یادداشت/ رحیم محمدی

ستادی برای هدایت نیرو‌های مسلح و مقابله با تهدیدات

ستاد کل نیرو‌های مسلح علاوه بر «سیاست‌گذاری و هدایت عمومی نیروهای مسلح» باید در برابر هر نوع از تهدیدی که متوجه این نظام می‌شود با ارتقای توانمندی‌های نیرو‌های مسلح، پاسخگویی به‌موقع و مؤثر داشته باشد.
کد خبر: ۵۳۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲ - 03July 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دوازدهم تیر هر سال برابر آنچه در تقویم ذکر شده است، مصادف با سالروز تأسیس ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ بر این اساس اگر نگاهی مختصر به نحوه شکل‌گیری این ستاد بیندازیم، متوجه می‌شویم که امام خمینی (ره) در اوایل شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران مسئولیت فرماندهی کل قوا را شخصاً برعهده داشتند، ولی در سال دوم انقلاب یعنی در سال ۱۳۵۸ به دلیل مسئولیت‌های زیاد و کسالتی که برای ایشان عارض شد، دستور تشکیل «ستاد فرماندهی کل قوا» را صادر کردند.

هرچند این دستور در سال ۱۳۵۸ صادر شد، ولی در عمل این ستاد ۹ سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۷ آن هم طی نامه‌ای که رئیس جمهور وقت مبنی بر ضرورت وجود ستادی جهت هماهنگی امور نظامی کشور و نحوه ادامه جنگ برای امام (ره) ارسال می‌کند، تشکیل شد.

در واقع به واسطه این نامه، هاشمی رفسنجانی از سوی امام (ره) عهده‌دار اموری هفت‌گانه از جمله ایجاد ستاد فرماندهی کل قوا تا فراهم ساختن زمینه‌های وحدت کامل میان نیرو‌های مسلح شد؛ بدین ترتیب اعضای اولیه این ستاد پس از تغییراتی که توسط هاشمی رفسنجانی در لیست پیشنهادی نخست‌وزیر اعمال می‌شود، به‌عنوان اعضای ستاد فرماندهی کل قوا انتخاب می‌شوند؛ لذا افرادی همچون حسن روحانی، سید حسن فیروزآبادی، بهزاد نبوی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محسن رفیق‌دوست، علیرضا افشار، سید محمد خاتمی، محمد فروزنده و غلامعلی رشید برای عضویت در ستاد مورد اشاره انتخاب و فعالیت ستاد آغاز شد.

فعالیت این ستاد که ریاست آن برعهده نخست‌وزیر بود تا بعد از رحلت امام خمینی (ره) ادامه داشت، ولی بعد از رحلت امام و حذف پست نخست‌وزیری که به‌واسطه تغییر قانون اساسی به‌وجود آمد، سید حسن آقایی فیروزآبادی در سال ۱۳۶۸ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب شد.

ستادی برای هدایت عمومی نیرو‌های مسلح و مقابله با تهدیدات

به موجب حکمی که به وی داده شد، وظایف کلی این ستاد «سیاست‌گذاری و هدایت عمومی نیروهای مسلح طبق تدابیر فرماندهی در ابعاد گوناگون آموزش، سازماندهی، تجهیزات و نیروی انسانی در جهت تقویت و کفایت نیروی دفاعی کشور و نیز ایجاد هماهنگی میان دو سازمان ارتش و سپاه در اقدامات عملی و نیز در طرح‌های بلندمدت و نظارت بر حسن اجرای تدابیر فرماندهی در نیروهای مسلح» تعیین شد.

پس از ابلاغ حکم فیروزآبادی و در سال ۱۳۷۰ به واسطه ورود درجه و جایگاه سازمانی جدید به سپاه و تغییرات ساختاری ارتش و سپاه، نام برخی ستاد‌های آن‌ها نیز تغییر یافت؛ لذا مجدداً فرمانده معظم کل قوا در نامه‌ای به رئیس ستاد فرماندهی کل قوا عنوان این ستاد را به «ستاد کل نیرو‌های مسلح» تغییر دادند.

سال ۱۳۹۵ که طی حکم فرمانده معظم کل قوا سرلشکر فیروزآبادی جای خود را به سرلشکر باقری داد، معظم‌له از رئیس جدید انتظار «ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیرو‌های مسلح و بسیج مردمی و امکان پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی» خواستار شدند.

انشای موارد مورد اشاره در این حکم بیانگر آن است که ستاد کل نیرو‌های مسلح علاوه بر «سیاست‌گذاری و هدایت عمومی نیروهای مسلح» باید در برابر هر نوع از تهدیدی که متوجه این نظام می‌شود با ارتقای توانمندی‌های نیرو‌های مسلح، پاسخگویی به‌موقع و مؤثر داشته باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها