به گزارش دفاعپرس از قزوین، آیتالله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولیفقیه در استان قزوین، امروز (دوشنبه) در سخنرانی نشست همایش حکمت اسلامی، مدیریت و اقتصاد که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: حکمت موضوعی بسیار مهم در دین ماست و به همین اندازه نیز ناشناخته مانده و آن گونه که باید در متن زندگی ما جاری نشده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیری داشتند که فرمودند در قرآن کریم بیش از 100 اصل و قاعده زندگی داریم، مانند اصل ولایت، امامت، کرامت، عزت، صداقت و از جمله همان اصول و شاید مهمترینشان اصل حکمت است، این اصل و قاعده در زندگی مهجور مانده است و این حقیقت آن طور که باید در زندگی ملت ما جریان پیدا نکرده است و باید عالمان، فرهیختگان و حکمت شناسان به میدان بیایند و خودشان این حقیقت نورانی را بچشند و به ما نیز بچشانند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: کلمات امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) عین حکمت است که از کلام این معصومین به ما رسیده است، امیرالمومنین (ع) فرمودند «الحِکمَةُ شَجَرةٌ تَنْبُتُ فی القَلبِ، و تُثْمِرُ على اللِّسان» یعنی حکمت درختی است که در دل می روید، یعنی جایگاه و خاستگاه آن دل است، اگر این درخت در دل کسی روئید ثمره و میوه آن در زبان و بیان و قلم او آشکار می شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام علی (ع) در کلام دیگری نیز فرمودند «مِن خَزائنِ الغَیبِ تَظْهَرُ الحِکمَةُ» یعنی حکمت از خرائن غیب ظاهر می شود، خاستگاه آن جای دیگری نیست، نمی شود آدرس اشتباهی را برای پیدا کردن آن رفت، تلاش های بیهوده و خسته کننده آدم را به حکمت نمی رسد، بلکه با آدرس خودش باید به دنبال آن رفت.
آیت الله عابدینی تصریح کرد: حضرت در جای دیگری فرمود «إنّ الحِکمَةَ نُورُ کُلِّ قَلب»، مرکز وجود ما که قلب ماست با حکمت روشن می شود و حق و باطل را تشخیص می دهد و زیبایی ها و ظرایف به چشم او می آید، اگر این روشن نشود انسان در تاریکی می ماند، امیرالمومنین (ع) در خطبه 87 نهج البلاغه نیز ضد حکمت را فرمود، در این خطبه حضرت انسان حکیم را تعریف می کند و در مقابل نیز برخی را معرفی می کند که خودشان را عالم معرفی می کنند اما عالم نیستند چون عالم نیستند حکمت و ضد حکمت را قاطی می کنند و نمی شود روی حرف آن ها حساب کرد.
امام جمعه قزوین تاکید کرد: حضرت در ادامه می فرماید این افراد شبکه های دام از ریسمان دروغ، فریب و غرور درست می کنند که آدم ها را به دام بیندازند، قرآن در رابطه با این ها می گوید که صورت این ها مانند صورت انسان است اما قلبشان مانند قلب حیوانات است، این ها مانند مرده های زنده نما هستند، شاید دارای معلومات باشند اما بویی از حکمت نبرده اند.
وی یادآور شد: در نگاه دیگری خدای متعال در سوره حشر فرمود «کوه طاقت پذیرش قرآن را ندارد، امیرالمومنین (ع) در حکمت 111 نهج البلاغه فرمود اگر محبت من به کوه اصابت کند کوه را طاقت و توان پذیرش ولایت و محبت من نیست، من اگر در کوه متجلی شوم آن کوه متلاشی می شود، بنابراین قرآن و امیرالمومنین (ع) که قرآن ناطق است این ویژگی مشترک را دارند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمومنین (ع) رمز این ویژگی مشترک را این گونه بیان می کند که «لَو اُلْقِیَتِ الحِکمَةُ على الجِبالِ لَقَلْقَلَتْها» یعنی اگر حکمت به کوه اصابت کند کوه را به لرزه در می آورد، بنابراین به خاطر حکمت است که کوه توان تحمل قرآن را ندارد، و معجزه محبت و ولایت امیرالمومنین (ع) هم بخاطر حکمت است.
آیت الله عابدینی اظهار کرد: حضرت در جای دیگر فرمود اگر کسی چیزی از حکمت گیرش بیاید هم خطیر و هم جذاب است، آنقدر جذاب است که صبر و طاقتش در اینکه بیشتر از حکمت بهرهمند شود را از دست می دهد، یعنی عاشق و اسیر می شود.
وی ادامه داد: خدای متعال در سوره بقره فرمود «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» یعنی حکمت چیزی نیست که به هر کس بدهم، به هر کس که بخواهم حکمت را می دهم، یعنی معلوم می شود که چه کسانی خواستنی هستند، چون خدا می گوید به هر کس حکمت بدهم به او خیر کثیر می دهم.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا به همه عالم هستی متاع قلیل می گوید، اما به حکمت خیر کثیر می گوید، هر کس نزد خدا خواستنی بشود خدا به او حکمت و هدایت عنایت می کند، خدا می گوید اگر می خواهید نزد خدا خواستنی شوید باید مطیع پیامبر باشید یا فرمود هر کس به خدا اعتماد کند او را هدایت می کنیم و این گونه است که خداوند به ما راه را نشان می دهد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند راجع به حکمت نیز راه را نشان می دهد، پیامبر (ص) فرمود «مَن اخلَصَ للّه اربعین صباحاً ظهرت ینابیع الحکمة من قلبهِ علی لسانه» یعنی هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می شود.
وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند هرگاه خداوند بنده اى را براى رتق و فتق امور بندگانش برگزیند، براى این کار سینه اش را گشاده گرداند و چشمه هاى حکمت به دل او سپارد و علم را به کمال بر او الهام کند و از این پس دیگر در پاسخى درمانده نگردد و در تشخیص صواب، سرگشته نشود و او معصوم است و تأیید شده از جانب خدا و توفیق یافته و رهنمون گشته و از خطا و لغزش و افتادن در امان است. خداوند او را به این امور اختصاص داده تا حجّت او بر بندگان خدا و گواه او بر خلقش باشد.
امام جمعه قزوین ادامه داد: در این حدیث آمده که خداوند سه جایزه به مدیری می دهد که خودش او را برای رتق و فتق امور بندگانش برگزیند، نخست اینکه خدا شرح صدر خاصی به او می دهد تا دیگر برای مسائل جزئی و حاشیه ای وقت تلف نکند و با نگاهی ملکوتی به مسائل نگاه کند، نگاهی که عاری از تکبر و سرشار از علو است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین دومین جایزه نیز این است که خدا قلب او را از حکمت مملو می کند، یعنی جان او از چشمه های حکمت لبریز می شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: سومین جایزه نیز این است که خداوند به او علم الهامی می دهد، یعنی به گونه ای می شود که در پاسخ به هیچ سوالی درمانده نمی شود و در سر هیچ دو راهی به سرگردانی و حیرت نمی رسد.
آیت الله عابدینی بیان کرد: اگر بخواهیم به ثمرات و میوه ها و نتایج حکمت هم نگاهی داشته باشیم، امیرالمومنین (ع) فرمودند «حِفْظُ الدِّین ثَمرَةُ المَعرِفَةِ و رَأسُ الحِکْمَةِ» یعنی حفظ دین، ثمره معرفت و سرآمد حکمت است، اگر بخواهیم ببینیم کسی حکیم است دین داری، نگهبانی از دین و دغدغه مندی او را در فضای دین ببینیم، چون این از ثمرات و میوه های حکمت است.
وی افزود: حضرت همچنین از خدعه و نیرنگ بر حذر بودن و به صداقت نزدیک بودن را معنای حکمت می دانند، لذا می بینیم که در بساط معاویه به شدت نیرنگ وجود داشت، لذا ایشان فرمودند اگر می خواهید به هر مقصدی برسید باید از طریق صداقت به آن مقصد برسید، من هیچ سپری را نگه دارنده تر از صداقت نمی شناسم، هر کس واکنش عالم هستی را بفهمد هیچ گاه سراغ حیله و نیرنگ را نمی گیرد، آن کسی که به حیله و نیرنگ روی می آورد واکنش های عالم را نمی شناسد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: بسیار به حضرت می گفتند تو زرنگ نیستی، معاویه زرنگ است، حضرت فرمود متاسفانه بسیاری از مردمان حیله و نیرنگ را زرنگی می پندارند، حضرت آن ها را نفرین می کند و می فرماید مرگشان باشد که این اندازه از فرهنگ حکمت و معرفت و انسانیت فاصله گرفته اند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: امام صادق (ع) فرمودند اگر کسی حکمت بنوشد نسبت به دنیا بی رغبت می شود و اگر کسی دنیا بنوشد نسبت به حکمت بی رغبت می شود، لذا شکم بارگی حکمت را فاسد می کند، در دلی که برای آدم های شکم پرست است حکمت جان نمی گیرد، شکم پرستی کیاست مومنانه را از انسان سلب می کند.
وی عنوان کرد: این در عرصه های مدیریتی یک اصل است که انسان حق مدار باشد، داد مردم از دست او بلند نشود، راس حکمت این است که انسان پای حکمت هر چند که علیه او باشد محکم بایستد و از انسان محق اطاعت کند، آن کاری که امثال مقداد و ابوذر در غریبانه ترین شرایط امیرالمومنین(ع) انجام دادند، بنابراین بسیار اهمیت دارد که انسان جایگاه حق را محکم کند.
انتهای پیام/