مدیرمسئول مجلات رشد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نیازمند حمایت از تولیدات هنری ایرانی هستیم/ کانون پرورش فکری در تربیت کمرنگ نیست

حاجیان‌زاده با تاکید براینکه نیازمند حمایت از تولیدات هنری ایرانی هستیم، گفت: نقش کانون پرورش فکری کمرنگ نیست بلکه نسبت به گذشته خیلی غنی‌تر و به روزتر شده است.
کد خبر: ۵۳۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۵ - 13July 2022

«علیرضا حاجیان‌زاده» مدیر مسئول مجلات رشد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به چالش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های تربیتی اظهار داشت: کانون پرورش فکری کوکان و نوجوان پنجاه سال قبل در شرایطی پایه‌گذاری شد که هیچ امکاناتی برای کودکان و نوجوانان کشور وجود نداشت یعنی نه نشر کودک یک نشر گسترده‌ای بود و نه پایگاهی برای حضور کودکان وجود داشت.

وی با بیان کانون پرورش فکری در گذشته از یک کتابخانه در یک پارک فعالیت خود را شروع کرد، افزود: فعالیت‌های کانون پرورش فکری به تدریج گسترش پیدا کرد و برای خانواده‌ها تنها تکیه گاهی بود که با خیال راحت می‌توانستند فرزندان خود را بفرستند و البته برای برنامه سازان و نویسندگان نیز جایگاه خوبی بود تا توانایی‌های خود را عرضه کنند.

مدیر اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: با گستردگی انقلاب، به تدریج کانون‌های مختلفی برای کودکان شکل گرفت و ناشران متعددی به حوزه کودک و نوجوان وارد شدند. این موضوع در کنار مزیت‌هایی که داشت با چالش‌هایی نیز مواجه شد و به ادعای برخی خانواده‌ها نقش کانون پرورش فکری کمرنگ‌تر شده و همچون گذشته نمی‌درخشد.

حاجیان‌زاده ادامه داد: نقش کانون پرورش فکری کمرنگ نیست بلکه نسبت به گذشته خیلی غنی‌تر و به روزتر شده اما به دلیل رقابت‌ها و مشابهاتی که در کنارش ایجاد شده خود به خود در اذهان و افکار عمومی کمرنگ تر نشان داده می‌شود.

وی اظهارکرد: کانون پرورش فکری به نسبت تحولات فرهنگی و هنری ایجاد شده در کشور و فضای بازی که در انقلاب ایجاد شده باید روش‌های غنی‌تر و جذاب‌تری را دنبال کند.

مدیر مسئول مجلات رشد از تغییر رویه در مطالعه به عنوان یک چالش مهم کانون اشاره و گفت: مبنای اولیه و اصلی شکل گیری کانون، بحث مطالعه و کتاب و کتابخانه و نشر بود و بعدها بحث فیلم و تئاتر به آن اضافه شد و ما اصرار داریم که مبنای اولیه کانون که کتابخوانی است را از دست ندهیم.

حاجیان زاده با تأکید بر اینکه کانون باید سطح پوشش عمومی فعالیت‌های خود را افزایش دهد گفت: کانون باید جهت گیری کمی خود را نیز بالاتر ببرد که متاسفانه در این زمینه خیلی موفق نبوده است.

مدیر اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: صرف ترجمه و استفاده از تولیدات غیرایرانی اگر محتوای متناسبی با فرهنگ و نیازهای ما باشد اشکالی ندارد بلکه ظرفیت و امکانی است که باید در چارچوب فرهنگ ایرانی و اسلامی از آن استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه اولویت تولید آثار فرهنگی باید داخلی باشد، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر تولید داخلی در صنعت دارند ما در فرهنگ هم باید تولید داخلی را حمایت کنیم تا جوانان و پیشکسوتان انگیزه خلق اثر را پیدا کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار