ادعای تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به لفاظی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و مدعی شدند که تهران از فرصت به دست آمده در مذاکرات وین در جهت حصول توافق استفاده نکرده است.
کد خبر: ۵۳۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵ - 30June 2022

ادعای تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تروئیکای اروپایی، شامل سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، در بیانیه‌ای مشترک در آستانه نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، به لفاظی برضد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران پرداختند.

در این بیانیه که در وب سایت رسمی دولت انگلیس منتشر شده، آمده است: شورای امنیت همچنان درگیر تهدید امنیت بین المللی ناشی از ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران است. برنامه هسته‌ای ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری در گذشته پیشرفت کرده است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه مذکور مدعی شده اند: ایران در سه سال گذشته گام‌های بی‌سابقه‌ای برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود برداشته است و به طور بی وقفه به تشدید این مسئله ادامه می‌دهد. برخی از جدی‌ترین گام‌ها در طول فرآیند مذاکره با هدف بازگرداندن ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین آمریکا به این توافق برداشته شده است.

در ادامه این ادعا آمده است: تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای بازگرداندن برجام منجر به حصول توافقی قابل اجرا از اوایل ماه مارس شده است. ما متاسفیم که ایران تاکنون از استفاده از این فرصت دیپلماتیک خودداری کرده و به تشدید تنش‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: اقدامات ایران موانع بیشتری را بر سر راهش برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام و بازگرداندن توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ایجاد می‌کند!

همچنین در این بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که تشدید فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کند، به همکاری کامل با آژانس بازگردد و بدون تأخیر بیشتر از پیشنهاد روی میز که به نفع مردم و ملت ایران است، استفاده کند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که پیشتر دفتر رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی شامل سه کشور انگلیس، فرانسه، آلمان قرار است درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو‌های چهارجانبه انجام دهند و در این گفت‌وگو‌ها مسئله صادرات نفت ایران نیز به عنوان یکی از موضوعات بررسی خواهد شد.

همه این‌ها در حالیست که علیرغم اذعان چند باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عدم انحراف تهران از مفاد توافق هسته‌ای، اروپا در قبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رفتاری منفعلانه را پیشه خود قرار داد و از عمل به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی شانه خالی کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار