یادداشت/ هادی محمدی

فاجعه «منا»؛ تعمد یا بی‌کفایتی مقامات سعودی

مقامات سعودی و شاهزاده‌های 5‌هزار نفری آن برای گسترش قتل و ویرانی و ناامنی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا تمام پتانسیل مالی و فرهنگی و رسانه‌ای و نظامی و تسلیحاتی خود را به کار گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ - 26September 2015

فاجعه «منا»؛ تعمد یا بی‌کفایتی مقامات سعودی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «هادی محمدی» طی یادداشتی با پرداختن به موضوع بیکفایتی آل سعود در مدیریت مناسک حج، نوشت: فاجعه صبح روز پنجشنبه در صحرای منا؟! هنگامی که حجاج برای رمی جمره کبیره در حال حرکت بودند، بیش از 3هزار کشته و زخمی به جای گذاشت. این در حالی است که چند روزی بیشتر از موضوع سقوط جرثقیل حاشیه حرم خانه خدا که دهها کشته و زخمی نیز در آن قربانی شدند، نمیگذرد، 133 کشته، 60 زخمی و دهها مفقود از حجاج ایرانی به آمار حادثه جرثقیل اضافه میشود و مقامات عربستان با توجیهات فریبکارانه و عوامانه تلاش دارند از مسئولیت سنگین خود طفره بروند.

جالب اینکه مسئول امور حجاج در کابینه سعودی که وزیر امور آب و برق هم است، همراه دو نفر دیگر از کار برکنار شدهاند که نشان میدهد، مقامات سعودی برای قربانی کردن مسئولان سطح پایین به دنبال قربانی کردن آنها و سرپوش گذاشتن به علل اصلی این فاجعه بزرگ هستند.

آنان که از نزدیک با امور حج و پیچیدگیهای آن آشنا هستند میدانند که حدود 2میلیون حاجی که هر سال در مناسک حج حضور دارند با مشکلات تکراری و قابل حل مواجه میباشند و مدیریت حج در عربستان به سادگی از کنار آنها میگذرد و عمدتاً به موضوعاتی که امکان بهرههای مالی و رانتهای اقتصادی در کارهای عمرانی مرتبط با حج دارد، اهتمام میورزد و دقیقهای برای حل مشکلات جاری وقت صرف نمیکند. ازدحام حجاج در مسیر مناسک حج و گرما نمیتواند توجیه تکرار حوادث فاجعهبار باشد و این در حالی است که عوامل و متغیرهای مرتبط با فقدان مدیریت در روندهای فوق دخالت نکند. یعنی وقتی مسیرهای محدود برای رسیدن به رمی جمره با عبور ستونهای نظامی شاهزادگان سعودی که حضور نمایشی در مناسک حج پیدا میکنند، مسدود میشود، تراکم حرکت حجاج به مشکل تبدیل میشود و صدها هزار حاجی در مسیرهای پیشبینی شده که از حرکت ستونهای نظامی در مسیرهای حجاج بیخبر هستند، زمینه وقوع فاجعه و تبدیل تراکم حرکت حجاج به شرایط غیرقابل کنترل را فراهم میکنند.

مقامات سعودی آشکارا نشان دادهاند از سادهترین امور نظافتی تا مدیریت حرکت حجاج در شهر مکه یا جابهجایی در مسیرهای عرفات تا مشعر و منا و تنظیم و برنامهریزی اجرای مناسک، فاقد کمترین شاخصهای مدیریتی هستند و تکرار این پدیدهها در سالهای متمادی، حکایت از عدم تمایل یا فقدان هوشمندی برای حل مشکلات جاری در مناسک حج دارد. 

در حالی که مقامات سعودی و شاهزادههای 5هزار نفری آن برای گسترش قتل و ویرانی و ناامنی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا تمام پتانسیل مالی و فرهنگی و رسانهای و نظامی و تسلیحاتی خود را به کار گرفتهاند و در همه کشورها حق مداخلهگری در امورشان را برای خود حفظ کردهاند و مورد حمایت امریکا و غرب میباشند، فقدان تدبیر در امور حج که بزرگترین اجتماع جوامع اسلامی است، سؤالبرانگیز است، اگر  برخی گزارهها و اخبار مبنی بر حضور و نفوذ صهیونیستها در حاکمیت یا در شرکتهای سعودی و مؤسسات آن که فاجعهآفرینی هدفمند در جوامع اسلامی را در دستور کار دارند، نادیده بگیریم، فاجعه مکه و منا از نگاه اسلامی، اخلاقی و حقوقی قابل پیگرد در مؤسسات اسلامی و بینالمللی است و نظام آل سعود نمیتواند از مسئولیت خود در این فجایع شانه خالی کند و تشکیل یک کمیته بیطرف اسلامی و بینالمللی میتواند ماهیت عمدی یا بیکفایتی آل سعود را روشنتر کند.

آیا وقتی شاهزادههای عیاش سعودی فقط با کشتار و قتل و ویرانی انسانها در منطقه و حتی حجاج کشورهای اسلامی سرمست میشوند و پایههای حکومتی خود را حفظ میکنند، وجدانهای انسانی و اسلامی اجازه ادامه این وضعیت را میدهد؟

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار