در آستانه هفتم تیر/ شهید بهشتی:

وحدت، لازمه تداوم انقلاب است

از آنجا که در آستانه روز هفتم تیر هستیم، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به بیان خاطراتی از شهید بهشتی در مورد تأکید وی بر وحدت اقشار مختلف مردم برای صیانت از انقلاب منتشر کرد.
کد خبر: ۵۳۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵ - 27June 2022

وحدت، لازمه تداوم انقلاب استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز هفتم تیر سالروز ترور جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله «سید محمد حسینی بهشتی» رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در ساختمان حزب جمهوری اسلامی واقع در خیابان سرچشمه است. 

از آنجا که در آستانه این روز هستیم، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به بیان خاطراتی از این شهید والامقام در مورد تأکید وی بر وحدت اقشار مختلف مردم برای صیانت از انقلاب منتشر کرد.

روایت سید مسعود خاتمی [۱]

آیت‌الله بهشتی مواضع خود را محکم اعلام می‌کرد

وقتی نظام مستقر شد و سیاست خود را اعلام کرد و دولت موقت استعفا داد، اولین افراد شاخصی که برای امام سینه سپر کردند، سه نفر بودند که عبارت بودند از؛ آیت‌الله «سید محمد حسینی بهشتی»، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی.

آیت‌الله بهشتی رئیس قوه قضائیه بود و مواضعش را خیلی محکم اعلام می‌کرد. مناظره‌هایی بین توده‌ای‌ها و وی بود که از تلویزیون پخش می‌شد. آیت‌الله بهشتی خیلی قاطع جواب آن‌ها را می‌داد. چون دیدگاه‌های وی در اندیشه گروهک‌های مختلف خیلی مؤثر بود. ضد وی فضاسازی کردند. وقتی تأثیر کلام او را می‌دیدند، تحمل نمی‌کردند.

به‌ هر حال خیلی ضد او جوسازی کرده بودند؛ به خصوص منافقین. البته این قضیه سابقه تاریخی دارد. وقتی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را هم شهید کردند، آنقدر علیه ایشان جوسازی کرده بودند که حتی بعضی‌ها می‌پرسیدند: مگر علی نماز هم می‌خواند؟!

آیت‌الله بهشتی را هم به بهانه‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌دادند. آنچه بیش از همه مایه تأسف بود، بی‌بصیرتی بعضی از انقلابی‌ها و مذهبی‌ها بود. البته بعد که ایشان شهید شد، خیلی‌ها گریه کردند.

من تعجب می‌کنم که چطور بعضی‌ها اینقدر بی‌بصیرت بودند؟! تا جایی که به ما می‌گفتند: چون شما عکس این سه نفر را در سپاه می‌زنید، حزبی هستید.

دکتر بهشتی یکی از افراد مؤثر در انقلاب بود. حرف‌های او هم کاملاً واضح و روشن بود. او با درایت و بزرگواری خیلی از مشکلات را حل می‌کرد، ولی وی را از نظر شخصیتی به حدی تخریب کرده بودند که حتی مذهبی‌ها و انقلابی‌ها هم به او شک کرده بودند.

دشمن از جهل آن‌ها سوءاستفاده کرده بود. دلیل آن هم کاملاً روشن است. دشمنان انقلاب می‌خواستند افراد مؤثر را از سر راه بردارند تا راحت‌تر به اهداف خودشان برسند. البته بعد از شهادت دکتر بهشتی خیلی‌ها توبه کردند.

در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر، بهشتی هم به شیراز آمد. من خودم به استقبال وی رفتم. اول آیت‌الله بهشتی را به سپاه بردیم. من خیلی مواظب بودم که حتی در خود سپاه، حرمت وی حفظ شود. حدود یک ساعت برای بچه‌های سپاه سخنرانی کرد و تغییری که در روحیه و اخلاق و رفتار نیرو‌ها ایجاد شد، محسوس بود.

از دقت نظر بچه‌ها و سؤال‌هایی که از ایشان می‌کردند، کاملا مشخص بود که نظرشان درباره دکتر بهشتی تغییر کرده و به ایشان ارادت پیداکرده‌اند.

وحدت عامل تداوم انقلاب [۲]

رئیس دیوان عالی کشور (آیت‌الله بهشتی) در مراسمی که در تاریخ ۱۳۵۹/۰۸/۲۷ به مناسبت تاسوعای حسینی در دانشگاه تهران برگزار شد، بر وحدت اقشار مختلف مردم تأکید کرد و اظهار داشت: «امروز در این سخن، در این مناسبت و در این مکان، مطلبم پیرامون مسئله اختلاف و وحدت است. وحدتی که امروز برای ادامه انقلاب از هر چیز دیگر بیشتر مورد نیاز است؛ وحدتی که امام امت از عمق جان‌ و دل برای تحقق آن مکرر فریاد برآورده است.»

فریاد اخیر او را در سخنان چند روز قبل شنیدید. همه ما این حقیقت را می‌فهمیم که انقلاب و تداوم انقلاب در این برهه حساس و در همه مراحل حساس آینده، تنها و تنها با وحدت صفوف و نیرو‌های مؤمن به انقلاب اسلامی میسر است. فکر می‌کنم از نیرو‌های انقلابی کسی نباشد که در این مورد ذره‌ای تردید داشته باشد.

منبع

[۱] باقری، محمدرضا، طبیب زندان دولتو: تاریخ شفاهی دفاع مقدس، روایت: سید مسعود خاتمی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۹، صفحات ۹۸، ۹۹.

[۲] لطف‌الله زادگان، علی‌رضا، هویزه، آخرین گام‌های اشغالگر: روزشمار دفاع مقدس: کتاب یازدهم، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم، ۱۳۸۷، صفحات ۲۵۹، ۲۶۰.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار