دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قابلیت‌های «غزه»؛ آخرین دستاورد سپاه در حوزه پهپاد

پهپاد شاهد ۱۴۹ (معروف به غزه) دارای ۲۱ متر دهانه بال و سه هزار و ۱۰۰ کیلوگرم جرم برخاست است که می‌تواند با مداومت پروازی ۳۵ ساعت، ۵۰۰ کیلوگرم از محموله‌های مختلف را با خود حمل کند.
کد خبر: ۵۳۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸ - 09July 2022

نگاهی به قابلیت‌های غزه آخرین دستاورد سپاه در حوزه پهپادبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، پهپاد شاهد ۱۴۹ معروف به غزه در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ و در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر، توسط نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

این پهپاد پهن‌پیکر و فوق سنگین به جهت برخورداری از قابلیت‌هایی چون «توان بالا در حمل تسلیحات»، «تصویربرداری و ارسال تصاویر در طیف‌های گوناگون» و «برد و سقف ارتفاع پروازی قابل توجه»، به‌عنوان آخرین دستاورد سپاه قدم به عرصه نظامی کشور گذاشت و همچنین موفق به شکستن برخی رکورد‌های پروازی صنعت پهپادی نظامی در داخل شد.

این پرنده بدون سرنشین که یک سال از تولیدش می‌گذرد، آزمایش‌های پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشته و وارد چرخه عملیاتی شده است. پهپاد شاهد ۱۴۹ (معروف به غزه) دارای ۲۱ متر دهانه بال و سه هزار و ۱۰۰ کیلوگرم جرم برخاست است که می‌تواند با مداومت پروازی ۳۵ ساعت، ۵۰۰ کیلوگرم از محموله‌های مختلف را با خود حمل کند.

همچنین ارتفاع پروازی آن حدود ۱۰ هزار و  ۶۶۸ متر معادل ۳۵ هزار پا و سرعت پروازی آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

پهپاد غزه در مقایسه با پهپاد شاهد ۱۲۹ که یکی از مهمترین و پرکاربردترین هواپیما‌های بدون سرنشین سپاه محسوب می‌شود از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد. ۴۴ درصد افزایش ارتفاع پروازی، ۴۶ درصد افزایش مداومت پروازی، بیش از دو برابر شدن سرعت و بیش از دو برابر شدن قدرت حمل، تفاوت‌هایی است که به واسطه ۴۰ درصد افزایش دهانه بال و استفاده از موتور توربوپراب به جای پیستونی حاصل شده است.

این پهپاد برد بلند مجهز به سامانه‌های اپتیکی، پاد اخلال و فریب هواپایه و سامانه‌های جنگ الکترونیک است.

پهپاد غزه با قابلیت حمل ۱۳ عدد بمب و سامانه‌های تصویربرداری برخط (آنلاین) می‌تواند در انواع مأموریت‌های شناسایی و رزمی به کار گرفته شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها