رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

آسیب‌پذیری دشمنان در حوزه سایبری قطعا بیش از کشور ماست

سردار جلالی با تاکید بر اینکه آسیب‌پذیری دشمنان در حوزه سایبری قطعا بیش از کشور ماست، گفت: جمهوری اسلامی حق دفاع مشروع در برابر تهاجمات سایبری با منبع مشخص از کشور‌های متخاصم را برای خود محفوظ می‌دارد.
کد خبر: ۵۳۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷ - 05July 2022

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: آسیب‌پذیری دشمنان در حوزه سایبری قطعا بیش از کشور ماستبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برنامه‌ریزی گسترده دشمن برای آسیب‌رساندن به زیرساخت‌های حیاتی کشور به ویژه از طریق جنگ سایبری اظهار داشت: دشمنان ملت ایران برای آسیب زدن به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور راهبرد عملیات ترکیبی را اتخاذ کرده است. دشمن ابتدا نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کرده و سپس با استفاده از همین نقاط ضعف ضربه می‌زند. معمولاً چنین آسیب‌پذیری‌هایی، آسیب‌پذیری ذاتی است که در سیستم‌های سایبری وجود دارد و فرصت حمله سایبری را در اختیار دشمنان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر همزمان با گسترش جنگ سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارنگی کشور در این حوزه افزایش و آسیب‌پذیری‌های موجود تا حد زیادی کاهش یافته است.

سردار جلالی گفت: علاوه بر آسیب‌پذیری ذاتی که در فضای سایبر وجود دارد در برخی موارد نیز دشمن از کم‌توجهی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برای ایجاد اختلال در روند خدمات‌رسانی به مردم استفاده می‌کند. به دلیل جنگ سایبری که رژیم صهیونیستی علیه ایران در دستور کار قرار داده است عوامل این رژیم جعلی با پادویی جریان نفاق تلاش گسترده‌ای برای آسیب رساندن به زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی کشور می‌کنند که اغلب آن‌ها با شکست مواجه شده و دفع می‌گردد و در مواردی نیز به طور موقت اختلال‌هایی را ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمنان می‌کوشند با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای ابعاد این حملات را بزرگ‌تر از آنچه در واقعیت است نشان دهند، افزود: سازمان پدافند غیرعامل در همین زمینه تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر مصون‌سازی زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم کشور دارد. در همین راستا دستورالعمل‌های عملیاتی تهیه و در اختیار همه دستگاه‌ها قرار گرفته و همچنین گروه‌های نظارت و ارزیابی آسیب‌پذیری سایبری به سازمان مختلف اعزام شده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که احتمال بروز مخاطرات سایبری افزایش می‌یابد هشدار‌های عملیاتی صادر و در وضعیت عادی نیز به سمت امن‌سازی زیرساخت‌ها حرکت می‌کنیم، ولی این به معنای آن نیست که در این حوزه‌ها عقب‌ماندگی نداریم. به دلیل آنکه در سال‌های اخیر برخی سیاست‌های توسعه سریع بدون توجه به ملاحظات امنیت، ایمنی و دفاع اجرا شده است باید به سرعت تهدیدات موجود را شناسایی و آن‌ها را رفع کرد.

سردار جلالی همچنین با اشاره به برنامه ریزی‌های گسترده سازمان پدافند غیرعامل کشور در تعامل با تمامی بخش‌های مسئول در حوزه امنیت سایبری از جمله مرکز ملی فضای مجازی، افتای ریاست جمهوری، مرکز ماهر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و... به تصویب کلیات قانون پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها عمل به الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل را امری مستحبی می‌دانند و همین سهل انگاری‌ها منجر به بروز برخی اختلال در خدمات به مردم می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش‌های دوره‌ای سایبری گسترده در زیرساخت‌های کشور گفت: آسیب پذیری‌های این بخش‌ها به صورت مکتوب به مسئولان ذی ربط اعلام شده است و اگر دستگاهی از محل آسیب پذیری‌های اعلام شده لطمه بخورد و خدمات به مردم دچار اختلال شود سازمان پدافند غیرعامل کشور حتما این موضوع را از طریق مراجع ذی ربط پیگیری قانونی خواهد کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه البته این موضوع نباید به تضعیف سربازان جبهه امنیت دفاع سایبری کشور در دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها منتج شود، گفت: نباید فراموش کنیم که رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایت کار نوع مدرنی از تروریسم و خشونت را علیه ملت ایران در قالب جنگ سایبری زیرساختی برپا کرده اند که این مساله باید از سوی محافل و مجامع بین‌المللی به جد محکوم گردد.

وی افزود: هرچند دشمن در برخی حملات به صورت موقت توانسته است اختلال‌هایی را ایجاد کند، اما مطمئنا این حجم از جنگ سایبری علیه کشور، باعث می‌شود تمامی آسیب پذیری‌های ما در حوزه سایبری برطرف شود همانطور که هشت سال دفاع مقدس در نهایت منتج به توسعه بازدارندگی دفاعی در کشور شد این مدل جنگ‌ها نیز منتج به بازدارندگی سایبری کشور خواهد شد.

سردار جلالی گفت: در پایان با تاکید بر اینکه آسیب پذیری دشمنان در حوزه سایبری قطعا بیش از کشور ماست، گفت: جمهوری اسلامی حق دفاع مشروع در برابر تهاجمات سایبری با منبع مشخص از کشور‌های متخاصم را برای خود محفوظ می‌دارد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار