یادداشت/ سیده فاطمه کیایی

دم خروس حقوق بشری آمریکا در جنایت و تبعیض

آنچه مشهود است حقوق بشر ابزار سوءاستفاده آمریکا برای فشار بر کشورهاست تا از آن طریق دولت‌ها را مجبور به تغییر مشی سیاسی و همسو با اهداف خود کند.
کد خبر: ۵۳۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱ - 29June 2022

دم خروس حقوق بشری آمریکا در جنایت و تبعیضگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- سیده فاطمه کیایی؛ جنگ در افغانستان، عراق، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، قتل عام ساکنان اصلی سرزمین آمریکا، قربانیان نژادپرستی تنها بخشی از صد‌ها جنایت آمریکا در طول حیاتش است. هرجا که ردی از حضور آمریکا در منطقه و کشوری هست، جنگ، خشونت، قتل عام و کشتار وحشیانه، خود را نشان می‌دهد. حقوق بشری که آمریکایی‌ها آن را چماقی برای زدن بر سر دیگر ملت‌ها می‌کنند، اما خود بویی از آن نبرده‌اند. آنچه مشهود است حقوق بشر آمریکایی ابزار سوءاستفاده آمریکا برای فشار بر کشورهاست تا از آن طریق دولت‌ها را مجبور به تغییر مشی سیاسی و همسو با اهداف خود کند.

قربانیان حقوق بشر آمریکایی نه تنها مردم دیگر کشور‌ها بلکه در ابتدا خود مردم آمریکا هستند. تبعیض و نابرابری در کشوری که داعیه‌دار حقوق بشر است با ندیده گرفتن اولین حقوق انسانی نقض آشکار شعار‌هایی است که تنها نشان از خالی بودن آن شعارها دارد.

تنها در یک نمونه جورج فلوید سیاهپوست به واسطه رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۰ به قتل رسید. اعتراضات پس از کشته شدن او آمریکا را فرا گرفت. هرچند این اعتراضات مربوط به کشته شدن یک سیاهپوست بود، اما سبقه دولت آمریکا در رفتار‌های نژادپرستانه علیه سیاهپوستان باعث بروز اعتراضات گسترده شد. معترضان خواستار اصلاح قوانین بودند.

قوانین ضد نژادپرستی اگرچه از دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ با تلاش‌های «مارتین لوتر کینگ» برای رفع تبعیض علیه رنگین پوستان وضع شد اما ریشه نابرابری‌ها را در فکر و اندیشه سردمداران آمریکایی باید جست‌وجو کرد. با وجود اینکه ۱۳ درصد از جامعه آمریکا را سیاپوستان تشکیل می‌دهند، اما هیچ گاه آنان شهروند درجه یک این کشور نبوده و نیستند.

از سویی آمریکا چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن همواره مقابل خواست ملت ایران ایستاده است. دولتمردان این کشور در جریان کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ نقشی مستقیم داشته و گرداننده اصلی کودتا بودند. پس از انقلاب اسلامی نیز جاسوسی در سفارت آمریکا، حمله نظامی به طبس و حمایت همه جانبه از صدام و تحریک او برای حمله به ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی، تلاش برای سرنگونی حکومت ایران با تصویب بودجه‌های میلیون دلاری و نیز تحریم‌ها خرد و کلان از دیگر اقدامات آمریکا بود که خسارت جبران‌ناپذیری بر پیکره ایران اسلامی وارد کرد و البته این تنها چند نمونه از هزاران جنایت مدعیان حقوق بشر علیه ملت ایران است.

ژست نمادین حقوق بشری آمریکا نه در یک مورد و چند مورد بلکه به صورت سازمان یافته و نهادینه شده است. موضوع فقر در آمریکا مسئله‌ای ریشه‌دار بوده و تا به امروز ادامه داشته است. براساس آمار ارائه شده ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه آمریکا فقیر هستند و در سال ۲۰۱۷ جمعیتی بالغ بر ۴۶ میلیون نفر را تشکیل می‌دادند.

آنچه واضح است آمریکا در این سال‌ها در پوشش حقوق بشر و صلح‌طلبی دست به جنایت‌هایی زده که در هیچ یک از محاکم قضایی و حقوقی بین المللی پاسخگوی آنها نبوده است. حقوق بشر خیالی آمریکا تنها برای آنان که رویای زندگی آمریکایی را در سر دارند رسیدن به آمالی است که ظاهری دلفریب و درونی پوچ دارد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار