در نشست علمی اربعین مطرح شد؛

اربعین نماد تبلور وحدت مسلمانان است/ تعمیق ارتباطات فرهنگی ایران و عراق

جمعی از علما و دانشگاهیان دانشگاه‌های مازندران و عراق با تاکید بر تعمیق ارتباطات فرهنگی بین دو ملت ایران و عراق، اربعین را نمادی از وحدت بین ملت‌های مسلمان بیان کردند.
کد خبر: ۵۳۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸ - 16July 2022

اربعین نماد تبلور وحدت مسلمانان است/ تعمیق ارتباطات فرهنگی ایران و عراقبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، نشست علمی اربعین و ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی عصر امروز با حضور اساتید و مهمانان دانشگاه‌های عراق در دانشگاه مازندران برگزار شد.

حجت الاسلام «محمد مهدی شریف تبار» مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران ضمن تقدیر از حضور اساتید ایرانی و دانشگاه‌های عراق و میزبانی دانشگاه مازندران اظهار داشت: آنچه که امروز در مسیر اربعین بسیار مهم و اثرگذار است بحث مهم ارتباط روز افزون در عرصه ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی است و با توجه به شعار اربعین امسال «و انا من حسین» آنچه که در ذیل این کلام مطرح می‌شود، این نکته مهم است که «انا من حسین» یعنی اشتراک داشتن و شباهت داشتن با سیدالشهدا در حوزه فکر عقیده و عمل و مرام سیدالشهدا، که این سرخط باید مورد دقت و عنایت همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام واقع شود.

وی با بیان جمله معروف امام حسین (ع) افزود: یعنی وجود پیامبر اکرم و سیره آن حضرت در وجود اباعبدالله الحسین (ع) استمرار یافته است و سیدالشهدا نگهبان دین پیامبر و حافظ این مسیر خواهد بود لذا شهادت او گسترش و بقای دین خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران ادامه داد: در تکمیل همین مسئله استمرار حرکت امام حسین (ع)، امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند معنای این جمله پیامبر این است که و من هم از او (امام حسین) زنده می‌شوم.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با تاکید بر ایجاد زمینه‌های فرهنگی بیشتر در اربعین، تصریح کرد: امروز جامعه نخبگانی و فعالان فرهنگی دولت هم با توجه به مؤلفه‌های ارتباطات فرهنگی مبتنی بر اعتقادات مذهبی و پیشینه‌های تاریخی و قومیتی مشترک و... می‌توانند زنده و احیا کننده اسلام ناب باشند و در خروش جریان مردمی در پیاده روی اربعین استمرار بخش طریق مستقیم الهی باشند.

حجت الاسلام مستقیمان عضو هیئت علمی و هیئت رئیسه دانشگاه با تقدیر از ملت بزرگ عراق در پذیرایی ویژه ایام اربعین از زائرین به خصوص ایرانی‌ها، بیان داشت: شعار امسال «و انا من حسین» در واقع همان همراهی با سیدالشهدا در تداوم نهضت عاشورایی است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه مازندران ضمن اعلام آمادگی همکاری مشترک در زمینه‌های پژوهشی و علمی بین دانشگاه مازندران و دانشگاه‌های عراق، افزود: زبان و ادبیات منظوم و منشور یکی از اشتراکات دو کشور است.

در ادامه دکتر ضیا الصافی رئیس دفتر مؤسسه بنیاد بین المللی اربعین در کربلای معلی خاطرنشان کرد: بنیاد اربعین همایش‌های متعددی را در خصوص اربعین و امام حسین (ع) در عراق و ایران برگزار کرد که آخرین همایش در کربلا در دانشگاه اهل بیت (ع) بوده است که با حضور اساتید دانشگاهی ایران و عراق با حدود ۱۰۰ نفر برگزار شد.

وی در ادامه به مؤلفه‌های ارتباطات علمی و فرهنگی، همچون برگزاری نشست‌های مشترک متعدد گفتمانی اشاره کرد.

«عبدالحسین نجم» معاون دانشگاه کربلا نیز ضمن تبریک عیدغدیرخم و تقدیر از دانشگاه مازندران در برگزاری این نشست با اشاره به حدیث امام علی (ع) «الناس صنفان اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق» عنوان کرد: زیارت اربعین نمادی از تبلور وحدت ملت‌های مسلمان است.

همچنین پرفسور محمد زاهر، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مرکز فناوری در دانشگاه عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست به روابط عمیق دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و بیان داشت: زیارت اربعین پس از سقوط صدام رونق و گسترش بسیار بیشتری پیدا کرد و به شکرانه نعمت اربعین، همکاری بسیار شایسته بین دو ملت شاهد بودیم.

این مقام علمی کشور عراق ضمن بیان این نکته که ایران و حرم امام رضا (ع) مرکز همبستگی شیعیان است، اظهار داشت: این رفتارهای فرهنگی متقابل در ایام اربعین امام حسین (ع) زمینه ساز تعمیق ارتباطات فرهنگی بین دو ملت است که بستر ساز فرهنگ جهانی امام زمان (عج) خواهد شد و بی‌شک به ایجاد مودت و محبت بین ملت‌ها و مسلمانان می‌انجامد.

بشری هنون استاد دانشگاه کشور عراق با اشاره به فرصت گسترش گفتمان مناسب اربعینی در نشریات متنوع و متعدد علمی و پژوهشی دانشگاه‌های عراق، ادامه اظهار کرد: یکی از عرصه‌های ارتباطات علمی و فرهنگی اقدام مشترک در مجلات علمی از جمله مجله‌ای آستان مقدس حسینی دارد.

پروفسور سادسه استاد دانشگاه و نویسنده در خصوص آسیب‌ها و خرافات، با تاکید بر لزوم توجه به معرفی درست مکتب امام حسین (ع)، تصریح کرد: نهضت امام حسین (ع) یک نهضت اصلاحی است و با منطق به پیروزی رسید حضرت زینب کامل کننده نهضت امام حسین (ع) بود. همه ما اساتید جهت تقویت این مکتب و معرفی درست آن باید تلاش کنیم.

عباس زاده عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این نشست با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص شکل دهی علمی و پژوهشی به مسئله اربعین، خاطرنشان کرد: ارتباطات علمی و فرهنگی در دانشگاه مازندران از قبل مورد توجه بوده است در دانشگاه مازندران میزبان ۱۱۰۰ نفر و کل استان حدود ۲۰۰۰ دانشجو عراقی داریم.

وی با اعلام آمادگی دانشگاه مازندران درخصوص ورود علمی به مسئله اربعین، ادامه داد: در کمیته‌هایی که شکل خواهد گرفت مسائل را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد روابط علمی و فرهنگی پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار