یادداشت/

حجاب و عفاف، تأمین‌کننده سلامت روان و ضامن امنیت اجتماعی

حجاب را باید رفتاری الهی دانست که باعث ارتباط بین فرهنگ و دین، عقل و ایمان، سیاست و دیانت و تکامل و اختیار در رفتار انسانی شده است.
کد خبر: ۵۳۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۴ - 15July 2022

حجاب و عفاف، تامین کننده سلامت روان و ضامن امنیت اجتماعیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «هوشنگ حسینی» فرمانده انتظامی استان اردبیل؛ برابر آموزه‌های دینی و اسلامی حجاب مصونیت است؛ چون حکم الهی بوده و منطبق بر زندگی انسان‌هاست؛ یعنی خداوند متعال که حکیم مطلق است حکمی را صادر نمی‌فرماید که به ضرر انسان‌ها باشد.

حجاب و عفاف دو رکن مهم و تاثیرگذار در جامعه بوده که موجب حفظ و سلامت فرد و خانواده و مصونیت جامعه می‌شود.

مسئله اجتماعی بدحجابی در ارتباط با پدیده امنیت اجتماعی و اخلاقی برای جامعه و ساختار حاکمیت اهمیت دارد. در واقع مسئله بدحجابی به این دلیل اهمیت دارد که آرامش روانی فردی و اجتماعی را دچار اختلال کرده، افزایش مفاسد اجتماعی و اخلاقی، افزایش مدپرستی، رشد تهاجم فرهنگی، سقوط اخلاقی و شخصیتی، تزلزل ساختار دینی و فرهنگی فرد و خانواده و اجتماع را به دنبال داشته است.

اسلام هم برای زنان و هم برای مردان، تکلیف مشخص کرده است؛ اما دلیل اینکه در زمینه پوشش به مردان کمتر تذکر داده شده است، این است که مردان جاذبه و ظرافت وجودی زنان را ندارند؛ بنابراین ضرورت دارد غیر از مواردی که دین مبین اسلام تعیین کرده است خود را بپوشاند. همچنین به دلیل تفاوت‌های جسمی و روحی بین زنان و مردان اسلام به زنان دستور داده است که خود را بپوشانند.

اسلام حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی و بر این نکته مهم که حجاب در درجه اول امنیت و آرامش فردی مرد و زن را تامین و سپس امنیت و آرامش اجتماعی را  به ارمغان می‌آورد؛ تاکید دارد.

زن مسلمان با رعایت حجاب به خوبی دریافته است که پوشش اسلامی می‌تواند شأن، مقام و منزلت والای او را حفظ کند و او را در اوج عزت و اقتدار قرار دهد؛ تا به اتّکا به توان و ظرفیت‌های خاص خود، ضمن رعایت موازین اخلاقی و شرعی، نقش تاریخی خویش را ایفا کند.

حجاب و عفاف دستاورد بزرگ ادیان الهی است؛ چرا که زنان محجبه با پوشش خود، تزکیه نفس و قرب الهی خویش را فراهم و زمینه رشد معنوی مردان را به دلیل حفظ نگاه تأمین می‌کند. بنابراین حجاب نقش مهمی در گسترش روز افزون امنیت اجتماعی دارد.

اما با این وجود باید این واقعیت را نیز بپذیریم که تبلیغات جهانی، فضای مجازی  و شبکه‌های اجتماعی، پوشش‌های مختلف را تهدید می‌کند و تنوع فرهنگی را از میان برمی دارد و از غنای فرهنگ‌ها می‌کاهد.

ایستادگی در مقابل سیل ویرانگر تهاجم فرهنگی، ساده نیست چرا که هر روزه نفوذ بیشتری پیدا می‌کند و کانون خانواده‌ها را از هم می‌پاشد و جامعه‌ها را به سوی پرتگاه سقوط و تباهی سوق می‌دهد؛ بنابراین در چنین عصری تمسک به ارزش‌های دینی و پیروی از شرع مقدس می‌تواند ما را از آسیب‌های ویرانگر تهاجم فرهنگی مصون بدارد.

تاثیرات حجاب و عفاف

حجاب از لحاظ روان شناختی موجب خود ارزشمندی افراد و در نتیجه استحکام پیوند خانواده و استواری شخصیت آنان شده، سطح عزت نفس را بالا برده، مانع افسردگی روحی و روانی شده و به سلامت روحی و روانی افراد کمک می‌کند.

تأثیر حجاب بر سلامت روانی 

امنیت و آرامش 

 بدون شک حجاب، تأثیر بسیار مهمی بر روح و روان زن دارد. اگر زن پوششی مناسب داشته باشد می‌تواند از امنیت و آرامشی وصف ناشدنی برخوردار باشد. عفاف که ثمره حجاب و پوشش است، عامل آرامش و و تضمین کننده سلامت روانی و روحی و از طرفی دور ماندن زن از عوامل پریشانی و در نهایت باعث رضایت وجدان است. عوامل ناامنی فکری و زیادی وجود دارند که حجاب مانع بروز آن‌ها می‌شود. پس حجاب موجب امنیت فکری و ذهنی می‌شود به گونه‌ای که انسان می‌تواند در طول حیاتش درست فکر کند و خوب تصمیم بگیرد؛ در مقابل پایبند نبودن به حجاب، آرامش خانواده و جامعه را بر هم زده و به التهابات دامن می‌زند.

تحکیم بنیان خانواده  

زنان نقش بسیار مهمی در استحکام یا عدم استحکام بنیاد خانواده ایفاء می‌کنند. آنان می‌توانند با احترام گذاشتن به افراد خانواده و همراهی و همدلی با آنان و با دلبستن به زندگی خانوادگی به مدیریت و تدبیر خانواده پرداخته و خانواده را از بهداشت روانی کامل برخوردار سازند و خانواده‌های مستحکمی را به جامعه تحویل دهند.

عدم تمایل به خودنمایی

انسان به طور طبیعی به آراستن و نشان دادن خویش گرایش دارد. خاستگاه و ریشه این تمایل انسانی را می‌بایست در کمال گرایی انسان جست. با دقت در وضعیت زنانی که حجاب را رعایت می‌کنند می‌توان به این نتیجه رسید که این زنان تمایل چندانی به خود نمایی و خود آرایی ندارند، چرا که آن‌ها خلأ عاطفی ندارند که نظر‌ها را به خود جلب کنند. زنی که تمایل به خود نمایی ندارد و حجاب اسلامی را برای خود پذیرفته است اهل وقار و عفاف است و چشم طمع کاران را کور و دست هوس بازان را کوتاه می‌کند.

احساس شخصیت

پوشش یکی از فضائل اخلاقی مهم در عرصه اجتماع است و عدم رعایت آن مشکلات فراوانی را برای فرد و جامعه به بار می‌آورد. همان طوریکه در نص صریح قرآن و سخنان ارزشمند ائمه (ع) به کرات دیده می‌شود، عدم پوشش اسلامی، مانعی برای رسیدن زن به مقامات بلند معنوی و انسانی می‌گردد و موجب تنزل موقعیت انسانی او می‌شود. یکی از انگیزه‌های دعوت به حیات اجتماعی زنان، بالا رفتن شخصیت علمی، معنوی و اجتماعی آنان است.

بنابراین زن مسلمان با رعایت حجاب اسلامی احساس شخصیت نموده و کمالات علمی، معنوی و اجتماعی را به دست آورده و پله‌های ترقی و موفقیت را طی می‌کند.

حجاب و امنیت اجتماعی

اسلام حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی کرده است و چالش ها، زمینه‌ها و راهبرد‌های بسیار مهمی را برای شکوفایی ذهن نو اندیش افراد جامعه در این مورد تبیین کرده است.

از سویی حجاب ارتباط مستقیمی با امنیت اجتمایی دارد. هدف اصلی و فلسفه حقیقی وجوب حجاب امنیت اجتماعی است و پایه‌های امنیت اجتماعی در سایه حجاب بانوان امکان پذیر می‌گردد.

جامعه موظف است در این مقوله امنیت را ایجاد کند، ولی این مهم اتفاق نمی‌افتد، مگر آنکه خود زنان همت کنند و در سایه رعایت ارزش‌های اخلاقی و حجاب با شهامت در مقابل گرگ‌های گرسنه هوسران ایستادگی و آنان را با سلاح عفت دور سازند. پوشش، امنیت زن را در اجتماع فراهم می‌سازد و در سایه حریم پوشش است که می‌توان با خیالی آسوده به اجتماع آمد و فعالیت کرد.

کارکرد حجاب فقط مربوط به جنبه  فردی نمی‌باشد، بلکه از کارکرد‌های اجتماعی زیادی برخورداراست؛ غرایز و التهاب‌های روحی و جسمی  و معاشرت‌های بی بند و بار را کنترل و به این طریق بر تحکیم نظام خانواده می‌افزاید و از انحلال کانون مستحکم خانواده جلوگیری می‌کند و در نتیجه امنیت اجتماعی را فراهم می‌سازد. حال اگر کسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویکرد جامعه شناختی و روان شناختی به چنین کارکرد‌هایی و تأثیرات مطلوب آن در تأمین امنیت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه زندگی می‌کنند بلکه برای رفتار‌ها و اندیشه هایشان دست به گزینش می‌زنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند.

به همین دلیل می‌توان به مسئله حجاب به عنوان راهبردی کار ساز جهت تأیید و ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و تأمین کننده سعادت آدمی که منشأ قرب الهی دارد نگریست.

زنان با رعایت حجاب اسلامی نه تنها خود را به خداوند نزدیک ساخته، بلکه موجب گسترش روز افزون امنیت اجتماعی و ایجاد زمینه‌ای جهت رشد معنوی مردان میگردند.

برای رسیدن به این منظور باید فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پیدا کند و در این امردولت، خود مردم، رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش مؤثری بر ترویج حجاب داشته باشند که در صورت تحقق این موضوع جامعه از خطرات حفظ و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

- آرامش اجتماعی

بین حجاب و امنیت اجتماعی رابطه تنگاتنگی وجود دارد که اسلام، جهت حفظ امنیت و آرامش اجتماع، طرفدار حجاب بیشتر و حداکثری بانوان، به ویژه زنان و دختران جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرمان است.

زمانی افراد یک جامعه آرامش روانی دارند که از پوشش مناسب برخوردار باشند. شناخت سیمای زن، حقیقت حجاب و فلسفه و آثار آن از جمله پایه‌های مستحکم پوشش دینی و تبلور امنیت اجتماعی است. وقتی خانمی به پاسخ درونی خود که چرا باید پوشیده باشیم نائل شود، پایه‌های حجاب دینی در او شکل گرفته و با آگاهی کامل به امنیت اجتماعی ارزش می‌بخشد و دوام آن را تضمین خواهدکرد. به طور کلی، آگاهی زن نسبت به آثار مطلوب حجاب که از جمله مهم‌ترین آن‌ها امنیت اجتماعی است باعث می‌شود که نه تنها احساس سنگینی از پدیده حجاب ننماید، بلکه  از آن به خوبی استقبال نموده و آرامش درونی و برونی اجتماع را وسعت بخشند.

زن با رعایت حجاب، سلامت روحی و روانی خود را تضمین و امنیت اجتماعی را در جامعه فراهم می‌سازد. حجاب به زن امنیت و آرامش  داده و به استحکام بنیاد خانواده کمک می‌کند، بنابراین حجاب در درجه اول امنیت و آرامش فردی مرد و زن را تامین و سپس امنیت و آرامش اجتماعی را  به ارمغان می‌آورد.

برای رسیدن به این منظور باید فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پیدا کند و در این امردولت، خود مردم، رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش مؤثری بر ترویج حجاب داشته باشند که در صورت تحقق این موضوع جامعه از خطرات حفظ و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها