یادداشت/ سردار مطهری‌زاده

تلاشی از جنس اقتدار زیر پرچم اسلام

امروزه احترام و رعایت ادب متقابل بین پلیس و مردم و رعایت اصل تکریم در مناسبات انسانی و روابط اجتماعی، زمینه ساز اعتماد عمومی و تحقق شعار مردم‌داری پلیس شده و پلیس توانسته است با شیوه‌های آموزشی نوین در این مسیر گام های مثبتی رابردارد.
کد خبر: ۵۳۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۶ - 27June 2022

تلاشی از جنس اقتدار زیر پرچم اسلامگروه اجتماعی دفاع‌پرسسردار «سعید مطهری‌زاده» فرمانده انتظامی خراسان شمالی؛ قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی نقش ارزنده‌ای در حراست از آرمان‌های اصیل اسلامی و ارزش‌های والای انقلاب شکوهمند دارد، صیانت از کرامت انسانی و تلاش در جهت برقراری عدالت، تحقق حقوق شهروندی و همچنین دفاع از مظلومان نیز از رسالت‌های مهم دستگاه قضائی است.

بی‌شک بخش اعظمی از امنیت پایدار و برقراری نظم و تأمین آسایش و آرامش در جامعه مرهون کوشش و همت مسئولان قضایی و بخش‌های مختلف دستگاه قضا است که به‌صورت جدی به مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، قانون‌شکنی‌ها و جرائم مختلف برخاسته و از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.
 
اجرای عدالت و ایجاد امنیت، رسالت مشترک دستگاه قضا و انتظامی در جامعه اسلامی است و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی بسترساز کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی بوده به طوری که اگر این همدلی و هم‌افزایی بیشتر شود، بی تردید شاهد کاهش هرچه بیشتر آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء روزافزون امنیت اجتماعی شهروندان خواهیم بود.
 
امروز فرماندهی کل انتظامی و دستگاه قضائی در کنار هم می‌توانند منشاء امنیت پایدار در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه اجتماعی و روحی و روانی برای مردم و اجتماع باشند و با ایجاد چنین تعاملی مردم می‌توانند احساس امنیت بالایی داشته باشند.
 
با توجه به اینکه حفظ ارزش‌ها وظیفه اصلی و مهم فرماندهی انتظامی است لذا پلیس و دستگاه قضائی این مهم را ثابت کرده اند که در حوزه‌های مختلف خصوصا امر به معروف و نهی از منکر این واجب فراموش شده از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
 
متاسفانه موضوعی که امروز کارکنان کوشا و پر تلاش انتظامی و دستگاه قضائی را تحت فشار قرار داده این است که اگر هر اتفاقی در جامعه رخ بدهد تمام انگشت‌ها به سوی این دو سازمان نشانه می‌روند، اما باز هم پلیس و در یک طرف دستگاه قضائی با وجود محدودیت‌ها و ناملایمت‌هایی که وجود دارد، به وظیفه و رسالت خود در خدمت به مردم عزیز و شریف کشور عمل می‌کنند.
 
به طور مثال، پلیس امروز در حوزه امر به معروف و نهی از منکر پیشتاز بوده و اقدامات ایجابی را با قدرت در دستور کار خود قرار داده است که برای احیای این فریضه مهم لازم است تا یک اقدام جهادی صورت گیرد و این محقق نمی‌شود مگر با حضور تمام دستگاه ها.
 
به شکر خداوند متعال امروز در خراسان شمالی در حوزه امنیت مشکل خاصی نداشته و نداریم و تنها دغدغه‌ای که وجود دارد در بحث مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است. همین موضوع می‌طلبد تا مشارکت عمومی چه در بین دستگاه‌ها و چه در بین مردم افزایش یابد و این روند نیز تداوم داشته باشد.
 
تحقیقات نشان داده که همکاری و همدلی دستگاه قضاء و فرماندهی انتظامی گامی مستحکم در مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بوده و هرچه این ارتباط نزدیکتر باشد نتیجه بهتری نیز در راستای برقراری امنیت و برخورد با مجرمان و در نهایت اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم به دست خواهد آمد.
 
وقوع جرائم در جامعه در صورتی کاهش می‌یابد که همکاری و همدلی فرماندهی انتظامی و دستگاه قضائی هر روز بیشتر از قبل، تقویت و مستحکم شود؛ که اگر این گونه باشد، هنجارشکنان جرأت ارتکاب جرم را هرگز پیدا نخواهند کرد و این موضوع نمایان می‌شود که ناامن سازی محیط جرم در جهت ایجاد امنیت یکی از مهمترین راهکار‌های ایجاد امنیت در جامعه است.
 
پلیس و دستگاه قضائی مهمترین سازمان‌ها برای ناامن سازی محیط جرم هستند و خدمت کردن به آحاد جامعه در خصوص امنیت از وظایف مشترک پلیس و قوه قضائیه می‌باشد که با تعامل و ارتباط منطقی هر دو سازمان نقش موثر خود را ایفا خواهند کرد و این مهم نیز قطعا اعتماد عمومی را به همراه خواهد داشت.
 
مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و انتظام بخشی در کنار رسیدگی به پرونده‌های قضائی و سایر اقدامات و ماموریت‌های محوله مهم‌ترین فعالیت پلیس است، که به حول و قوه الهی با درایت غیور مردان زحمت کش و پر تلاش فرماندهی انتظامی به نحو مطلوب تحقق یافته است.
 
قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز ثابت کرده است با پاسداری از قانون اساسی و سرلوحه قرار دادن رهنمود‌ها و منویات مقام معظم رهبری به عنوان رکن اصلی و اساسی نظام، مسئولیت خطیر و حساسی را در پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و تحقق بخشیدن به عدالت عهده دار است.
 
مصداق بارز این وظیفه خطیر و پر ارزش آیه شریفه «و اقسطوا ان الله یحب المقسطین» مطابق عدل عمل کنید همانا خداوند دوست می‌دارد آن‌ها را که طالب عدالت هستند. (سوره حجرات ایه ۹) است.
 
قوه قضائیه که همواره به عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفای نقش می‌کند، نقشی بی بدیل در پاسداری از ارزش‌ها، کرامت انسانی، سلامت اجتماعی و برقراری عدالت در جامعه داشته که این مهم علاوه براستحکام پایه نظام اسلامی مایه قوام و دوام قلمداد می‌شود و بی‌شک بخش اعظمی از آرامش پایدار و تأمین آسایش و آرامش در جامعه مرهون تلاش‌های بی شائبه مجتهدان و عالمان عادل و تمامی مسئولان قضائی و بخش‌های مختلف دستگاه قضا است.
 
امروز شاهدیم این نهاد کلیدی و موثر همگام و همراه با اندیشه‌های اسلام ناب محمدی (ص) و پیرو هدایت‌های ارزشمند مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای عزیز "مدظله العالی" به صورت جدی و قاطعانه برای مبارزه با هرگونه فساد و بی عدالتی و قانون‌شکنی لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند؛ و سخن پایانی اینکه:
 
شهید بهشتی و یارانش با نثار خون پاک خویش، اسلام و انقلاب اسلامی را بیمه کردند و پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مستحکم و با شهادتشان مسیر روشنی فرا روی دوست داران و شیفتگان انقلاب گشودند.
 
خون شهدای هفتم تیر پایه‌های نظام اسلامی را مستحکم‌تر کرده و ان شاء الله این قوه ارزشی، چون گذشته با الگوگیری از فرمایشات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا «مدظله العالی» که دفاع شجاعانه و قدرتمندانه از عدالت در جامعه وظیفه قوه قضائیه است، موفق‌تر از همیشه عمل کند و در این میان، فرماندهی کل انتظامی هم همراه و همدل در کنار این قوه، در راستای توسعه نظم، امنیت و عدالت در جامعه فروگذار نخواهد کرد. ان‌شاءالله
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها