نماینده مجلس مطرح کرد؛

ایران حلقه اتصال تبادلات تجاری کشور‌های ساحلی خزر

سلیمی گفت: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و تقویت تعاملات در روابط بین پنج کشور ساحلی دریای خزر دارد و می‌تواند حلقه اتصال تبادلات تجاری این کشور‌ها باشد.
کد خبر: ۵۳۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ - 02July 2022

ایران حلقه اتصال تبادلات تجاری کشور‌های ساحلی خزر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «اصغر سلیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در مورد نشست اجلاس سران کشور‌های ساحلی دریای خزر، اظهار داشت: ایران یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی دریای خزر است که نقش تعیین کننده‌ای در این منطقه دارد و در این اجلاس هم با حضور حجت‌الاسلام رئیسی در عالی‌ترین سطح حضور داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حضور کشور‌های شرکت کننده از جمله روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در این اجلاس گفت: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و تقویت تعاملات و روابط بین پنج کشور ساحلی دریای خزر دارد و می‌تواند حلقه اتصال تبادلات تجاری این کشور‌ها باشد.

نماینده مردم سمیرم با اشاره به بیانیه پایانی ششمین اجلاس سران کشور‌های خزرگفت: کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس توافق کردند که از منابع منطقه برای اهداف صلح‌آمیز استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یکی از مهترین قدرت‌های منطقه در تلاش است تا با استفاده از تمام ظرفیت خود برای صلح و ثبات منطقه استفاده کند.

سلیمی با بیان اینکه ایران توانسته در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی را در جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشور‌های حوزه آسیای میانه بردارد، بیان داشت: دستگاه دیپلماسی درصدد است تا با ارائه راهکار‌های مناسب تضمین امنیت پایدار در منطقه را فراهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سوآپ گازی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: فایده این قرارداد برای کشور این است که ضمن انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان، بخشی از گاز مصرفی موردنیاز ۵ استان شمالی کشور خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان را به عنوان حق انتقال برداشت خواهد کرد که این موضوع به پایداری شبکه گاز ایران نیز کمک می‌کند وعلاوه بر مزایای اقتصادی، موجب هم‌سویی و وابستگی متقابل سیاسی کشور‌های طرف قرارداد می‌شود.

سلیمی تسهیلگری در حوزه ترانزیت را مهم‌ترین مولفه توسعه اقتصادی و تقویت مناسبات بازرگانی عنوان کرد و گفت:ایران در بین ۱۵ کشور واقع شده است و حلقه اتصال آسیا و اروپا از طریق روسیه و ترکیه و حلقه اتصال کشور‌های آسیای میانه با کشور‌های حاشیه خلیج فارس است این موقعیت استراتژیک ایران فرصت بی نظیری برای محوریت کشورمان در ترانزیت جهانی خلق کرده است که باید به این موضوع توجه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بازار‌های پرجمعیت شرق ایران از جمله هند و پاکستان، تصریح کرد: ارتباط با کشور‌های مذکور از طریق دریای عمان فرصت خوبی برای تعاملات اقتصادی و تجاری است که دولت باید تقویت مبادلات اقتصادی در حوزه شرق را در اولویت خود قرار دهد.

نماینده مردم سمیرم با بیان اینکه دولت سیزدهم در تعاملات اقتصادی به خوبی عمل کرده است و کارنامه قابل قبولی دارد گفت: برای تقویت مبادلات اقتصادی نیاز است که دولت رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در بقیه کشور‌ها استخدام کند و زمینه را برای تسهیل تجارت فراهم آورد به نظر می‌رسد در این حوزه نیاز به اقدامات جدی وجود دارد.

وی هماهنگی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در کشور را رمز موفقیت دولت سیزدهم خواند و گفت: همراهی و هماهنگی دیپلماسی فعال در کشور در حوزه سیاست و اقتصاد توانسته است حجم مبادلات تجاری ایران را در ماه‌های اخیر علیرغم شرایط تحریمی افزایش دهد و امیدوارم که این اقدامات برای حل مشکلات معیشتی مردم به زودی ملموس شود و جامعه دستاورد مثبت این اقدامات را شاهد باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار