وزیر خارجه سوریه: برای ترکیه و دیگران هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود، گفت: نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند.
کد خبر: ۵۳۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ - 20July 2022

وزیر خارجه سوریه: برای ترکیه و دیگران هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه که به منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود و در دومین سفرش در دولت سیزدهم در تهران حضور دارد، پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت: بشار اسد من را مکلف کرده بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کنم. بعید نبود من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. بسیار رضایتمندیم از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است و این تمام قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: تجاربی را در این زمینه داشتیم که در طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط شد که مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.

المقداد بیان کرد: آنها فکر کردند مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد ولی سوریه مقاومت کرد و به جهت توان ملتش و همچنین کشورهایی که کمک کردند و کشورهای همپیمان ما در این سال‌ها. مطلع شدیم از بیانیه پایانی نشست تهران و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند.

وی گفت: علیه هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه هستیم و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در سوریه هستیم و علیه سیاست ترکی سازی هستیم. مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.

وی حضور آمریکایی در شرق فرات را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند.

المقداد همچنین تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حلهای مسالمت آمیز. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌‌کنند. جهان امروز در هم تنیده است.

وی بیان کرد: این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین هستیم و برای تاسیس کشور مستقل فلسطین. آنکه نمی‌‌خواهد صلح برقرار شود رژیم نژادپرست صهیونیستی است.

خبرنگاری از فیصل المقداد درباره خروج آمریکا از سوریه سؤال کرد که وی گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با اردوغان مطرح کرد نشانگر اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را متبادر به ذهن می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است. به آمریکا می‌گوییم ثروت‌های سوریه از قبیل گاز، نفت، گندم و آب را غارت می‌‌کند. اینجا نه تهدید می‌‌کنم و نه هشدار می‌‌دهم. هر کس اشغالگر باشد چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپا باید به این برسند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود. این‌که ملت ما تلاش خواهد کرد برای پایان دادن به این موضوع. آمریکا از این مطلع است و آمریکا و اسرائیل این را امتحان کرده‌اند. من این اشغالگری را پایان یافته می‌بینم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار