مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور:

رزمندگان همدانی در تنگه «چهارزبر» منافقین را غافلگیر کردند

«میرزایی» با اشاره به نقش موثر رزمندگان تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع) در عملیات مرصاد گفت: اگر رزمندگان استان همدان با قدرت جلوی منافقین را در تنگه «چهارزبر» نمی‌گرفتند، فاجعه انسانی در کرمانشاه رخ می‌داد.
کد خبر: ۵۳۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹ - 27July 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، منافقین کوردل در مرداد سال ۱۳۶۷، به خیال اینکه ایران اسلامی ضعیف شده است نقشه تصرف آن را می‌کشند، فارغ از اینکه رزمندگان جان بر کف اسلام مانع از تحقق نقشه‌های شومشان خواهند شد. در این بین رزمندگان استان همدان نقش بسزایی در عملیات مرصاد داشتند، به همین منظور مصاحبه‌ای با سردار سرتیپ دوم پاسدار «رضا میرزایی» رزمنده دوران فاع مقدس و مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور صورت گرفت، که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: از خیانت‌های منافقین به ایران اسلامی بگویید؟

قبل از این عملیات و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد هستیم، که منافقین بیشترین ضربه را به انقلاب اسلامی وارد کردند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن‌ها با هدف اینکه نظام الهی را به انحراف بکشند و جایگزین شاه شوند تمام توان خودشان را به کارگرفتند؛ اما وقتی مردم به ماهیت آنان پی بردند، در برابر منافقین ایستادگی کردند و از همان ابتدا ترور‌هایی را انجام دادند و امامان جمعه آن مقطع زمانی را ترور کردند.

منافقین وقتی دیدند جایگاه مردمی ندارند به خانه‌های تیمی پناه بردند و در نهایت در۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ با بنی صدر یک دست شدند و اغتشاش بزرگی را به راه انداختند و خود مردم به میدان آمدند در نهایت در ۷ مرداد سال ۱۳۶۰ ابوالحسن بنی‌صدر که رییس جمهور وقت بود، با مسعود رجوی، وقتی احساس خطر و از ایران فرار کردند و به فرانسه رفتند و سایر منافقین در کشور‌های اروپا و آمریکا مستقر شدند و در واقع تحت مدیریت دشمنان اسلام قرار گرفتند.

رزمندگان همدانی در تنگه «چهارزبر» منافقین را غافلگیر کردند

دفاع‌پرس: از جنایات منافقین در ۸ سال دوران دفاع بگویید؟

دشمن از راه بحران‌سازی نتوانست رژیم را تضعیف کند و ۸ سال جنگ را بر ما تحمیل کرد، وقتی که جنگ بر ما تحمیل شد؛ مسعود رجوی با هدف بازگشت به قدرت در ۱۷ خرداد سال ۱۳۶۵ به بغداد رفت و با صدام حسین دیدار کرد،که همه منافقین را از سراسر کشور جمع‌آوری و در عراق مستقر کنند، که صدام هم پذیرفت و در شمال بغداد در دیاله پادگان اشرف را راه اندازی کردند، اشرف نام همسر اول مسعود رجوی بود که در یکی از خانه‌های تیمی کشته شده بود.

مسعود رجوی با هدف ساقط کردن نظام، ارتش آزادی بخشی را تشکیل داد که در واقع حدود ۵ هزار نفر منافق را جمع آوری، آموزش و سلاح‌های مدرن در اختیار آنان قرار داد. منافقین در ۸ سال دفاع مقدس بیشتر عملیات‌ها مثل کربلای ۴، والفجر ۱ و خیلی از عملیات‌های ما را لو می‌دادند.

دفاع‌پرس: مسعود رجوی با چه ذهنیتی نقشه تصرف ایران را کشید؟

بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، منافقین تصور کردند، پذیرش قطعنامه از سوی ایران دلیل بر ضعف نیرو‌های مسلح ایران بوده و پیش صدام می‌رود و درخواست کمک می‌کند و می‌گوید اگر شما به ما کمک کنید ما از مسیری حرکت می‌کنیم و استان‌هایی که تا میدان آزادی در مسیرمان است سقوط می‌کنند و در این مسیر هم مردم به جمع ما می‌پیوندند و ما تا به تهران برسیم است نظام سقوط می‌کند، صدام با وجود اینکه می‌دانست که دارند بلندپروازی می‌کنند و خودش هشت سال با تمام قدرت نتوانسته بود ایران را اشغال کند، ولی از منافقین حمایت و پشتیبانی‌های هوایی از آنان داشت.

دفاع‌پرس: از شروع عملیات مرصاد بگویید؟

در زمان هماهنگی منافقین لشکر‌های ما بی‌خبر بودند و در مناطق مختلف مستقر بودند، منافقین در ۳ مرداد سال ۱۳۶۷ تصمیم می‌گیرند از مرز قصر شیرین حرکت خودشان را آغاز کنند، قبل از حرکت آنان ارتش عراق در خوزستان عملیات بزرگی را اجرا می‌کند، به این خاطرکه همه لشکر‌های ما را به طرف خوزستان بکشد، در سوم مرداد سال ۱۳۶۷، دوباره ارتش عراق خط مرزی ما را می‌شکند و راه را در قصر شیرین هموار و منافقین از آن مسیر حرکت می‌کنند.

در مسیری که منافقین در آن زمان حرکت می‌کنند، تیپ نبی اکرم در سرپل ذهاب بود که آمادگی نداشت، چون منافقین با امکانات پیشرفته در حال بودند، تیپ سه زرهی لشکر ۸۱ کرمانشاه، تیپ مقداد و مسلم بن عقیل در منطقه غرب بودند؛ که منافقین خط را با شعار آزادسازی خلق می‌شکنند و از قصر شیرین وارد کشور می‌شوند؛ وقتی به اسلام آباد غرب می‌رسند در اولین اقدام مردم کرند غرب و اسلام آباد را قتل عام می‌کنند. مردم وحشت زده می‌خواستند خودشان را نجات دهند و به سمت کرمانشاه روانه می‌شوند.

رزمندگان همدانی در تنگه «چهارزبر» منافقین را غافلگیر کردند

 برنامه‌ منافقین این بود که در ۲۵ ساعت به میدان آزادی برسند، از ساعت ۱۵ روز سوم مرداد حرکت خود را آغاز، ساعت ۱۶ عبور از مرز، ساعت ۱۸ تصرف قصر شیرین، ساعت ۲۰ تصرف کردند غرب و ساعت ۲۲ تصرف اسلام آباد، در مرحله دوم در ساعت ۲۴ سوم مرداد برنامه آنان تصرف کرمانشاه و تصرف مقر‌های قرارگاه ۴۲۵ رمضان، سپاه چهارم بعثت و قرارگاه نجف، مراکز بسیج، پادگان شهید رجایی هوانیروز، استانداری، کمیته، ژاندارمری، فرودگاه، مخابرات، صدا و سیما، زندان و دیزل آباد بود که تصور کرده بودند اگر این‌ مکان‌ها را بگیرند کرمانشاه سقوط می‌کند.

در مرحله سوم ساعت ۵ صبح، چهارم مرداد طراحی کرده بودند که بعد از کرمانشاه به همدان هجوم بیاورند که تصرف پادگان تیپ ۳ زرهی ارتش، پادگان قدس، سپاه، پادگان ابوذر، صداوسیما، زندان منافقین، استانداری، مقرر لشکر ۳۲انصارالحسین، پایگاه‌های بسیج، فرودگاه و پایگاه نوزه در دستور کار آنان بود و فقط می‌آمدند این‌ها را بگیرند.

در مرحله چهارم در نظر داشتند در ساعت ۱۱ صبح ۴ مرداد به سمت قزوین هجوم بیاورند و تصرف پادگان لشکر ۱۶ زرهی ارتش، مراکز بسیج، صنایع موشکی، پادگان ژاندارمری، استانداری و سپاه را در برنامه داشتند.

در مرحله پنجم که ساعت ۱۶ روز چهارم مرداد بود برنامه فتح تهران، تصرف بیت امام‌ خمینی در جماران، تصرف ساختمان ریاست جمهوری، تصرف وزاتخانه، مجلس، فرودگاه، مراکزسپاه، بسیج و صدا و سیما را داشتند و تصور می‌کردند، اینها را می‌توانند بگیرند و مسعود رجوی به عنوان رهبر برای مردم صحبت می‌کند و مریم رجوی کشور را از او  تحویل می‌گیرد‌.

دفاع‌پرس: از نقش رزمندگان همدانی در عملیات مرصاد بگویید؟

وقتی منافقین به سمت اسلام‌آباد حرکت می‌کنند؛ آن وقت به رزمندگان همدان اطلاع می‌دهند. نیروهای همدان در پشت چهارزبر یک اردوگاه به نام شهید شهبازی دارند که در آن مقر ستاد داشتیم که آن وقت هم شهید «حاج میرزا محمد سلگی» رئیس ستاد لشکر بود، حجت‌الاسلام ناطقی که مسئول نماینده ولی فقیه در غرب کشور بوده، متوجه حرکت منافقین می‌شود، زودتر در تنگه چهارزبر به رزمندگان همدان اطلاع می‌دهد که گروه‌های نظامی دشمن در حال حرکت هستند.

بچه های گردان لشکر انصارالسحین (ع) بیشتر در خوزستان بودند، ۳ گردان آماده حرکت بودند که ماموریت داشتند بروند خوزستان، ابتدا تصور نمی‌کردند منافقین هستند، اما وقتی متوجه می‌شوند که دشمن حرکت کرده، سریع سوار اتوبوس می‌شوند و در تنگه چهارزبر مستقر می‌شوند. فاصله آن تنگه با مرز ۱۵۰ کیلومتر بوده، در آنجا رزمندگان استان همدان با قدرت جلوی آنان را می‌گیرند در واقع رزمندگان استان همدان اگر نمی‌رسیدند و از آن تنگه هم منافقین عبور می‌کنند، ۳۵ کیلومتر دیگر به کرمانشاه می‌رسیدند و فاجعه انسانی را به وجود می‌آورند. که در آن‌جا رزمندگان همدانی سد راه آنان می‌شوند و درگیری از آن‌جا شروع می‌شود.

لشکر انصارالحسین (ع)، ۶ گردان سازمانی داشت که ۳ گردان در تنگه بودند و بقیه از خوزستان خود را می‌رساندند؛ من جمله گردان ۱۵۳ حضرت قاسم بن الحسن تویسرکان و همه گردان‌ها در روز بعد وارد منطقه می‌شوند، در استان همدان تعداد ۴۲ گردان از رزمندگان‌ داوطلب از اقشار مختلف مردم وارد سپاه و ساماندهی می‌شوند و بلافاصله گردان‌ها وارد منطقه می‌شوند.

دفاع‌پرس: از بمباران سایت رادار سوباشی بگویید؟

در آن مقطع رزمندگان استان همدان با تمام توان ایستادگی می‌کنند، که دیگر عراقی‌ها هم وارد میدان می‌شوند، وقتی در تنگه چهارزبر گیر می‌کنند، هواپیماها حرکت می‌کنند در ابتدا در روز پنجم مرداد سال ۱۳۶۷، ۱۰ فروند هواپیمای عراقی وارد همدان شدند و چون می‌دانستند سایت رادار سوباشی کار ردیابی هواپیماهای دشمن را انجام می‌دهد، وارد استان همدان می‌شود و سایت رادار سوباشی را که در منطقه شهرستان کبودرآهنگ و در مسیر جاده غار علیصدر واقع شده بود بمباران کردند، طوری که ساختمان و تجهیزات این سایت به طور کامل منهدم شد و تعداد ۱۹ نفر از پرسنل مخلص که شبانه روز آسمان غرب کشور را رصد می‌کردند، به طور مظلومانه و غریبانه به شهادت می‌رسند.

دفاع‌پرس: شهید صیاد شیرازی چه زمانی وارد منطقه می‌شوند؟

بعد از اینکه گردان‌های همدان، تنگه را محکم حفظ می کنند و سد راه منافقین می‌شوند در آنجا بود که سپهبد شهید صیاد شیرازی هم بلافاصله وارد منطقه می شود و متوجه خاکریز می‌شود و می‌گوید این خاکریز را ملائکه‌ها زدند و از لشکر انصارالحسین به عنوان ملائکه یاد می‌کند و می‌گوید اگر این خاکریز نبود، منافقین می‌توانستند خودشان را به کرمانشاه برسانند.

که در آنجا بود که خلبانان قهرمان هوانیروز سریع با مدیریت شهید صیاد شیرازی عقبه‌های منافقین را نابود و همزمان پایگاه هوایی شهید محمد نوژه وارد عمل می‌شود، که فداکاری‌های خلبان این پایگاه هیچ وقت نباید فراموش شود.

رزمندگان همدانی در تنگه «چهارزبر» منافقین را غافلگیر کردند

دفاع‌پرس: از نقش موثر هوا نیروز و خلبانان پایگاه شهید نوژه در عملیات مرصاد بگویید؟

خلبانان در اولین ماموریت در ساعت ۱۱ صبح ۴ مرداد ستون منافقین در جاده بین تنگه چهارزبر تا اسلام آباد را به شدت بمباران می‌کنند، در این بمباران ستون بزرگی از دود و آتش بلند می‌شود و باعث تقویت رزمندگان می‌شود، متعاقب آن خلبانان پایگاه شهید نوژه بعد از ظهر همان روز در چندین نوبت وارد میدان می‌شوند و ستون منافقین را بمباران می‌کنند.

مجدد در پنجم مرداد سال ۶۷ در چندین نوبت حمله را شروع می‌کنند و تمام عقبه‌های آنان را بمباران می‌کردند که در هر بار شدت بمباران دقیق‌تر بوده است، در مجموع خلبان‌های پایگاه شهید نوژه با ۱۳۲ پرواز، تمام تجهیزات منافقین را در هم می‌کوبند.

دفاع‌پرس: چه تعداد منافق در این عملیات کشته شدند؟

منافقین به هر روستایی یا شهری می‌رسیدند مردم را قتل عام می‌کردند، در این عملیات منافقین که ۵ هزار نفر بودند، حدود ۲ هزار آنان کشته می‌شود و ۱۲۰۰ نفر مجروح به همان حال مجروحیت به خاک عراق و تعداد ۹۶۶ نفر هم اسیر می‌شوند که چون منافق بودند این تعداد هم پس از محاکمه معدوم می‌شوند.

دفاع‌پرس: در خصوص تعداد شهدای عملیات مرصاد بفرمایید؟

در این عملیات حدود ۱۲۰۰ نفر از رزمندگان ما شهید شدند و حدود۲۵۰۰ نفر، تعداد ۱۷۲ نفر شهید و ۳۵۰ نفر از استان همدان نیز مجروح می‌شوند.

از شهدای شاخص استان همدان می‌توان به شهید هادی فضلی فرمانده اطلاعات عملیات تیپ دو کربلا لشکر انصارالحسین (ع) شهیدان «علیرضا میرزایی مطلوب» و «غلامرضا عابدین تهرانی» که از اولین شهدا و از مسئولان اطلاعات عملیات لشکر بودند. «بهرام مبارکی» فرمانده گردان ۱۵۴ حضرت علی اکبر (ع)، «مهدی ملکی» فرمانده گردان ۱۵۳ حضرت قاسم بن الحسن تویسرکان و معاونانش «ذبیح الله عبدالمالکی» و «منوچهر جانجانی»، «محمد شیخ بابایی» و «رمضانعلی مصباحی» به عنوان معاون گردان ۱۵۷ حبیب بن‌مظاهر شهرستان کبودرآهنگ به شهادت رسیدند، که اسامی ۱۹ نفر از ۱۷۲ نفر مربوط به سوباشی هستند که در کتاب «حماسه‌های نامداران گمنام» به طور کامل آورده شده‌اند.

دفاع‌پرس: چه استان‌هایی در عملیات مرصاد شرکت داشتند؟

در روزهای بعدی نیروهای کمیته های انقلاب اسلامی بروجرد با اسلحه‌های ژ۳، لشکر ۵ نصر خراسان ، لشکر ۳۱ عاشورای آذربایجان، لشکر ۱۷ علی‌بن ابیطالب قم، لشکر ۱۰۵ قدس استان گیلان، تیپ ۷۱ روح الله استان مرکزی، تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل استان لرستان، رزمندگانی از منطقه بوشهر و زنجان، تیپ ۱۱ امیرالمومنین (ع) از استان ایلام، لشکر ۶ پاسداران، هوانیروز و رزمندگان لشکر ۸۱ ارتش بعد از غافلگیری منافقین توسط رزمندگان همدانی در تنگه چهارزبر خودشان را منطقه رساندند.

همچنین تعدادی از مجاهدین عراقی که حدود ۱۰۰ نفر بودند و در حال عبور از حسن‌آباد و اسلام‌آباد بودند با منافقین برخورد می‌کنند و اولین درگیری مجاهدین عراقی در تنگه حسن‌آباد بود که خیلی از منافقین را منهدم می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار