همکاری امارات و رژیم صهیونیستی در آفریقا

برخی منابع خبری گزارش دادند که امارات پس از گذشت تقریبا دو سال از عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی گام دیگری در جهت تقویت منافع این رژیم، اما این بار در آفریقا برداشت و بر همین اساس در صدد تشکیل پایگاه مشترک اطلاعات با این رژیم در آفریقا برآمده است.
کد خبر: ۵۳۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹ - 20July 2022

همکاری امارات و رژیم صهیونیستی در آفریقابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اطلاعاات انتشار یافته نشان می‌دهد که وزارتخانه‌های خارجه دو طرف سعی دارند برای ایجاد ارتباط میان شرکت‌های دو طرف در آفریقا پایگاه مشترک اطلاعات در این قاره راه اندازی نمایند.

بر اساس این گزارش، طرح‌های مشترک دو طرف حول محور کشاورزی، آبرسانی، مخابرات و جهان دیجیتال تمرکز خواهد یافت به ویژه با توجه به اینکه رژیم اشغالگر قدس طی سال‌های گذشته تحت عناوین اقتصادی به طور فزاینده نفوذ و حضور خود را در این قاره گسترش داده است.

این توفق جدید مرحله دیگری از پیشرفت سریع روابط اقتصادی میان ابوظبی و تل آویو به شمار می‌رود. با توجه به اینکه از زمان امضای توافقنامه عادی سازی میزان مبادلات تجاری میان دو طرف ظرف فقط یک سال به میزان ۴۳۸% افزایش یافته است و به ۳.۷ میلیارد شیکل معادل ۱.۱ میلیارد دلار بالغ گردید که بیش از میزان مبادلات تجاری میان مصر و رژیم صهیونیستی است.

بر مبنای ارزیابی‌های به عمل آمده پیش بینی می‌شود که تبادل تجاری میان دو طرف طی سال‌های آتی سالانه به میلیارد‌ها دلار بالغ گردد.

لازم به یادآوری است توافق ابوظبی و تل آویو جهت همکاری در قاره آفریقا در وهله اول به نفع رژیم اشغالگر قدس است، زیرا این رژیم در ارتباط با نیاز‌های قاره آفریقا در مقایسه با امارات اطلاعات بیشتری در اختیار دارد با توجه به اینکه وزارت اقتصاد اسراییل چندی پیش فاش کرد که با توسعه یافتن صادراتش در آفریقا ۷۰۰ میلیون دلار در انتظار شرکت‌های ذیربط اسراییلی بسر می‌برد.

اسراییل با در پیش گرفتن رویکرد اقتصادی در آفریقا در صدد گسترش بخشیدن به اقتصاد و فراهم کردن فرصت‌های شغلی بیشتر برای اسراییلی‌ها است.

بر اساس آمار انتشار یافته میزان سرمایه گذاری و صادرات اسراییل در کشور‌های آفریقایی عبارت است از: کنیا ۱۵۰ میلیون دلار، نیجریه ۱۰۵ میلیون دلار، اوگاندا ۷۰ میلیون دلار، اتیوپی ۳۳ میلیون دلار، کامرون ۶۰ میلیون دلار.

رژیم صهیونیستی با تعیین هیات‌های تجاری جدید در برخی از کشور‌های آفریقایی در صدد نفوذ به بازار این قاره است و همین امر باعث می‌شود تا استفاده اسراییل از سرمایه اماراتی‌ها در این قاره با سود بیشتری برای تل آویو همراه شود.

راهبرد اسرائیل در آفریقا بر ابعاد امنیتی و دفاعی تعریف شده است. در قالب این راهبرد رژیم صهیونیستی نسبت به منطقه دریای سرخ حساسیت راهبردی و حیاتی دارد. برخی از نظریه‌پردازان استراتژیک و نظامی معتقدند دریای سرخ شاهرگ امنیت اعراب است؛ بنابراین صهیونسیت‌ها از آغاز تأسیس دولت اشغالگر اسرائیل با استفاده از روش‌های سیاسی و به کارگیری ابزار‌های مختلف مانع از تبدیل شدن این دریا به یک دریاچه عربی شده‌اند. این رژیم با تأسیس شرکت‌هایی در زمینه‌های صنایع، کشاورزی، پرورش ماکیان و دام، آموزش کشاورزی و حمل و نقل دریایی، شرکت‌های هواپیمایی و... در قاره افریقا نفوذ نموده است. تل‌آویو مبارزه با اسلام را یکی از اصول و سرفصل‌های راهبرد کلان خود در آفریقا می‌داند و از اقلیت‌های یهودی در کشور‌های آفریقا حمایت می‌کند و سعی دارد آن‌ها را به هرم قدرت نزدیک کند. خلاصه آن‌که فعالیت رژیم صهیونیستی در قاره‌ی سبز عمدتاً ماهیت نظامی و استراتژیکی دارد و کارشناسان اسرائیلی که تحت پوشش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به کشور‌های این قاره اعزام می‌شوند اهداف جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات را تعقیب می‌کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار