دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد؛

تشکیل کارگروه نوآوری در حوزه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان در استان‌ها

«امامی» گفت: باید به زیست‌بوم نوآوری فرهنگی بازگشت تا راه حل مشکلات کشور از دل مسئله استخراج شود و کارگروه نوآوری در حوزه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان ‌که با مرکز نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی و خانه خلاق ارتباط گسترده‌ای پیدا می‌کند، به دنبال تداوم این اتفاق در استان‌هاست.
کد خبر: ۵۳۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ - 04July 2022

تشکیل کارگروه نوآوری در حوزه فعالیت‌های فرهنگ بنیان در استان اصفهانبه گزارش دفاع‌پرس‌ از اصفهان، «سید مجید امامی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در نشست «ظرفیت‌های صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی استان اصفهان» که توسط خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه از دوره نصب بنر به عنوان‌ کار فرهنگی گذشته است، اظهار داشت: باید به زیست‌بوم نوآوری فرهنگی بازگشت تا راه حل مشکلات کشور از دل مسئله استخراج شود و این کارگروه‌‌ها ‌که با مرکز نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی و خانه خلاق ارتباط گسترده‌ای پیدا می‌کند، به دنبال تداوم این اتفاق در استان‌هاست.

وی افزود: برخی مجموعه‌ها هنوز در حوزه نوآوری فرهنگی ورود نداشته‌اند و ما از آن‌ها دعوت می‌کنیم که به سراغ جبهه مظلوم زندگی اجتماعی ما، یعنی فرهنگ، هنر و رسانه بیایند.

امامی با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته «اخلاق هوش مصنوعی» دستور کار جهانی در معاونت فرهنگی یونسکو شده است، اظهار داشت: پس از مذاکرات بسیار، امسال سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو به صورت قطعنامه تصویب شد؛ مسئله فرهنگ جهانی در هزاره آینده، مسئله اخلاق هوش مصنوعی است؛ چون الگوی زیست و حکمرانی جهانی به سمت هوش مصنوعی می‌رود، پس الگوی فرهنگ جهانی هم تغییر می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از برگزاری کنفرانس منطقه‌ای به صورت حضوری و مجازی با رویکرد اسلامی در حوزه اخلاق هوش مصنوعی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات مطرح شده این است که هوش مصنوعی از زمان ایجاد، در حال تهاجم به نظم اخلاقی فطری است و این سؤال که هوش مصنوعی چگونه توانسته بر اختیار و حریم خصوصی افراد فائق بیاید، در بین افراد فعال این حوزه مطرح است.

وی افزود: یکی از مشکلات کشور در صنایع و نوآوری‌های فرهنگی، فقدان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی است، در همین راستا ما طرح اولین صندوق‌ سرمایه‌گذاری کاراکتر را در حال اجرا داریم که کار آن سرمایه‌گذاری و مشارکت در طراحی، معرفی و تجاری‌سازی شخصیت‌ها و کاراکترهاست که با هویت مصرف‌کننده ارتباط دارد و با مطلوبیت فرهنگی مخاطب رابطه برقرار می‌کند.

امامی با اشاره به محصول خوب «سلام فرمانده»، گفت: با وجود این اتفاق خوب نتوانستیم از آن کاراکتر و محصول جنبی استخراج کنیم؛ چرا که شبکه توزیع نداریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ‌یکی از چالش‌های امروز را آموزش زبان دوم و زبان انگلیسی دانست و بیان کرد: چون منابع مکتوب و چندرسانه‌ای آموزش زبان مبتنی بر فرهنگ و سبک زندگی غربی است و آموزش زبان، فوق‌العاده موجب تغییر سبک زندگی می‌شود، به همین دلیل ما به خصوص در حوزه گروه‌های آسیب‌پذیری مثل کودکان و خردسالان باید منبع داشته باشیم، منبعی که تجاری و بازاری شود و آن‌قدر کارآمد باشد که بازیگران این حوزه خود به سراغ آن بیایند.

وی ادامه داد: ما در نشاط اجتماعی مسئله داریم و اگر محصولی در این حوزه تولید شود، قطعا حمایت می‌کنیم؛ اما مسئله این‌جاست که محصول در مجموعه‌های متعهد به فرهنگ ملّی تولید و تبدیل به شبکه‌های تجاری خودکفا شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه بخش عظیمی از رسالت‌های ما در دفتر تبلیغات اسلامی به حوزه صنایع فرهنگی مربوط است، گفت: البته صنایع فرهنگی نه هدف، بلکه ابزاری برای صیانت از فرهنگ ملّی و دینی و ارتقای تعالیم آل الله(ع) در اخلاق مصرف فرهنگی و تعاملات روزمره مردم است که یکی از بهترین روش‌های آن صنایع فرهنگی است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها