یادداشت/

خانواده؛ کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی

خانواده مناسب‌ترین نظام برای تأمین نیاز‌های روحی و معنوی بشر است و بهترین بستر را برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا و پرورش نسل جدید فراهم می‌کند.
کد خبر: ۵۳۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 26July 2022

خانواده؛ نهاد زیر بنای جامعهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ انسان موجودی است فی نفسه اجتماعی و نخستین جامعه‌ای که در آن حضور پیدا می‌کند، خانواده نام دارد.

خانواده‌ای که اگرچه کوچکترین نهاد اجتماعی است، اما زیربنای دیگر اقشار و طبقات جامعه به شمار می‌رود. نقش‌های مختلف زن، شوهر، پدر، مادر، فرزندان، خواهر و برادر در محیطی به نام خانه و خانواده معنا پیدا می‌کنند.

از بسط و گسترش این نهاد اجتماعی بوده است که جامعه‌ای به گستردگی تمامی جهان هستی و نقش‌های دیگر پدیدار شده است. از این رو تمامی ابناء بشر را می‌توان به نوعی خواهر و برادر دانست.

نقش چنین نهادی به نام خانواده در دین مبین اسلام بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرده شده است. بر کسی پوشیده نیست که وظیفه‌ی اصلی خانواده تربیت و انسان سازی است. این نقش‌های خطیر پدری و مادری هستند که از سویی با تاثیرات ژنتیکی و از سویی دیگر با تربیت خانوادگی زمینه ساز حضور اجتماعی افراد مختلف در جامعه می‌شوند. به دیگر سخن این خانواده است که از طریق تربیت و آموزش تشخص‌های مختلف را به افراد تخصیص می‌دهد.

در تبیین اهمیت مقام شامخ نهادی به نام خانواده همین بس که پیامبر اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نشستن مرد نزد زن و فرزندش، نزد خداوند محبوب‌تر از اعتکاف درمسجد من است.»

علاوه بر اینکه در قرآن و عترت نسبت به موضوع خانواده سفارش‌های فراوانی شده است در کشور ما نیز به عنوان کشوری کهن و قدیمی این مساله بسیار مهم و در خور توجهات ویژه‌ای بوده است. خانواده در بین مردم ایران زمین رکنی مهم از ارکان اجتماعی به شمار می‌آمده موضوعاتی مانند ازدواج و تشکیل خانواده همواره مورد عنایت خاص خانواده‌ها بوده است.

ازدواج به عنوان نهاد پیشگام تشکیل خانواده مستلزم باید‌ها و نباید‌ها و هنجار‌های اجتماعی و اقتصادی خود است که بخشی از آن متوجه اقشار مختلف مردم و بخشی دیگر مورد توجه مسئولین ذیربط است. خانواده‌ها با آسان گیری و سهولت در امر ازدواج می‌توانند گام موثر و مثمر ثمری را در این زمینه بردارند.

از سویی دیگر این مسئولین ذیربط هستند که با کنترل شرایط اقتصادی و ایجاد تسهیلات ویژه (از قبیل اختصاص وام‌های بانکی بدون سود و ...) به خانواده‌ها و جوانان یاری رسانند.

بیست و پنجم ذی الحجه یعنی روز پس از مباهله در فرهنگ عمومی کشور ما به عنوان روز تکریم نهاد خانواده نامگذاری شده است. نامگذاری چنین روزی به نام روز خانواده نشان دهنده اهمیت این نهاد مقدس نزد اسلام و شیعیان است.

امید آنکه مسئولین با در نظر گرفتن اهمیت و ذات خانواده در راه تسهیل در تشکیل این پایگاه اساسی و مقدس اجتماعی دست در دست یکدیگر داده و زمینه ساز تربیت صحیحی در خانواده‌های نو بنیاد شوند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار