یادداشت/ فهیمه روح اللهی

پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود!

اگر خدمات رنگارنگ و پرهزینه گوگل رایگان است زنهار که «پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود»!
کد خبر: ۵۳۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱ - 27June 2022

پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود!گروه اجتماعی دفاع‌پرس - فهیمه روح اللهی؛ آیا لارِنس لَری پِیج را می‌شناسید؟ سِرگِی میخایلوویچ برین را چطور؟ دو مردی که در پهن کردن یکی از بزرگترین سفره‌های فناوری امروز جهان نقش بسیار مهمی داشته‌اند و ما هر روز سر این سفره می‌نشینیم! لارنس چهل و نه سال دارد و یک دانشمند امریکایی ست؛ فارغ‌التحصیل از دانشگاه میشیگان و استنفورد. او با دارایی خالص ۶۸.۵۰۰ میلیارد دلار، دهمین میلیاردر جهان در سال ۲۰۲۰، دهمین فرد قدرتمند جهان در ۲۰۱۵ و پنجمین ثروتمند در حوزه تکنولوژی در ۲۰۱۵ شده است.

سِرگِی میخایلوویچ برین، اما در مسکو در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدرش مایکل، ریاضی‌دان و مادرش اقتصاددان بود. آن‌ها در ۱۹۷۹، وقتی که برین شش سال داشت به آمریکا مهاجرت کردند. برین دانش‌آموخته دانشگاه مریلند و استنفورد است. در اکتبر ۲۰۲۱ دارایی خالص او در حدود ۱۱۹ میلیارد دلار برآورد شده و او هفتمین فرد ثروتمند جهان است.

شاید بپرسید خوب این‌ها چه ربطی به ما و ماجرای سفره پهن تکنولوژی دارد؟!

پاسخ این است: این دو نفر موسس، مدیر و سهام‌دار شرکت بزرگ گوگل هستند. همان شرکتی که موتور جستجوی آن را همه می‌شناسیم و خدمات دیگر آن را، که خیلی هم گسترده است، بعضی از ما.

یک گوگول عدد بزرگی به‌اندازه ۱۰۱۰۰ و در واقع همان عدد ۱ با صد صفر است! و نام این شرکت از این اصطلاح ریاضی گرفته شده تا افق دید صاحبان این شرکت را نشان دهد. آن‌ها به دنبال تسخیر دنیا هستند با تکنولوژی و جالب اینکه با شعار غیر رسمی «شرور نباشید»!

این ابرشرکت به نظر شما چقدر هزینه دارد؟ سخت‌افزار و نرم‌افزار، نیروی انسانی، هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری و فعالیت بی‌وقفه سرویس‌های متعدد و نیز پول‌هایی که برای توسعه آن خرج می‌شود. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱، گوگل فقط حدود پانزده میلیون دلار به شرکت اپل پرداخت کرده تا به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون، مک و آیپد باقی بماند. این مبلغ سال آینده ممکن است به هیجده تا بیست میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

با این ارقام شگفت‌انگیز، خدمات گوگل رایگان است!

به نظر شما این ارقام حیرت‌انگیز از کجا تامین می‌شود؟

شاید برخی بگویند تبلیغات! اما درآمدِ تبلیغات بسیار بسیار کمتر از هزینه‌های این ابرشرکت است، ضمن اینکه این شرکت سودآوری چشمگیری برای سهام‌داران و پشتیبانان خود داشته و دارد.

در ادامه توضیح می‌دهیم که این طرار باهوش چگونه این پول‌ها را به جیب می‌زند؟

در دنیای امروز و در تبادلات اینترنتی عده‌ای محتوا و خدمات تولید می‌کنند، عده‌ای آن‌ها را دریافت می‌کنند و اپراتور‌هایی هم هستند که اجزای اصلی سرور‌ها را به هم متصل می‌کنند و به زبان ساده‌تر کار انتقال را انجام می‌دهند.

در کشور ما شرکت زیرساخت، متولی و تامین‌کننده زیرساخت‌های ارتباطی کشور و مسئول پرداخت پول به این منتقل‌کننده‌ها یا به اصطلاح کریرهاست تا ما در پهنای باند بتوانیم مثلا از خدمات و محتوا‌های ارائه شده توسط گوگل بهره ببریم. در این تبادلات گوگل نیز سهم دارد و البته این مسیر یکی از راه‌های درآمدزایی آن در دنیاست. به عبارت بهتر دستش در جیبِ همه کسانی است که از پهنای باند استفاده می‌کنند.

و، اما مسیر پررونق‌تر و البته غیرعلنی که از این شرکت و شرکت‌های مشابه آن، شاه دزدی زیرک ساخته، ارائه اطلاعات و تحلیل داده‌هاست به حاکمیت‌هایی که به دنبال نفوذ، چپاول و ناامنی در سرزمین‌های دیگرند.

برای ارتباط در دنیای امروز یا باید از بستر اندروید (گوگل) بهره ببرید یا آیفون (اپل) و هر دو متعلق به امریکاست. هم‌اکنون در هرخانه‌ای و در دست هر شهروندی در سراسر دنیا این دو بستر گشوده است و هوش مصنوعی نشسته در قفای آن می‌داند او کجا می‌رود، چه لباسی دوست دارد و چه تصویری در کنج دوربینش می‌نشیند. با چه کسانی رفاقت می‌کند و رقیبانش چه کسانی هستند. اهل مطایبه است یا کنایه. چه کتاب‌هایی را می‌خواند و چقدر؟ هنرمند مورد علاقه‌اش کیست و از چه رنگی متنفر است. به عبارت گویاتر تحلیلگران آن سوی گوشی، شما را از خودتان بهتر می‌شناسند!

این گوشی‌های موبایلی که همراه صبح و شام ما هستند، پنجره‌های نفوذ خاموشند و اکنون در لباس رنگینِ تعامل با دنیا علاوه بر آنکه اهداف فرهنگی و سیاسی صاحبان خود را تامین می‌کنند به فکر اقتصاد آن‌ها هم هستند و دائما پول حواله می‌کنند برایشان. بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی در دنیا به اطلاعاتی که هر لحظه از این جام جهان‌نما مخابره می‌شود نیاز دارند و برای به دست آوردن آن‌ها به گوگل دلار‌های فراوان می‌بخشند تا بتوانند با شکیبایی و هزینه‌ای به مراتب کمتر قدرت خود را گسترش دهند و منابع و ملت‌های بیشتری را استثمار کنند.

راه‌های کنترل این شبکه نفوذ خود موضوعی مفصل است و در این یادداشت نمی‌گنجد، اما همین مجمل ما را به حدیث مفصلی فرامی‌خواند که در استفاده از اینترنت و گوشی‌های همراه هوشیارتر عمل کنیم و بدانیم که سلامِ گرگ بی‌طمع نیست و بخشندگی شیطان ما را به کام نیستی می‌کشد حتی اگر لباس حاتم بپوشد و سفره گستراند.

شاید ترجمه حقیقی‌تر از شعار غیررسمی گوگل که می‌گوید «شرور نباشید»، این باشد: «گوسفند باشید تا بتوانم گرگ بهتری باشم».

خلاصه که اگر خدمات رنگارنگ و پرهزینه گوگل رایگان است زنهار که: «پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود»!

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها