یادداشت / حسین الوند؛

حضور در میدان جهاد و نماز جمعه

در بین روحانیون، یکی از گروههایی که حضور مداوم در جبهه های نبرد داشتند، ائمه جمعه بودند. با توجه به جایگاه والای نهاد نماز جمعه، حضور امامان جمعه نقش به سزایی در تقویت روحیه فرماندهان و رزمندگان داشت.
کد خبر: ۵۳۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴ - 29July 2022

حضور در میدان

گروه استان‌های دفاع‌پرس– حسین الوند؛  روحانیت که پیش‌قراول عرصه علم و عمل به احکام و آموزه‎های دینی بودند با شروع دفاع مقدس، همدوش با سایر مردم، درجبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کردند و در کنار رزمندگان جان بر کف، به دفاع از وطن پرداختند. بنا بر نظر فرماندهان، حضور روحانیت در کنار رزمندگان، اثرگذاری بالایی داشته و موجب ارتقای روحیه و ایجاد انگیزه و تقویت معنویت رزمندگان می‌شد.

در این بین حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کسوت امام جمعه تهران در ابتدای دفاع مقدس و نقش ایشان در آزادی سوسنگرد و شکست حصر آبادان و حنثی کردن کارشکنی‌های بنی‌صدر بسیار چشمگیر است.

امامان جمعه شهرهای مختلف استان گلستان به مانند ائمه جمعه سراسر کشور حضوری پررنگ در عرصه دفاع مقدس داشته و در این عرصه اقدامات قابل ملاحظه ای انجام دادند نقش آفرینی ائمه جمعه در دوران دفاع مقدس را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

 حضور مستقیم در میدان جنگ

امامان جمعه شهرهای استان گلستان علاوه بر ترغیب و تشویق مردم به حضور در جبهه، خود نیز حضوری مستقیم در جبهه‌های نبرد داشتند. آیت الله سید کاظم نورمفیدی (نماینده حضرت امام خمینی (ره) در منطقه گرگان و دشت و امام جمعه گرگان)، آیت الله سید عبدالهادی شاهرودی (امام جمعه وقت علی آباد)، حجت الاسلام و المسلمین مرحوم اسدالله ربانی (امام جمعه وقت بندرگز)، حجت الاسلام و المسلمین موسی شاعری (امام جمعه وقت کردکوی)، حجت الاسلام و المسلمین حسین عمادی (امام جمعه وقت گنبد)، حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حسن سلیمانی (امام جمعه وقت مینودشت) از جمله امامان جمعه ای بودند که حضوری پر رنگ در جبهه داشتند و علیرغم اشتغال فراوان، در سال، چند مرتبه در جبهه حضور پیدا می‌کرد.

این حضور مستقیم در جبهه علاوه بر بالابردن روحیه و انگیزه رزمندگان، موجب آشنایی و آگاهی یافتن امامان جمعه، از مسائل و مشکلات جبهه و رزمندگان و پیگیری در جهت حل مشکلات در بازگشت به شهرهای خود می‌شد.

این نکته را نیز باید افزود که امامان جمعه علاوه بر تشویق مردم به حضور در جبهه، فرزندان و اطرافیان خود را به حضور در جبهه ترغیب می‌کردند و در بین ائمه جمعه استان گلستان، مرحوم حجت الاسلام اسدالله ربانی فرزند خود، طلبه شهید «محمدباقر ربانی» را در راه اسلام و انقلاب تقدیم کرده است.

در کنار امامان جمعه دوران دفاع مقدس، باید به امامان جمعه فعلی استان اشاره کرد که در دوران دفاع مقدس، به عنوان طلبه و نیروی رزمی تبلیغی در جبهه حضور پیدا کرده و به مانند سایر رزمندگان به دفاع از میهن اسلامی پرداختند و در حال حاضر در سنگر نماز جمعه، به خدمت رسانی به مردم می‌پردازند.

تربیت اعتقادی رزمندگان

عرصه تربیت نیرو و ترغیب جوانان به حضور در جبهه، از عرصه های دیگر ایفای نقش ائمه جمعه استان در دوران دفاع مقدس است. ائمه جمعه با حضور در اردوگاه های آموزش نظامی‌ و ایراد سخنرانی برای جوانان، موجب ارتقای معنویت و بالا رفتن بنیه معنوی و تشویقشان به حضور در جبهه می‌شد. همچنین نهاد نماز جمعه جایگاه بسیار مهمی در ترغیب اقشار مردم به ویژه جوانان به حضور در جبهه داشت. از جمله آیت الله شاهرودی بیان می‌کند: «در سال 1365، بعد از شهرستان بهشهر، بالاترین اعزام در استان مازندران در آن دوره، به شهرستان علی آباد تعلق داشت که به نسبت بسیاری از شهرهای آن روز استان، از جمعیت کمتری برخوردار بود.» (کتاب تلخ و شیرین؛ خاطرات رزمندگان علی آباد، ص 309)

پشتیبانی و تدارکات همه جانبه از جبهه و رزمندگان

از اقدامات مهم ائمه جمعه، پشتیبانی همه جانبه از جبهه های نبرد بود. در تمامی استان ها، ستاد جذب و هدایت کمک های مردمی به جبهه زیر نظر نمایندگان ولی فقیه در استانها، زیر نظر امام جمعه شکل می‌گرفت. در منطقه گرگان و دشت، این ستاد، تحت نظر آیت الله نورمفیدی (نماینده حضرت امام در منطقه) بود و مستقل از استان مازندران عمل می‌کرد. علاوه بر ستاد استانی، در هر شهرستان نیز این ستاد زیر نظر امام جمعه شهرستان فعالیت می‌کرد. این ستادها نقش بسیار مهمی در جمع آوری کمک های مردمی و ارسال به جبهه داشت و بسیاری از ملزومات رزمندگان اعم از تغذیه، پوشاک و ... را تامین می‌کرد.

آیت‌الله نورمفیدی و شاهرودی و حجج اسلام عمادی، شاعری، سلیمانی در کنار علمای هر شهر و منطقه نقش موثری در این عرصه داشتند. «آیت‌الله نورمفیدی قبل از تشکیل ستاد جذب در استان‌ها، در آبان 1358، کمیته‌ای به نام «کمیته انصار» در مسجد حاج آقا کوچک گرگان تاسیس کرده و به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌پرداخت.» (آیت الله نورمفیدی و دفاع مقدس، ص 402)

همچنین آیت الله نورمفیدی به عنوان امام جمعه گرگان، نقش موثری در ساخت حمام هفت تپه برای رزمندگان لشکر 25 کربلا و نیز احداث پادگان آموزشی شصت کلای گرگان در دوران دفاع مقدس داشت که حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها