دبیر اولین یادواره سرداران، امیران و 3 هزار و 330 شهید قشقایی کشور:

یادواره شهدای قشقایی نمایش ارادت ایل قشقایی به آرمان‌های شهدا است

«صادقی» گفت: برگزاری اولین یادواره امیران، سرداران و سه هزار و 330 شهید قشقایی کشور، گام کوچکی برای نشان دادن بخشی از حماسه‌سازی این ایل بزرگ در طول تاریخ به ویژه در دفاع مقدس و به نوعی تجدید بیعت با آرمانهای شهدای گرانقدر است.
کد خبر: ۵۳۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴ - 23July 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، «بهروز صادقی» دبیر اولین یادواره امیران، سرداران و سه هزار و 330 شهید قشقایی کشور امروز یکم مردادماه در گفت و گو با خبرنگاران با مرور رشادتهای ایل بزرگ قشقایی در طول تاریخ به ویژه در سده اخیر در مبارزه با استعمار انگلیس و پس از آن پیروزی انقلاب و تقدیم بیش از سه هزار و 330 شهید در دوران دفاع مقدس و ادای سهم خود به نظام و انقلاب اظهار داشت: برگزاری اولین یادواره امیران، سرداران و سه هزار و 330 شهید قشقایی کشور گام کوچکی برای نشان بخشی از این حماسه و تجدید بیعت با آرمانهای شهدای گرانقدر است.

صادقی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای عزیز قشقایی، پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شهدا به عنوان معرفی الگوهای موثر و مطمئن به جوانان و شناساندن قهرمانان واقعی به نسلهای آینده، تجدید پیمان با آرمان شهدای گرانقدر و شناساندن جامعه سلحشور و بیگانه‌ستیز و جهادگر و ولایی ایل بزرگ قشقایی به همگان را از جمله مهمترین اهداف این یادواره برشمرد.

وی با بیان اینکه ایل سترگ قشقایی با سابقه دهه‌ها جهاد و مبارزه در راه حق، ولایت‌مداری و پیوند با مرجعیت و روحانیت و حضور موثر در تمامی صحنه‌های دفاع از این آب و خاک که تجلی آن حضور فعال در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و تقدیم سه هزار و 330 شهید است اظهار داشت: اولین یادواره امیران،سرداران و سه هزار و 330 شهید قشقایی کشور همچنان که قبلا نیز اعلام شد با حضور اقشار مختلف مردم از استان فارس و استانهای دیگر در تاریخ ششم مردادماه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار می‌شود.

دبیر اولین یادواره امیران، سرداران و سه هزار و 330 شهید قشقایی کشور افزود: ستادی متشکل از سپاه فجر استان فارس، اداره کل امور عشایر فارس، آموزش و پرورش عشایر، شهرداری شیراز، سپاه عشایر فارس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، اداره اوقاف و امور خیریه، مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استان فارس در برگزاری این یادواره مشارکت دارند.

صادقی افزود: روایتگری از هشت سال دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و نام بانو باختر بیگلری اولین شهید زن انقلاب و نخستین بانوی شهید عشایر استان فارس از عشایر ترک زبان منطقه لارستان، تهیه ویژه‌نامه شهدای ایل قشقایی، رونمایی از کتابی با موضوع شهدای قشقایی که در آن به شهدای شاخص قشقایی و نقش عشایر استان فارس در دفاع مقدس پرداخته بخشی از این برنامه فاخر است.

وی خاطرنشان کرد: تکریم، دعوت و تقدیر و تجلیل از خانواده‌های شهدای قشقایی، سخنرانی مقامات کشوری و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله برپایی نمایشگاه و اجرای گروه سرود و مداحی به زبان مادری از جمله دیگر برنامه‌های این یادواره است که با دعوت عمومی از مردم برگزارمی‌شود.

ایل بزرگ قشقایی به مرکزیت استان فارس در این استان بیش از 1500 شهید و در کل کشور حدود سه هزار و 300 شهید تقدیم میهن و انقلاب اسلامی کرده‌ و نخستین شهید مدافع حرم ایران علی کریمی نیز مربوط به این ایل است.

علاوه بر آن در بحبوحه انقلاب نیز ایل قشقایی با تقدیم بیش از 10 شهید به انقلاب سهم خود را ادا کرده و در دفاع از حرم و امنیت و سلامت نیز نقش فعالی داشته‌ و در زمان جنگ تحمیلی نیز در همه مناطق و جبهه‌ها به ویژه مناطق صعب‌العبور و جبهه غرب حضور فعال حضور داشته و سردارشهید علی‌برز نریمانی فرمانده سپاه عشایر استان فارس، شهید علی‌یار هاشمی‌خواه، شهید علی اصغر نجمی و شهید عزیزی از شهدای شاخص این ایل هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار