نماینده مجلس مطرح کرد؛

پیمان‌های جهانی و منطقه‌ای عاملی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

رضایی گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با همسایگان و کشور‌های حوزه شرق یک نگاه راهبردی و استراتژیک است و سفر‌های سران قوای مقننه و مجریه و دیگر مسئولان کشوری و لشکری به کشور‌های آسیای میانه و روسیه نشان از همین نگاه راهبردی و استراتژیک است.
کد خبر: ۵۳۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ - 13July 2022

سفر پوتین به ایران نشانگر اهمیت و تاثیر تهران در سیاست خارجی مسکو است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابراهیم رضایی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در گفت‌وگویی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور روسیه به تهران، اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با همسایگان و کشور‌های حوزه شرق یک نگاه راهبردی و استراتژیک است و سفر‌های قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی و دیگر مسئولان کشوری و لشکری به کشور‌های آسیای میانه و روسیه نشان از همین نگاه راهبردی و استراتژیک است. همچنین روسیه کشوری بزرگ، مهم و تأثیرگذار در سطح دنیاست و سفر پوتین به کشورمان نشانگر اهمیت و تاثیر تهران در سیاست خارجی مسکو است.

وی افزود: تا به امروز با وجود فرصت‌های فراوان و امکان توجه به زیرساخت‌ها و افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی با کشور‌های آسیای میانه و روسیه مورد غفلت قرار گرفته بوده و یا به حد قابل قبولی نرسیده بود، اما با نگاه مجلس و دولت جدید این موضوع تسهیل شده و در حال تغییر و رشد است.
نماینده مردم دشتستان در مجلس تاکید کرد: ما آمادگی داریم که با کمک در وضع قوانین مختلف به تسهیل این ارتباطات سیاسی و اقتصادی کمک کنیم.

وی با اشاره به حاکمیت پول ملی در مبادلات تجاری گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به افزایش تجارت بین دو کشور کمک کند مبادلات پولی بر اساس ارز‌های ملی طرفین است و این موضوع می‌تواند هم بر اساس پیمان‌های پولی دوجانبه و بر اساس قرارداد‌های مختلف بین دو طرف انجام گیرد.

رضایی خاطر نشان کرد: ایران و روسیه سال گذشته توافق کردند که سطح مبادلات تجاری را تا ده میلیارد دلار ارتقا دهند البته این رقم ظرفیت و قابلیت افزایش تا ۲۰ میلیارد دلار را نیز دارد که نیازمند پیگیری و اهتمام طرفین است، سفر آقای پوتین می‌تواند موجب ارتقای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و مسکو شود و نزدیکی مواضع سیاسی ایران و روسیه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش ارتباطات اقتصادی و فرهنگی طرفین و همکاری‌های مشترک در حوزه بین‌الملل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خوب با اشاره به سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه در سال ۹۹ گفت: یکی از مسائلی که در سفر قالیباف هم مورد توجه بود، استفاده از ظرفیت همسایگان خصوصاً روسیه جهت پیوستن به پیمان‌های مهم جهانی و منطقه‌ای است، پیمان‌های مهم جهانی و منطقه می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها و افزایش توان اقتصادی ما کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت در پایان تاکید کرد: سفر رییس جمهور کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است به تهران نشان می‌دهد که اولاً تحریم‌ها و تهدید‌های غرب روند کاهنده تاثیر خود را آغاز کرده و ثانیاً جمهوری اسلامی ایران برای حرکت به سوی پیشرفت و حل مشکلات داخلی خود معطل غرب و برجام و توافق‌های بی‌خاصیت نمانده است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها