رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور خبر داد؛

آزادی بیش ۲ هزار زندانی جرایم غیرعمد از ابتدای سال

جولایی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون دو هزار و ۴۱۵ نفر محکومان مالی و بدهکاران دیه غیر عمد از بند حبس رهایی یافته‌اند.
کد خبر: ۵۳۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ - 27July 2022

آزادی بیش ۲ هزار زندانی جرایم غیرعمد از ابتدای سالبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، اسدالله جولایی رئیس هیات امنای ستاد دیه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیشترین رقم در مجموعه نیکوکاران کشور متعلق به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و ایشان مبلغ یک میلیارد تومان عنایت داشتند و باعث خرسندی و تشکر است.

وی با اشاره به کمک های نقدی روسای قوای سه گانه ادامه داد: رئیس جمهور نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و آقایان محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه و قالیباف رئیس مجلس نیز کمک هایی به ستاد دیه داشته اند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور با بیان اینکه شروع فعالیت ستاد دیه در ماه رمضان سال ۶۹ در اتاق بازرگانی بود، ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار مددجوی بدهکار غیرعمد آزاد شده اند. تحقق این کار نیز به اعتماد خیرین و همراهی مسئولان بوده است.

جولایی با اشاره به عملکرد چهار ماهه ستاد دیه کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: دو هزار  و ۴۱۵ نفر از محکومان مالی و بدهکاران دیه غیرعمد از بند حبس رهایی یافته اند.

وی ادامه داد: خیرین خداجو به واسطه حمایت‌های مادی و مالی در قالب پویش های مجازی زمینه آزادی ۱۲۱ زن زندانی بدهکار مالی غیر عمد را فراهم کردند و همچنین دو هزار و ۲۹۴ زندانی مرد نیز آزاد شدند.

جولایی تصریح کرد: مبلغ بدهی این زندانیان حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال معادل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ ۳۱ درصد شکات گذشت کرده اند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور تصریح کرد: حدود ۹۸ درصد زندانیان آزاد شده بدهکاران مالی بوده اند و بیشترین آمار متعلق به پرونده بدهکاران چک بوده اند که شامل ۱۶۶۹ نفر بدهکاران مالی و چک غیرکلاهبرداری هستند که آزاد شده اند.

وی خاطرنشان کرد: زندانیان آزاد شده به تفکیک شامل ۱۳ نفر زندانی راننده، ۱۶ نفر زندانی ناشی از حوادث کارگاهی، ۲۳ نفر ناشی از محکومیت شبه عمد، ۴۳۸ زندانی مهریه تک قرار و ۲۵۶ نفر بدهکار نفقه هستند که در زندان بوده و آزاد شده اند.

جولایی ادامه داد: خوشبختانه آمار بدهکاران دیه فوتی و جرحی ناشی از حوادث رانندگی به دلیل بیمه اجباری شخص ثالث کاهش پیدا کرده و در ۱۰ استان از جمله استان های اردبیل، کردستان، همدان، اصفهان، بوشهر زنجان، ایلام، سیستان و بلوچستان هیچ زندانی دیه بدلیل حوادث جاده ای در زندان نیستند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشورتصریح کرد: همچنین در قانون بیمه اجباری شخص ثالث برابری جنسیت و مذهب نیز در نظر گرفته شده و همین امر باعث شده زندانیان دیه به شدت کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ده هزار و ۶۸۶ نفر زندانی جرایم غیر عمد در زندان هستند که از این تعداد هشت هزار و ۳۳۳ زندانی محکومیت مالی هستند و پرونده این افراد در ستاد دیه در حال بررسی است. همچنین ۱۴۷ نفر ناشی از حوادث رانندگی، ۲۹ نفر حوادث کارگاهی، ۸۴ نفر محکومیت شبه عمد، هزار و ۹۱۸ نفر به دلیل مهریه و ۱۷۵ نفر به دلیل نفقه در زندان هستند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: در ایام محرم و صفر نیز امیدواریم کمکهایی به ستاد دیه از هیات ها به ویژه حسینیه اعظم زنجان صورت بگیرد تا بتوانیم برای آزادی زندانیان غیرعمد اقدام کنیم. در سال‌های گذشته نیز با توجه به شیوع کرونا و عدم برگزاری مجالس، هزینه مجالس عزاداری برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه شده است.

جولایی با اشاره به نحوه مشارکت برای آزادی زندانیان نیازمند گفت: افراد با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ستاد دیه کشور می توانند از راه‌های کمک به آزادی زندانیان مطلع شده و نسبت به اهدای مبالغ خود اقدام کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار