یادداشت/ سیروس فتح اله

سفر پر از خالیِ بایدن به منطقه غرب آسیا

بالاخره سفر چهار روزه بایدن به منطقه غرب آسیا که برای رسیدن اهداف از قبل تعیین شده برنامه‌ریزی شده بود، بدون نتیجه ملموسی به پایان رسید و او با دستان پر از خالی به کاخ سفید بازگشت.
کد خبر: ۵۳۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۳ - 18July 2022

سفر پر از خالیِ بایدن به منطقه غرب آسیاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در سفری چهار روزه وارد منطقه غرب آسیا شد؛ سفری که رئیس جمهور پیر آمریکا اهداف زیادی را در آن دنبال می‌کرد.

برخی معتقد بودند که بایدن برای گدایی نفت و دوشیدن کشورهای عربی به منطقه غرب آسیا سفر کرده است، برخی دیگر هم بر این باور بودند که هدف بایدن از سفر به منطقه و حضور در سرزمین‌های اشغالی، تقویت لابی صهیونیستی برای بهره‌برداری از آن‌ها به نفع خود در انتخابات آینده آمریکا صورت گرفته است؛ اما عده‌ای دیگر معتقد بودند که نگرانی‌ها از بی‌ثباتی‌ها در رژیم صهیونیستی و بررسی پرونده ایران پای رئیس جمهور آمریکا را به منطقه باز کرده است.

بایدن در مصاحبه با کانال 12 رژیم صهیونیستی مدعی شده است که هدفش از سفر به خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) ایجاد ثبات در این منطقه است! چون ثبات در این منطقه از منافع بسیار مهم ایالات متحده تلقی می‌شود! این اظهارات بایدن درحالی مطرح می‌شود که اگر رویدادهای این منطقه را در طول سال‌های گذشته مرور کنیم، می‌بینیم که مهم‌ترین دلیل نا امنی‌ها و بی‌ثباتی‌های منطقه غرب آسیا محصول حضور آمریکایی‌ها در این منطقه و حمایت‌شان از گروه‌های تروریستی است.

بایدن در این مصاحبه، درخصوص پرونده هسته‌ای ایران این ابهام را در ذهن مخاطب ایجاد کرد که واقعا سپاه مانع رسیدن به توافق یا همان احیای برجام می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا برای اینکه ایران را عامل به نتیجه نرسیدن توافق نشان دهد از بهانه‌های مختلف استفاده می‌کند. آن‌ها یک روز بحث توان دفاعی و موشکی ایران را وسط می‌کشند، یک روز ادعاهای حقوق بشری می‌کنند و یک روز هم بحث سپاه را مطرح می‌کند تا به این بهانه امتیاز بیشتری از ایران بگیرند و امتیازی هم ندهد و حتی اگر ایران حاضر به اجرای مطالبات عجیب آمریکا باشد، آنها باز خواسته‌های دیگری را مطرح می‌کنند.

هرچند در ادامه اذعان کرد که خروج از توافق هسته‌ای با ایران اشتباهی عظیم بود و باید به توافق برگردیم؛ امری که موجب شد تا خبرگزاری آناتولی در تحلیلی بنویسد بایدن، سران تل‌آویو را در پرونده ایران ناامید کرد.

موضوع مهم دیگری که در سفر بایدن مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفت، ائتلاف‌سازی علیه ایران بود؛ بایدن برای به نتیجه رساندن این مهم در سخنرانی نشست جده اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و دوباره مدعی شد، ایران باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است! اما اظهارات بایدن را هیچ کدام از همسایگان تهران تایید نکردند.

فریادهای خبرنگار آمریکایی در دیدار جو بایدن با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز قابل پرحاشیه بود. او از بایدن سوال کرد که آیا این همان عربستان منفوری است که می‌گفتی؟!

مراسم استقبال از جو بایدن در فرودگاه که توسط مدیران میانی عربستان صورت گرفت، نیز با مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ این در حالی بود که بن سلمان برای استقبال از سران عربی مدعو به نشست جده، شخصاً به فرودگاه رفت.

درخصو گدایی نفت نیز، کاخ سفید مدعی بود ریاض پذیرفته افزایش تولید نفت خود در ماه‌های ژوئیه و اوت را ۵۰ درصد افزایش دهد، اما مقامات سعودی صراحتا اعلام کردند که هیچ توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

بالاخره سفر چهار روزه بایدن به منطقه غرب آسیا که برای رسیدن اهداف از قبل تعیین شده برنامه‌ریزی شده بود، بدون نتیجه ملموسی به پایان رسید و او با دستان پر از خالی به کاخ سفید بازگشت. 

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار