دویچه وله: ایران راه شکستن تحریم‌ها را به دوستان می‌آموزد

رسانه مطرح آلمانی نوشت: رئیس جمهور روسیه تخصص ایران در مقابله با تحریم‌ها را فرا می‌گیرد.
کد خبر: ۵۳۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ - 23July 2022

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفر رئیس جمهور روسیه به تهران کماکان در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار دارد به طوری که وبگاه یک شبکه خبری مطرح آلمانی در این زمینه نوشت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از ایران می‌آموزد که چگونه تحریم‌ها شکسته می‌شوند.

وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» آلمان روز شنبه در این زمینه نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز‌های گذشته با آیت‌الله العظمی «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تهران بازدید کرد. ناظران بر این باورند که مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپاست و شاید از تخصص ایران در مقابله با تحریم‌ها درس بگیرد.

«مارک کاتز» استاد «دانشگاه جورج میسون» به دویچه وله گفت، از آنجایی که روسیه و ایران هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند، هر دو علاقه زیادی به همکاری برای خنثی کردن آن‌ها دارند. اما اینکه ایران چقدر می‌تواند کمک کند بحث برانگیز است.

ناظران بر این باورند که در کوتاه مدت تاثیر قیمت نفت برای روسیه مهم‌تر از تحریم هاست. روسیه در سال گذشته ۱۱۹ میلیارد دلار از فروش نفت و گاز به دست آورد که میانگین قیمت آن ۶۹ دلار در هر بشکه بود. در این ماه قیمت‌ها به ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسیده و درآمد نفتی ۴۰ درصد از بودجه روسیه را تشکیل می‌دهد.

«نیکلاس مولدر» مورخ و تحلیلگر آمریکایی گفت: «ما می‌دانیم که حتی در بهترین شرایط، تحریم‌های اقتصادی ۱۰ تا ۳۰ درصد موفقیت دارند. این تصور ساده لوحانه و آرزومندانه است که کشور بزرگی مانند روسیه به سادگی زیر بار آن‌ها خم شود.»

مولدر گفت: «ابتدا باید تعریف کنیم که می‌خواهیم با تحریم‌ها به چه چیزی برسیم. آیا تغییر رژیم امکان پذیر است؟ غرب آن را در ایران، در ونزوئلا، در کره شمالی امتحان کرده و هرگز جواب نگرفته است.»

به گفته مولدر، همانطور که اروپا می‌تواند منابع دیگر انرژی بیابد، روسیه نیز منابع دیگری از کالا‌های تحریم شده مانند ریزتراشه‌ها را پیدا خواهد کرد.

از سویی دیگر، ناظران خاطرنشان می‌کنند که تحریم روسیه و ایران به طور همزمان ممکن است بهترین راه پیش رو نباشد.

«کاتز» استاد دانشگاه «جورج میسون» معتقد است که رویکرد منطقی‌تر این است که دولت‌های غربی بین روسیه و ایران یکی را در اولویت قرار دهند. اگر روسیه در حال حاضر تهدیدی بسیار بزرگتر برای منافع غرب است، پس کاری که دولت‌های غربی می‌توانند انجام دهند پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران است.

کاتز گفت: «در زمانی که آمریکا از اروپا می‌خواهد خرید نفت روسیه را متوقف کند، اما منابع اضافی از متحدان آمریکا در جهان عرب در دسترس نیست، پس خرید نفت ایران به جای نفت روسیه برای اروپا منطقی است.»

دویچه وله: ایران راه شکستن تحریم‌ها را به دوستان می‌آموزد

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» نیز چهارشنبه گذشته در این باره نوشت، پوتین در سفر هفته گذشته خود به تهران، برای اولین بار از زمانی که دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، به خارج از مرز‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق سفر کرد. این نوع جدیدی از اتحاد است که می‌تواند در مقابل غرب قرار گیرد و بر آن فشار وارد کند. این سفر در راستای برگزاری نشست «روند آستانه» که برای حل و فصل بحران سوریه تشکیل شده، برگزارشد. این نشست با اقدامات اصولی خود باعث شده تا حجم قابل توجهی از مشکلات سوریه حل شوند.

«یانیس کلوگ» کارشناس آلمانی در برلین گفت، ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها، می‌تواند درس‌هایی به مسکو بدهد. وی به خبرگزاری «رویترز» گفت: «روسیه در ازای همکاری با ایران، می‌تواند کالا‌های نظامی و به طور محتمل مواد خام یا غلات ارائه دهد.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار