دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی ۱۶۱۴ شهر و روستا از آب شرب سالم توسط سپاه

شش شهر اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان در قالب طرح آب‌رسانی غدیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه از آب آشامیدنی سالمی بهره‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۵۳۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵ - 16July 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ حدود یک ماه پیش بود که سردار «فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه در بازدید از پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خوزستان به محل اجرای طرح آب‌رسانی غدیر رفت و عنوان کرد که امیدوار است تا عید غدیر امسال شهروندان خوزستانی بتوانند پس از اتمام طرح یادشده، از آب شرب خوبی بهره‌مند شوند؛ لذا با این بهانه و به جهت اینکه در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم هستیم، نگاهی گذار به این پروژه خواهیم داشت.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تکیه بر دانش و تخصص جوانان این مرز و بوم و استفاده بهینه از توان و استعداد لجستیکی در کنار تعهد و ایمان، تمام تلاش شبانه‌روزی خود را در آبادانی ایران اسلامی با اجرای پروژه‌های عمرانی و صنعتی انجام می‌دهد به‌عنوان مثال موسسه «اروندان» این قرارگاه از بدو تأسیس در سه دهه فعالیت با تلاش متخصصان متعهد، بکارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات به روز در زمینه اجرای خطوط انتقال نفت، گاز و آب و احداث تلمبه‌خانه و مخازن نفت و احداث تصفیه‌خانه آب، تاکنون ۷۴ پروژه را به سرانجام رسانده که همگی در حال بهره‌برداری هستند و در حال حاضر نیز بیش از چهار پروژه بزرگ در دست اقدام در نواحی مختلف ایران عزیز دارد.

موسسه «اروندان» به دلیل رعایت اصول کنترل کیفیت و تضمین کیفیت، رعایت استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مدیریت پروژه‌ها، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت، توجه ویژه به سلامت، ایمنی و محیط زیست، پیاده‌سازی مدیریت دانش با تاکید بر علم و دانش روز و تألیف کتب حاصل از اجرای پروژه‌ها و نیز مشارکت در فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق محروم و آبادانی میهن اسلامی ایران به‌عنوان پیمانکار طرح آب‌رسانی به خوزستان با عنوان طرح «آب‌رسانی غدیر» انتخاب شده است.

بهره مندی شش شهر از آب شرب خوب با طرح غدیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

اجرای این طرح به دلیل ضرورت رفع مشکلات و معضلات کیفی و کمی تامین آب شرب مردم استان خوزستان در مصوبه سال‌های ۸۵ و ۸۷ سفر‌های استانی هیات دولت نهم، به تصویب رسید.

از این روی به‌منظور اجرای طرح آب‌رسانی غدیر که همان آب‌رسانی به شهر‌های مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است، طی قراردادی به‌صورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و به شکل ترک تشریفات به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر واگذار شد.

بر این اساس، هدف از اجرای طرح مورد اشاره، تأمین و رفع بحران آب از نظر کمی و کیفی برای شهر‌های مرکزی و جنوبی استان خوزستان شامل آبادان، اهواز، خرمشهر، شادگان و همچنین شهر‌های شوش، حمیدیه، بستان و سوسنگرد، هویزه و سایر شهر‌ها و روستا‌های مسیر خطوط انتقال تعیین شد.

بدین ترتیب قرارداد ششم مهر ۱۳۸۸ به طول ۹۰۰ کیلومتر با دبی ۲۴ مترمکعب بر ثانیه، دارای قطر خطوط انتقال ۸۰۰ الی دو هزار و ۴۰۰ میلی‌متر، با مخازن ذخیره آب به حجم ۹۶۰ هزار مترمکعب و به ارزش ۱۶۲۵ میلیارد تومان، شروع شد.

بهره مندی شش شهر از آب شرب خوب با طرح غدیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

اما اولویت‌های اجرایی طرح آب‌رسانی غدیر عبارتند از: آب‌رسانی از منبع کرخه (کانال MC۱) به شهر‌های آبادان، خرمشهر و شادگان با ظرفیت ۲.۷ مترمکعب در ثانیه، آب‌رسانی به ظرفیت m³/s۱۰ از کانال پای پل کرخه به اهواز، آبادان و خرمشهر، دشت آزادگان و شادگان، تأمین و انتقال آب از سد مخزنی دز به بخشی از شهر‌های تحت پوشش طرح با اجرای کار‌های باقیمانده و اتصال به بخش‌های قبلی.

بخش ابتدای مسیر از سد دز تا مخازن «ام الدبس» به‌عنوان سامانه انتقال آب غدیر شمالی و بخش دوم از مخازن «ام الدبس» تا شهر‌های اهواز، آبادان و خرمشهر به‌عنوان سامانه انتقال آب غدیر جنوبی شناخته می‌شود؛ بنابراین با تکمیل این پروژه، انتقال آب شرب از طریق خطوط انتقال و لوله‌گذاری از پشت سد دز به شش شهر اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود یک هزار و ۶۰۸ روستای استان صورت می‌گیرد.

بر اساس آنچه عنوان شده، این پروژه به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک از سوی مجری طرح یعنی وزارت نیرو، به‌صورت رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار