ارزیابی هنیه از دیدارش با محمود عباس در الجزائر

رهبر حماس دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر را مرحله‌ای جدید برای چشم‌انداز مبارزه فلسطینی خواند.
کد خبر: ۵۳۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ - 07July 2022

ارزیابی هنیه از دیدارش با محمود عباس در الجزائربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که به الجزائر سفر کرده با «صالح قوجیل» رئیس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

بر اساس گزارش «العربی الجدید»، هنیه دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر را مرحله‌ای جدید برای چشم‌انداز مبارزه فلسطینی خواند و گفت، مردم فلسطین که امید زیادی به این رویداد دارند از آن استقبال کرده‌اند.

رهبر حماس تأکید کرد، لحظه‌ای در پاسخ مثبت به دعوت الجزائر برای انجام این اقدام در مسیر وحدت فلسطینی درنگ نکرده است.

وی در ادامه گفت: آزادسازی فلسطین جز با مقاومت و وحدت محقق نمی‌شود موضوعی که به ضرورتی ملی تبدیل شده به همین دلیل در پاسخ مثبت به دعوت عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزائر که مُصر به وحدت ملی فلسطینی است، تردید نکردیم.

صالح قوجیل نیز در اظهارات خود به ارزش وحدت علیه استعمارگر مانند تجربه الجزائر تأکید کرد. وی مسأله فلسطین را مسأله‌ای مرکزی برای ملت و دولت الجزائر دانست و گفت، الجزائری‌ها بر حق ملت فلسطین در ایجاد کشور مستقل با مرکزیت قدس تأکید دارند.

قوجیل در ادامه بر تعهد الجزائر برای حمایت از آرمان فلسطین و کمک بی قید و شرط به ملت فلسطین و حفظ انسجام ملی فلسطین به منظور سلاحی فعال در مقابله با طرح‌های استعماری و شهرک‎سازی صهیونیستی تأکید کرد.

عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزائر سه‌شنبه شب هفته جاری دیداری میان اسماعیل هنیه رهبر حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر ترتیب داد.

تلویزیون الجزائر، این دیدار را تاریخی خواند، اما درباره محتوای آن خبری اعلام نکرد. بر اساس این گزارش تبون و عباس سندی را برای نامگذاری خیابانی در رام‌الله به اسم الجزائر امضا کردند.

اختلافات میان فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. به دنبال پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۷ که توانست با کسب ۷۴ کرسی، حزب حاکم پارلمان را تشکیل دهد، جنبش فتح به ریاست محمود عباس در ابتدا نتایج انتخابات را قبول کرد، ولی با بعد از مخالفت آمریکا و اروپا با نتایج انتخابا به این بهانه که حماس تروریستی است، این جنبش نیز از پذیرش نتایج سرباز زد و به همین دلیل منجر به اختلافات و شکاف سیاسی بین فتح و حماس شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار