مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان:

رمز موفقیت در عملیات «مرصاد» اتحاد و همگرایی بود

سرهنگ «رشیدی» با بیان اینکه رمز موفقیت در عملیات مرصاد اتحاد و همگرایی بود، گفت: در این عملیات با عزم و اراده همگانی نقشه‌های منافقین و حامیانشان نقش برآب شد.
کد خبر: ۵۳۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ - 28July 2022

رمز موفقیت در عملیات مرصاد اتحاد و همگرایی بود

سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار  دفاع‌پرس در خرم آباد اظهار داشت: در روزهای پایانی دفاع مقدس ارتش صدام با حمایت آمریکا یک تهاجم سراسری در جنوب تا غرب در پیش گرفت به خیال اینکه بتواند در مذاکرات قوی حاضر شود و از ایران امتیاز بگیرد.

وی افزود: در روزهای آغازین مرداد 1367 منافقین به تحریک رژیم بعث، با تمام دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در اختیارشان گذاشته بودند و با آمادگی کامل عملیاتی به نام «فروغ جاویدان» شروع کردند با تصور اینکه همه مردم حسن‌آباد، اسلام آباد و چهارزبر می‌آیند کمک‌شان و وارد شهر کرمانشاه می‌شوند و پس از تصرف این شهر مدت 5 تا 7 روز به تهران می‌رسند.

این مسئول با بیان اینکه  منافقین که از جنوب به سمت غرب قصد پیشروی داشتند، حتی سلاح‎هایی هم آماده کرده بودند که تحویل مردمی دهند که با آنها همراه شوند، تصریح کرد: آنها می‌خواستند از جنوب تا غرب هر جا که احساس کنند ضعفی هست، نفوذ کنند.

رشیدی با بیان اینکه در عملیات فروغ جاویدان دشمن متجاوز با آمادگی کامل حمله کردند، ادامه داد: در وحله اول امیر «صیادشیرازی» که آمد کمک کرد و یک رزم جانانه داشتند و توانستند ماشین جنگی منافقین را با همکاری دیگر نیروهای مسلح زمین‌گیر کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه در عملیات مرصاد نیروهای ارتشی، سپاهی و مردمی دوشا دوش همدیگر به مقابله با منافقین پرداختند، عنوان کرد: نقش بی‌بدیل لرستانی‌ها در عملیات مرصاد برکسی پوشیده نیست.

این مسئول با بیان اینکه نیروهای لرستانی در آن زمان به دلیل حضور در مناطق مختلف در پراکندگی بودند، گفت: لشکر ۵۷ ابوالفضل(ع) نیز در حال مأموریت در منطقه ارتفاعات سور کوه مشرف به شرق بانه بود که در سطح هجوم دشمن نیز به یاری خدا ارتش بعثی عراق را زمین‌گیر  کرد.

وی ادامه داد: همان زمان مأموریت جدیدی به لشکر ابلاغ شد که اعلام شده بود بعثی‌ها قصد تهاجم گسترده به قصر شیرین را دارند مطابق آن لشکر ۵۷ ضمن استقرار در منطقه قصر‌شیرین به کمک نیروهای ارتش همراه دشمن را سد کند.

این مسئول یادآور شد فرماندهی لشکر ۵۷ در ۱۳۶۷ با چند تن از نیروهای پیشرو جهت توجیه منطقه عملیاتی به شهر سرپل ذهاب وارد شده‌اند و بلافاصله یک مقر فرماندهی انتخاب و مقدمات حضور گردان‌ها در این محور آماده کردند که فوراً گردان حمزه سید الشهدا و پشتیبانی لشکر ۵۷ در سرپل ذهاب مستقر شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان گفت: از سوم  مرداد تا هفتم مرداد نیروهای لرستانی متحدانه آمدند به کمک دیگر گردانها و مانع پیشروی منافقین شدند.

‌وی با اشاره به اینکه  75 نفر از شهدای عملیات مرصاد لرستانی هستند، گفت: شهید «زمان کرمی» و «محمد خان پاپی» جلوی چشم ما توسط منافقین کور دل به شهادت رسیدند.

‌مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه رمز موفقیت در عملیات مرصاد اتحاد و همگرایی بود خاطرنشان کرد: اگر جنگ و درگیری با منافقین به داخل شهر کرمانشاه کشیده می‌شد، ممکن بود افراد زیادی به شهادت برسند و مشکلاتی نیز برای نظام ایجاد شود که خوشبختانه با عزم و اراده همگانی نقشه‌های منافقین و حامیانشان نقش برآب شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها