عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

اهل قلم نقش مهمی در بهسازی فرهنگ عمومی دارند

منتظری گفت: اهل قلم بیشترین نقش را در عظمت فرهنگ ایفا می‌کنند. چراکه نویسندگان با کشش اندیشه خود دیگران را به کوششی دوباره برای گام نهادن در مسیر نیک‌بختی و سعادتمندی راهنمایی می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵ - 07July 2022

اهل قلم نقش مهمی در بهسازی فرهنگ عمومی دارندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین هم اندیشی اهالی قلم در حوزه حقوق شهروندی به مناسبت روز قلم توسط، دبیرخانه دائمی در تهران، امروز (پنجشنبه) برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مسئولین حوزه فرهنگی و نویسندگان فعال در حوزه حقوق شهروندی ازسراسرکشور به دعوت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی حضور داشتند.

در این مراسم ابتدا غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان درمجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن خیر مقدم به تمامی شرکت کنندگان و نویسندگان با اشاره به فرهنگ اظهار داشت: خداوند معجزه جاویدانش را از جنس فرهنگ برگزیده است و در آن به میراث علم و آفرینش‌هایش سوگند یاد کرده است. در واقع فرهنگ دارای فصول مختلفی هست. یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آن‌ها فصل فرهنگ، ادب و هنر است. اگر دیگران را از فصل فرهنگ کنار گذاشته شود این فصل تماشایی نخواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکوه و عظمت فصل فرهنگ اظهار داشت: اهل قلم بیشترین نقش را در عظمت فرهنگ ایفا می‌کنند. چراکه نویسندگان با کشش اندیشه خود دیگران را به کوششی دوباره برای گام نهادن در مسیر نیک‌بختی و سعادتمندی راهنمایی می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص یکی از فصول زیبای فرهنگ که همان فصل اخلاق است؛ ادامه داد: فصل اخلاق به مفهوم مسئولیت‌های اجتماعی است در واقع زمانی که از اخلاق سخن گفته می‌شود بلافاصله دو مفهوم زشت و زیبا به ذهن انسان معطوف می‌شود. اما منظور از اخلاق، همان مسئولیت‌های اجتماعی است.

منتظری افزود: اخلاق در بین بخش‌های مختلف معارف تنها بخشی که وجه اجتماعی آن بیشتر از مفهوم دیگران است که آن‌ها عقاید و احکام هستند. به عبارت دیگر اخلاق در رابطه «با» متولد می‌شود. در واقع اگر دیگری نباشد اخلاق معنا و مفهومی نخواهد داشت. اخلاق در رابطه با احساس مسئولیت نسبت «به» دیگران شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دیگران مصادیق گوناگونی دارند؛ اظهار داشت: دیگران گاهی طبیعت است که اخلاق زیستی محیطی متولد می‌شود و مسئولیت فرد نسبت به محیط زیست، هوای پاک، فضا‌های عمومی و ... را شامل می‌شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با استناد به حدیثی اظهار داشت: اگر فردی شاخه درختی را جدا کند در واقع انسانی را از بین برده است و این حدیث اوج احساس مسئولیت انسان نسبت به طبیعت را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از جوانان بر این باور هستند که سرچشمه این مباحث در فرهنگ غرب است، اما این باور مرتبط به دست اندرکاران فرهنگی است، زیرا با توجه به گنجینه‌های عمیق فرهنگی این قشر احساس فقر می‌کنند. باید معارف دینی را به طور کامل برای نسل جوان مطرح کرد.

منتظری با استناد به فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) در رابطه با احساس مسئولیت نسبت به جانداران و حیوانات اظهار داشت: زمانی که از یک حیوان برای مقصد تجاری خود سود می‌برید. هنگامی که به مقصد رسیدید اولین وظیفه صاحب حیوان رسیدگی و فراهم کردن آذوقه برای حیوان است.

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام انجام فرائض دینی از جمله نماز اهمیت بسزایی دارد اگر بر سر دوراهی قرار بگیرید که حیوانی سخت تشنه باشد و آب نیز بسیار اندک بود و بخواهید وضو بگیرید در حالی که از نماز مهمتر چیزی نیست. باید حیوان را سیراب بکنید. در واقع این سند به مسئولیت اجتماعی اشاره می‌کند.

نماینده گرگان در مجلس با اشاره به اوج احساس مسئولیت نسبت به دیگران اظهار داشت: حقوق بشر زمانی متولد می‌شود که انسان‌ها نسبت به یکدیگر مسئولیت پیدا می‌کنند. در واقع اخلاق به معنای احساس مسئولیت اجتماعی که از نگاه فرد عبور می‌کند و به دیگران معطوف می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار