رویترز سفر بایدن به منطقه را شکست پشت شکست دانست

خبرگزاری رویترز نوشت جو بایدن در تحقق ۲ هدف اصلی خود در سفر به منطقه، با شکست مواجه شد.
کد خبر: ۵۳۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ - 17July 2022

رویترز سفر بایدن به منطقه را شکست پشت شکست دانستبه گزارش گروه بین‌‌الملل دفاع‌پرس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته (شنبه) پس از سفر سه روزه به منطقه غرب آسیا و حضور در نشست جده، به واشنگتن بازگشت، در حالی که دو هدف اصلی از این سفر با خود داشت که به نوشته خبرگزاری رویترز، هر دو هدف با شکست مواجه شده است.

به نوشته این خبرگزاری، بایدن در حالی عربستان سعودی را ترک کرد که هیچ دستاوردی در خصوص تأمین سوخت و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با خود به همراه نداشت.

رویترز افزود: «بایدن به سران عرب گفته است که آمریکا همچنان یک شریک فعال در خاورمیانه برای آن‌ها باقی خواهد ماند، اما او موفق به دریافت تعهدات لازم از کشور‌ها برای ایجاد یک محور امنیتی منطقه‌ای که اسرائیل را نیز شامل شود و همچنین افزایش فوری تولید نفت نشد.»

بایدن که برای اولین بار از زمان ریاست‌جمهوری‌اش به منطقه غرب آسیا سفر کرده بود، ابتدا وارد سرزمین اشغالی شد و پس از دو روز با سفر به عربستان سعودی، در خلال سخنان خود در نشست «توسعه و امنیت جده» دیدگاه و استراتژی خود را در خصوص نقش آمریکا در منطقه ارائه داد.

رویترز در ادامه نوشت: «بیانیه پایانی نشست جده مبهم بود و عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان عربی ایالات متحده، آمال و آرزو‌های واشنگتن در خصوص اینکه این نشست می‌تواند به تشکیل ائتلاف امنیتی با حضور اسرائیل برای مقابله با تهدیدات ایران، کمک کند را نقش بر آب کرد.»

نشست میان جو بایدن با، ولی عهد سعودی محمد بن سلمان با دلیل انتقادات شدیدی که بایدن در خصوص حقوق بشر علیه بن سلمان انجام داده بود، در شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای برگزار شد؛ انتقاداتی که موجب شده بود تا، ولی عهد سعودی نیز زبان به انتقادات متقابل از آمریکا بگشاید.

رویترز افزود: «ایجاد یک پدافند هوایی مشترک با کشور‌های عربی که روابطی با اسرائیل ندارند و نمی‌خواهند جزئی از ائتلاف ضد ایرانی باشند، بسیار دشوار به نظر می‌رسد، ایرانی که شبکه قوی از گروه‌های همسو با خود را در منطقه در عراق و لبنان و یمن دارد.»

در این راستا «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که اطلاعی از رایزنی‌ها در خصوص ائتلاف دفاعی خلیجی-اسرائیلی ندارد و عربستان سعودی در چنین گفتگو‌هایی شرکت نکرده است.

وزیر خارجه سعودی در یک نشست خبری گفت: «هرگز هیچ نوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل مطرح نشده است؛ نمی‌دانم این اخبار از کجا آمده‌اند. نه در طی نشست [جده]و نه قبل از آن چنین چیزی مطرح نشد و مورد بررسی قرار نگرفت».

رسانه‌ها نیز پس از نشست عربی-آمریکایی جده نوشتند که تصمیم ریاض برای گشودن حریم هوایی خود به روی شرکت‌های هوایی اسرائیلی، ارتباطی به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با این رژیم ندارد و مقدمه‌ای برای گام‌های بیشتر نیست.

در ارتباط با افزایش تولید نفت نیز که شاید مهم‌تر از هدف قبلی است، «محمد بن سلمان» صراحتا در سخنرانی خود در نشست جده گفت که دولت سعودی پیش از این تولید خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز رسانده و بیش از این ظرفیت تولید ندارد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفته است که ۱۳ میلیون بشکه در روز نهایت تولیدی است که این کشور می‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار