یادداشت/ رسول حسنی

«نه به حجاب اجباری» نتیجه ولنگاری فرهنگی است

«نه به حجاب اجباری» اتفاقی امروزی نیست و ریشه‌های آن را باید در دهه‌های قبل جستجو کرد. این شعار که امروز در فضای مجازی شاهد آن هستیم نتیجه مدیریت غلط، بی‌تفاوتی در تولید محتوا و محصول ولنگاری فرهنگی است.
کد خبر: ۵۳۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۳ - 25July 2022

«نه به حجاب اجباری» نتیجه ولنگاری فرهنگی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ تقریبا یک قرن پیش از این رژیم پهلوی با سیاست‌های غرب‌گرایانه و اتکا به نسلی از روشنفکران خودفروخته تصمیم اجرایی کردن کشف حجاب گرفت و با ارعاب و تهدید توانست برای مدتی کوتاه کشف حجاب را به‌عنوان یک اصل اعتقادی تا حدودی عملیاتی جلوه دهد.

تاریخ گواه است که در مسیر حفظ حجاب زنان و مردان بسیاری به شهادت رسیدند تا مانع از نهادینه شدن بی‌حجابی در جامعه شوند. برای سال‌ها زنان و دختران جوان برای آنکه حجاب از سر برندارند تن به خانه‌نشینی دادند و از حضور در جامعه محروم شدند. این اتفاق وقتی دردناک و تحمل ناپذیر می‌شود که در این روزها شاهدیم عده‌ای خواسته یا ناخواسته در دام فتنه افتاده‌اند و در فضای مجازی هشتگ «نه به حجاب اجباری» راه انداخته‌اند و تلاش می‌کنند آن را در فضای جامعه هرچند محدود عملی کنند.

باید دید چه اتفاقی افتاده که از مخالفان «کشف حجاب» به موافقان «نه به حجاب اجباری» رسیدیم. 

شاید بر خی بر این باور باشند که فضای بسته عصر پهلوی و فناوری ارتباطات در این سال‌ها دلیلی بر این ایجاد پدیده شده است یا اینکه دختران امروز با حقوق خود آشنا شده‌اند و آن را مطالبه می‎کنند. این نوع نگاه به همان میزان که نادرست است به همان میزان نیز خائنانه است. اتفاقا باید اعتراف کرد دختر ایرانی امروز به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی ایرانی و بی‌خبر از رسالت خود به دام هشتگ «نه به حجاب اجباری» افتاده و غافل از چاه ویلی است که بدخواهانش برای او تدارک دیده است.

برداشتن حجاب اگر می‌توانست زن ایرانی را به جایگاه حقیقی خود برساند و بتواند محملی باشد برای موفقیت‌های بعدی چرا در شش دهه حکومت پهلوی شاهد رشد و تعالی زن در جامعه نبودیم؟ سوال دیگر اینکه بعد از اعمال شدن مطالبه نا‌حق «نه به حجاب اجباری» قرار است چه اتفاقی بیفتد تا زنان را در جایگاهی قرار دهد که سزاوار آن هستند؟ پاسخ به این سوال از سوی موافقان «نه به حجاب اجباری» ما را به ساحل صواب نمی‎رساند، آنانی که در سراب موهوم «نه به حجاب اجباری» افتاده‌اند باید بدانند که گردانندگان این آفند فرهنگی تنها به عملی شدن شعار بسنده نخواهند کرد و پروژه ازدواج سفید، حمایت از همجنسگرایان و ... موارد دیگر را کلید خواهند زد.

«نه به حجاب اجباری» هرچند سیاست معاندان انقلاب اسلامی است اما باید دید چرا این سیاست به دست جوانان همین مملکت تا این اندازه بزرگ شده و حامیان متعددی پیدا کرده است؟ پاسخ روشن‌تر از آنی است که بتوان آن را کتمان کرد. یقینا سیاست‌گذاری غلط فرهنگی و بی‌تفاوتی در تولید محتوا و ناتوانی جبهه فرهنگی در مقابل آفند فرهنگی دشمنان ما را به این شرایط رسانده است.

سینما، شبکه نمایش خانگی، انتشار رمان‌های سخیف، هنرهای تجسمی و ... نوعی از سبک زندگی را ترویج می‌کنند که بدون تعارف با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی منافات جدی دارد. دختران جوانی که مدام با حجم عظیمی از تبلیغات غیرکارشناسانه در حوزه حجاب و عفاف هستند عکس آن را بر پرده سینما و شبکه نمایش خانگی می‌بینند چگونه باید راه درست و نادرست را تشخیص دهند و چگونه باید انتظار داشت به هشتک «نه به حجاب اجباری» بی‌تفاوت باشند.

برای مقابله با «نه به حجاب اجباری» به هیچ وجه نمی‌توان قهری برخورد کرد؛ چراکه نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن شرایط نخواهد داشت. نیل به توفیق در حوزه حجاب و عفاف تنها با تقویت جبهه فرهنگی میسر خواهد شد که باید از هم‌اکنون حرکت کرد و با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت در تولید محتوا نقشه‌های شوم دشمنان را در هم پیچید.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار