اسپوتنیک: اجلاس سران تهران شکاف میان ناتو را نشان داد

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تحلیلگران گزارش کرد که نشست سه‌ جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه نشان داد که تا چه اندازه بین ائتلاف ناتو شکاف وجود دارد.
کد خبر: ۵۳۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ - 23July 2022

اسپوتنیک: اجلاس سران تهران شکاف میان ناتو را نشان دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رادیو روسی اسپوتنیک به نقل از تحلیلگران گزارش کرد که نشست سه‌ جانبه حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس تهران نمایانگر شکاف در ناتو است.

طبق این گزارش، «شربت الله سودیکوف» محقق ارشد مرکز تحلیلی «MGIMO» در وزارت امور خارجه روسیه و کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه تصریح کرد که نشست سه جغانبه سران کشور‌های ضامن «روند آستانه» در ایران بار دیگر شکاف در ناتو را نشان داد.

وی ادامه داد که کشور‌های غربی نشست سه‌ جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه در تهران را مورد تأیید قرار ندادند و حضور اردوغان در این نشست موجب نارضایتی سیاستمداران غربی شد.

این تحلیلگر روس ادامه داد: «قطعاً کشور‌های ناتو به طور خاص از حضور اردوغان خرسند نبودند، اما او نشان داد که یک رهبر مستقل است. ححضور ترکیه بعنوان یک عضو ناتو، در زمانیکه کل ائتلاف به همراه غرب مستقیم و غیرمستقیم در حال نبرد با روسیه در قلمرو اوکراین هستند، نمایانگر شکاف در این بلوک است. ترکیه تقریباً بازیگر مهمی محسوب می‌شود و طرف‌های مذاکره درباره همکاری اقتصادی گفتگو کردند و مسائل سیاسی و نظامی نیز در دستورکار آن‌ها قرار داشت.»

وی با اشاره به این موارد افزود: از طرف دیگر، تهران نیز در اوضاع سیاسی جهان از خود استقلال نشان داد و ایران تنها کشور در غرب آسیا است که از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

این تحلیلگر توضیح داد: «ایران چیزی برای ترسیدن از غرب ندارد بنابراین شماری از توافقات بین سه کشور حاصل شد و در نشست سه‌جانبه تهران ثابت کرد که روسیه در مقابل تحریم‌های غرب که با هدف انزوا طراحی شده، هنوز شرکایی دارد.»

سودیکوف ادامه داد: «اجلاس سران تهران همچنین نشان داد که روسیه یک کشور سرکش نیست و آن‌ها از جمله کشور‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ترکیه) خواهان همکاری با آن هستند؛ و این حقیقت که این کشور حمایت نظامی و فنی دارد مورد حمایت مردم و جامعه جهانی است.

نشست شامگاه ۲۸ تیرماه رئیسی، پوتین و اردوغان به یه مسئله مهم در بین کشور‌های غربی تبدیل شده است به طوریکه چند ساعت پیش، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان امروز (شنبه) در واکنش به عکس مشترک حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست تهران، گفت که این عکس نمایانگر یک چالش است، زیرا ترکیه عضو ناتو است.

رسانه‌های روسیه گزارش کردند، وزیر امور خارجه آلمان در این خصوص اظهار داشت: «این حقیقت که رئیس‌جمهور ترکیه در این عکس است، تقریباً چالش ایجاد می‌کند.»

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به نشست مهم تهران نوشت: این سه کشور در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره سوریه هماهنگ کردند تا از تنش بیشتر در منطقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار