مسئول دانشنامه تخصصی دفاع مقدس استان آذربایجان غربی خبر داد؛

رونمایی از جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس آذربایجان غربی

«صفاری» گفت: تا پایان سال 1401 جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس آذربایجان غربی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۵۳۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ - 03July 2022

جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس آذربایجان غربی رونمایی می شود

«مجید صفاری» مسئول دانشنامه تخصصی دفاع مقدس استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ارومیه اظهار داشت: دفاع مقدس و بحران‌های نا امنی در استان آذربایجان غربی یکی از بزرگترین حوادث تاریخ معاصر کشور بود که می‌توان ابعاد آن را در حوزه‌های مختلف انسانی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، روان شناختی و مدیریتی بررسی کرد و تدوین دانشنامه دفاع مقدس در این زمینه گامی مهم و موثر در جهت تثبیت و ماندگار کردن حقایق جنگ و همچنین مقدمه‎ای برای انجام پژوهش‌های گسترده در این خصوص است.

وی تصریح کرد: چراکه نسل فعلی و آینده باید از تاریخ دفاع مقدس و حقایق آن باخبر باشند تا بتوانند در راه حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران اسلامی و تداوم انقلاب از ثمرات دفاع مقدس استفاده کنند.

صفاری افزود: دائره المعارف یا دانشنامه کتابی مرجع متشکل از تعدادی مدخل یا واژه است که در آن به ازای هر مدخل یا واژه توضیحاتی ارائه و برای هر مدخل نیز مقاله ای علمی بر اساس منابع مختلف تدوین می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تهیه دانشنامه دفاع مقدس یک کار علمی و پژوهشی است لذا نیاز به همکاری نخبگان و دانشگاهیانی است که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند و بتوانند در تهیه مقالات علمی دانشنامه با ما همکاری کنند.

صفاری با اشاره به روند تهیه دانشنامه دفاع مقدس آذربایجان غربی، مرحله شروع به کار آن را از سال 1397 عنوان کرد و گفت: ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در سه گروه کاری شهدا و اشخاص، جغرافیا و نظامی و گروه سیاسی و فرهنگی، تاکنون هزار و  200 مدخل شناسایی و اقدام کرده ایم.

مسئول دانشنامه تخصصی دفاع مقدس استان آذربایجان غربی تصریح کرد: برای تهیه مداخل نیز 400 پرونده علمی تشکیل و از بین آنها 350 مدخل نهایی و اقدام شده است که امیدواریم در سال 1401 جلد اول دانشنامه استانی به چاپ برسد.

وی افزود: با توجه به گذشت زمان از پایان جنگ تحمیلی و از بین رفتن منابع مختلف کتبی، ‌اسناد، گزارش کارها و بازنشسته شدن کارکنان؛ تدوین نقش سازمان‌ها و نهادها در دفاع مقدس، با کندی پیش می‌رود و در خیلی از سازمانها سوابق دفاع مقدس در دسترس نیست ولی با انجام مصاحبه از کارکنان پیشکسوت آنها ، نقیصه فوق تا حد زیادی برطرف می‌شود اما انتظار این است که به جدیت و اهتمام بیشتر به خواسته‌های ما در زمینه نقش سازمان مربوطه در دفاع مقدس و برقراری امنیت پایدار در استان آذربایجان‌غربی جامه عمل پوشانده شود.

صفاری گفت: بسیجیان و خواهران و برادران علاقه‌مندان که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند می توانند پس از طی آموزش های لازم به صورت دورکاری و با عقد قرارداد با ما همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار