سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام مطرح کرد؛

صرفه جویی سالانه ۲۰۰ میلیون دلاری در زمینه واردات دارو

سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در زمینه واردات دارو داریم و حتی با صادرات به کشور‌های خارجی تلاش داریم تا در آینده ارزآوری هم برای کشورمان داشته باشیم.
کد خبر: ۵۳۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ - 06July 2022

صرفه جویی سالانه ۲۰۰ میلیون دلاری در زمینه واردات داروبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‎پرس، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام در مراسم افتتاح خطوط تولید نسل جدید واکسن ضد سرطان رحم و دارو‌های بیولوژی شرکت دانش‌بنیان بایوسان فارمد در شهرک دارویی برکت با اشاره به افتتاح خطوط تولیدی جدید اظهار داشت: شرکت بایوسان فارمد در ۲۰ هزار مترمربع زیربنا و در پنج هکتار زمین احداث شده و برای راه‌اندازی آن دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

نوروزی افزود: شرکت بایوسان فارمد دارای سه پروژه اصلی تولید دارو‌های بیوتکنولوژی (زیست‌فناورانه)، تولید دارو‌های پیتیدی و همچنین تولید واکسن‌های نسل جدید به ویژه واکسن ضد سرطان دهانه رحم است.

وی خاطرنشان کرد: خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد تمام اتوماتیک و منطبق با استاندارد‌های جهانی است، تولیدات این مجموعه از خروج ارز از کشور هم تأثیر به سزایی خواهند داشت.

نوروزی افزود: محصولات این شرکت برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری MS، ناباروری و بیماری‌های خونی کاربرد خواهند داشت.

وی ادامه داد: سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در زمینه واردات دارو داریم و حتی با صادرات به کشور‌های خارجی تلاش داریم تا در آینده ارزآوری هم برای کشورمان داشته باشیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: با افتتاح خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

حمیدرضا جمشیدی رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت نیز در این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر گروه دارویی برکت ۱۳ تا ۱۴ درصد دارو‌های کشور را تولید می‌کند و ۴ هزار اشتغال هم در ذیل این اقدامات ایجاد کرده است.

جمشیدی افزود: در جا‌هایی که ورود بخش خصوصی دارای ریسک بالایی است ما ورود کردیم؛ گروه دارویی برکت بازوی دارویی کشور در شرایط بحرانی است.

وی افزود: تجهیزات محیط کشت واکسن کرونا فقط در اختیار سه شرکت آمریکایی بود، اما ما توانستیم واکسن ایرانی تولید کنیم و امروز در زمره ۱۰ کشور دنیا که واکسن کرونا تولید کرده‌اند هستیم.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته دنیا از دارو‌هایی شیمیایی به سمت دارو‌های زیست فناورانه رفته است، زیرا عوارض کمتری دارند؛ گاهاً یک گرم داروی زیست فناورانه یک میلیون دلار ارزش دارد و می‌تواند ارزش افزوده زیادی راهم برای کشورمان ایجاد کند.

اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز در خصوص واکسن ضد سرطان تولیدشده در این مجموعه گفت: واکسن ضد سرطان دهانه رحم، یک واکسن مبتنی بر hpv و دارویی برای پیشگیری از ابتلاء به این سرطان است که در برخی از کشور‌ها به صورت اجباری تزریق می‌شود.

برندگی افزود: این واکسن برای سنین ۱۱ تا ۳۶ سال معمولاً توصیه می‌شود که هم‌اکنون در کشور ما به صورت وارداتی و باقیمت بسیار بالا و به سختی پیدا می‌شود، اما با راه‌اندازی خطوط تولیدی بایوسان این واکسن به زودی با قیمت بسیار پایین‌تر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص مراحل تولید این واکسن گفت: از امروز تولید این واکسن آغاز شد و با مجوز‌های کسب شده از وزارت بهداشت، مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن هم به زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار