یادداشت/ علی لقمانپور

فصل مشترک غدیر و قطعنامه «ولایت پذیری» است

جریان غدیر و موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸، از درونمایه و وجه مشترک ارزشمندی به نام ولایت پذیری برخوردار است.
کد خبر: ۵۳۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹ - 21July 2022

فصل مشترک غدیر و قطعنامه «ولایت پذیری» است

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام علی لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم؛ دفاع مقدس دربرگیرنده حماسه‌ها، پند‌ها و روایت دلاوری‌ها و ظرفیت‌های شگرف موجود در درون مجموعه نظام جمهوری اسلامی است.

جریان هشت سال دفاع مقدس، در کنار تمامی رویداد‌های آن، از گلواژه ذی قیمت ولایت پذیری برخوردار است بگونه‌ای که دم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) بود که در مدت کوتاهی خیل عظیم رزمندگان اسلام را برای دفاع از دستاورد‌های انقلاب و اسلامی و ایستادگی در برابر دشمن متجاوز، به صف می‌کرد.

غالب وصیتنامه‌های شهدای والامقام تاکید بر اطاعت از ولایت دارد تا جایی که شهدا و رزمندگان اسلام، در کلام و مکتوبات خود اعزام و حضور در جبهه را بر اساس فرمان امام عزیز عنوان می‌کردند.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز جلوه دیگری از اطاعت پذیری و ولایت پذیری رزمندگان اسلام و فرماندهان دوران دفاع مقدس بود؛ آنهم اطاعت به معنی پذیرش از دل و جان نه صرفا تمکین از یک فرمان نظامی، زیرا باور اطاعت پذیری از امام و رهبر، شاکله اصلی و ستون فقرات نیرو‌های مسلح و گروه‌های مردمی حاضر در جبهه را تشکیل می‌داد.

از این رو، با پذیرش قطعنامه ۵۹۸، برگ دیگری بر افتخارات رزمندگان اسلام و فرماندهان شجاع نیرو‌های مسلح رقم زد و آن اطاعت بی، چون و چرا از ولایت بود، آن هم ولایتی که ریشه در غدیر دارد.

در جریان غدیر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) تمامی حجاج را فراخواندند و با جزییات و تاکیدات فراوانی که در تاریخ ثبت و ضبط شده است، رسالت خویش را در معرفی امام علی (ع) به عنوان امام بعد از خویش، به انجام رسانیدند تا بعثت و رسالت، ناتمام نماند.

موضوع غدیر آزمون بزرگ ولایتمداری بود و از این رو، عده‌ای که اسیر هوا‌های نفسانی خویش بودند از این موضوع امتناع کرده و سفارش مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) را به انحای مختلف به وادی دیگری کشانیدند.

اما نور حق که جلوه گر شود، هیچ قدرتی نمی‌تواند جلودار آن باشد و مومنان واقعی هستند که در هر عرصه‌ای همواره گوش به فرمان امام و رهبر خود، به نص صریح کتاب خدا عمل می‌کنند، حال تفاوت نمی‌کند که این عرصه، جریان غدیر یا نمونه‌ای از آن در پذیرش قطعنامه و یا در دوران کنونی عمل به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) باشد.

همه افتخارات نظام اسلامی در سایه حضور مردم در صحنه و اطاعت از رهنمود‌ها و فرامین مقام عظمای ولایت و نیز ایثار مدافعان انقلاب و رزمندگان و خون‌های پاک شهداست. باید این ارزش‌ها را قدر نهاد و بر حفظ آن تا رسیدن به عصر ظهور، همت گمارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها