشته از آن رونمایی شد.

صبوری افزود: در بخش دانشنامه دفاع مقدس نیز 120 مدخل ما مصوب شده و تنها 35 درصد مقالات ما باقی مانده که تا انتهای سال اتمام خواهد یافت و در کتاب «فارس در دفاع مقدس» که چندی پیش از آن رونمایی شد نیز فصل 6 که حدود 130 یا 140 صفحه است به سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی اختصاص یافته که کل فعالیت‌های جهادسازندگی را در آن معرفی کردیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: در بحث موزه دفاع مقدس نیز 46 عنوان به مهدی پارسایی مشاور هنری و موزه‌آرایی باغ موزه دفاع مقدس استان فارس  ارایه نموده‌ایم تا طی سه چهار سال آینده که موزه و نمایشگاه تکمیل می‌شود شاهد فضاسازی بهتری از اقدامات جهادسازندگی دردوران دفاع مقدس باشیم زیرا اقدامات کنونی نتوانسته گویای رشادتها و عظمت عزیزان جهادسازندگی باشد.

صبوری خاطرنشان کرد: تنها یک تیپ ما در دوران دفاع مقدس تیپ مهندسی رزمی در منطقه و شش تیپ شاخصمان پشت جبهه مشغول خدمات‌رسانی بوده و علاوه برآن در دوران دفاع مقدس 70 هزار کامیون توسط جهادسازندگی فارس به منطقه ارسال شد و 2000 بانوی داوطلب طبق اسناد با جهاد در دوران دفاع مقدس همکاری داشتند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: جهادسازندگی در بهداشت و درمان مستقیما در سطح استان یا در ستادها و یا در امداد و تخلیه مجروحین نقش داشته و تیمهای درمانی متعددی به جبهه اعزام کرده و در خلیج فارس نیز اقدام مهم و موثر انتقال نفت از پالایشگاه کنگان به بندر طاهری که نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های ما داشته را انجام داده آن هم در حالی که شرکت‌های خارجی از تعهد خود سر باز زدند و در یک کلام جهاد به جز مهندسی رزمی در بسیاری از رشته‌ها فعال بوده است.

وی افزود: فعالیت‌های شاخص ما در هشت سال دفاع مقدس به ویژه در جزیره آبادان بوده و پشتیبانی ازجنگ، بهداشت و درمان و  فعالیت در بازسازی جنگ نیز از دیگر اقدامات جهاد است که بیان و معرفی آنها به مردم مغفول مانده است.

مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر استان فارس در ادامه با گلایه از کم لطفی و بی توجهی به فعالان مروج ایثار و شهادت افزود: با وجود اینکه کار برای جهاد کشاورزی است اما جهاد طی سالیان گذشته اقبال چندانی به حمایت از ما نشان نداده اما همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم در جهت خدمت به سنگرسازان بی سنگر جهاد سازندگی با مدیران تعامل و حمایت‌هایی را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در موزه دفاع مقدس به جهاد سازندگی اختصاص یافته بسیار ناچیز و قطره‌ای از دریا است و باید بازآفرینی خدمات جهاد به نحو بهتری صورت بگیرد و از نظر اجرایی آمادگی هر نوع اقدامی درخصوص حفظ یاد شهدای جهادسازندگی را داریم، محتوا را هم آماده کرده‌ایم و آماده انتقال آن به هرفرد یا دریافت ایده‌های علاقه‌مندان به کار در این حوزه هستیم.

بودجه‌ای‌ برای معرفی نقش جهادسازندگی در جنگ تعریف نشده است

«محسن محمدی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات مالی و اعتباری و موانعی که دستگاه‌های دولتی در تخصیص اعتبارات دارند افزود: در بحث اعتبارات مالی، بودجه ای در سازمان جهادکشاورزی برای مواردی که مدیر کانون سنگرسازان بی سنگر فارس اشاره کردند پیش‌بینی نشده اما در تلاش هستیم که این کار به سبب اینکه برای شهدا است از راه‌های دیگر صورت بگیرد و اعتباراتی قانونی و بدون حرف و حدیث به این کار اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا را کمتر از شهادت ندانسته‌اند افزود: همه ما مرهون رشادت و شهادت شهدای جهاد هستیم و همه ما حاضریم با بذل جان و مال و با رضای دل خود این کار را کنیم ولی محدودیت‌هایی نیز در بحث منابع مالی وجود دارد که باید برای رفع آنها برنامه بریزیم.

محمدی اضافه کرد: ما در جهادکشاورزی استان فارس در هزینه‌های جاری سازمان نیز با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو هستیم و بدهی زیادی به تامین اجتماعی  و دیگر سازمانها داریم اما در حال تامین اعتبارات برای هزینه‌های جاری و سپس مواردی از این دست که مربوط به حماسه‌سازی شهدا است هستیم و با نیت خالص تلاش خواهیم کرد که این کار انجام شود.

«سید محسن قائمی» مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به مجاهدت‌های جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس بیان کرد: شهدای عزیز تا ابد بر گردن همه ما حق دارند و حضور در اماکن مطهر و پاکی چون گلزار شهدا یا موزه دفاع مقدس علاوه بر اینکه نوعی تجدید میثاق با آرمان‌های شهدای گرانقدر است نوعی تلنگر به ما نیز هست که به یادمان می‌آورد که اگر آنها نبودند ما نیز امروز نبودیم.

‌«اصغر چالیک» از فرماندهان جهادگر فارس در دفاع مقدس نیز که در این جلسه به عنوان نماینده جهاد کشاورزی فارس در اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استات حضور داشت به بیان رشادتهای سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی فارس در دوران دفاع مقدس و پس از آن پرداخت.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه تمام تلاشمان را می‌کنیم که در بحث یادمان شهدای جهاد و همچنین موزه دفاع مقدس حق مطلب ادا شود افزود: بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کنار بازآفرینی و فضاسازی از آن دوران با زبان هنر، می‌تواند به نسل امروز رشادتهای دیروز را منتقل کند و کمک کند که این فرهنگ ایثار و شهادت جاودانه بماند.

در ادامه این نشست و بازدید از موزه، سرهنگ پاسدار «سیدمحمد شکوهی» فرمانده سپاه عشایر استان فارس و «عبدالحمید کریمی» سرپرست اداره کل امور عشایر فارس نیز با اشاره به رشادت‌های جهادگران عشایر و رزمندگان عشایر استان فارس در دوران دفاع مقدس، لزوم بازگویی و انتقال حماسه این رزمندگان به نسل‌های جدید را متذکر شدند.

در پایان این نشست حاضرین در جلسه بر ضرورت معرفی مفصل‌تر نقش جهادسازندگی در دفاع مقدس اذعان نمودند و  با مرور مجدد جایگاه و نقش سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس تاکید کردند که اگر جهادگران سازندگی نبودند پیروزی‌های رزمندگان آسان به دست نمی آمد.

‌جهاد در جنگ هم حضور مهندسی داشت هم با ساخت پل، سنگر، خاکریز و جاده در مناطق مختلف پیشرفت سربازان و رزمندگان اسلام را بیشتر و پیشروی دشمن بعثی را با مانع مواجه می‌کرد و علاوه بر آن  یک هزار و 100 نفر شهید، 22 هزار نفر جانباز و بیش از 800 نفر اسیر سهم جهادسازندگی کشور از آن دوران است که در این بین 242 شهید والامقام، 2 هزار و 100 جانباز پر افتخار و 52  آزاده سرافراز متعلق به استان فارس هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار