نماینده مردم در مجلس:

تعامل اقتصادی ایران و روسیه تحریم‌های آمریکا و اروپا را خنثی‌ می‌کند

رضایی گفت: تحریم‌هایی که پیش از این غرب علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده بود و در ادامه جنگ روسیه و اوکراین منجر به تحریم روسیه شد، دو کشور ایران و روسیه را برای تعامل بیشتر تجاری و اقتصادی به یکدیگر نزدیک کرد.
کد خبر: ۵۳۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳ - 12July 2022

تعامل اقتصادی ایران و روسیه تحریم‌های آمریکا و اروپا را خنثی‌ می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و میزان توسعه تجارت بین ایران و روسیه، اظهار داشت: حجم صادرات بین ایران و روسیه در یک سال اخیر به ویژه پس از استقرار دولت سیزدهم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.  

رضایی گفت: در دولت سیزدهم حجم تجارت ایران و روسیه تا چهار میلیارد دلار افزایش داشته است که این عدد در دولت قبل کمتر از سه میلیارد دلار بود و انتظار داریم این میزان در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، گفت: در سفری که آیت الله رییسی به روسیه داشتند، موافقت شد که حجم تبادلات تجاری بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد و معتقدم این رقم تا میزان ۲۰ میلیارد دلار امکان افزایش دارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس یادآور شد: تحریم‌هایی که پیش از این غرب علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده بود و در ادامه جنگ روسیه و اوکراین منجر به تحریم روسیه شد، دو کشور ایران و روسیه را برای تعامل بیشتر تجاری و اقتصادی به یکدیگر نزدیک کرد. به این معنا که بسیاری از محصولات که روس‌ها به آن دسترسی ندارند توسط ایران تامین می‌شود و محصولاتی هم که به دلیل تحریم ما دسترسی درستی به آن نداریم توسط روسیه تامین می‌شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه تحریم روسیه برای ایران فرصت است، تاکید کرد: تحریم به تسهیل در شتاب اجرای برخی از سیاستگذاری‌ها مانند حذف دلار از مبادلات تجاری و مالی بین دو کشور، کمک می‌کند.

رضایی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های حمل ونقل بین دو کشور ایران و روسیه تقویت شود، گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی بین دو کشور نیاز به توسعه و تقویت دارد و معتقدم مهمترین مسیر حمل و نقل دریایی است که امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر مستقیم است و باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: توسعه بنادر کشور و ارائه خدمات بندری مناسب، راه اندازی کشتی‌های رو رو هم برای رسیدن به اهداف مدنظر کمک کننده است. همچنین بسیاری از محصولاتی که به روسیه صادر می‌شود کشاورزی است و گلایه صادرکنندگان معطلی زیاد محصولات آن‌ها در گمرک روسیه است.

رییس گروه دوستی ایران و روسیه اضافه کرد: پیوستن کامل ایران به توافق اورآسیا می‌تواند موجبات ارتقاء روابط و تسهیل صادرات به روسیه را فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امکان تهاتر کالا با روسیه وجود دارد، گفت: اینکه کالای مورد نیاز روسیه را تامین کنیم و آنچه ما نیاز داریم از این کشور تحویل بگیریم نیز در توسعه ارتباطات دو کشور دیده شده است. البته توسعه اجرایی این موضوع به فعال‌تر شدن وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و وزارت امورخارجه بستگی دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: به هر میزان که حجم صادرات ایران به روسیه که از جمعیت ۱۵۰ میلیونی برخوردار است، افزایش داده شود (به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی که تولید کننده آن مردم هستند) به همان میزان اقتصاد و معیشت مردم بهبود خواهد یافت و بر ثبات قیمت ارز در کشور اثرگذار است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها