تا این لحظه/

تعداد حادثه‌دیدگان ایرانی؛ 136 کشته، 95 مجروح و 344 مفقودی/احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی در حادثه مصیبت‌بار منا

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در تشریح آخرین وضعیت فاجعه منا گفت: در فاجعه دو روز گذشته منا تا به این لحظه 133 نفر کشته، 99 نفر مجروح و 354 نفر مفقودی گزارش شده است.
کد خبر: ۵۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 26September 2015

تعداد حادثه‌دیدگان ایرانی؛ 136 کشته، 95 مجروح و 344 مفقودی/احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی در حادثه مصیبت‌بار منا

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، در فاجعه صبح روز پنجشنبه در صحرای منا هنگامی که حجاج برای رمی جمره کبیره در حال حرکت بودند، به خاطر ازدحام جمعیت و بی کفایتی مقامات سعودی در مدیریت مناسک حج بیش از 3هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام کشته و زخمی شدند. این در حالی است که چند روز پیش نیز سقوط جرثقیل در حاشیه حرم خانه خدا باعث کشته و زخمی شدن دهها حاجی شد. اما مقامات عربستان سعودی با توجیهات فریبکارانه و عوامانه تلاش دارند از مسئولیت سنگین خود طفره بروند و لذا تا به این لحظه رسما آماری را که هویت قربانیان فاجعه منا را نشان دهد، اعلام نکردهاند.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه در گزارشی با استناد به آمار ارائه شده توسط کشورهای اسلامی، شمار قربانیان منا را اینگونه اعلام کرد:

 در حادثه روز پنجشنبه در منا 131 ایرانی، 87 تبعه مراکشی، 20 تبعه کامرونی، 14 تبعه هندی، 14 تبعه مصری، 11 تبعه چاد، 8 تبعه سومای، 5 تبعه سنگالی، 7 تبعه پاکستانی، 4 تبعه سنگالی، 4 تبعه تانزانیا، 3 تبعه نیجریهای، 2 تبعه الجزائری، 3 تبعه اندونزی، 3 تبعه کنیایی، یک هلندی و یک بروندی جان باختهاند.

** تعداد حادثهدیدگان ایرانی؛ 133 کشته، 99 مجروح و 354 مفقودی

از سوی دیگر سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشتههای کشورمان در فاجعه دو روز گذشته منا را تا به این لحظه 133 نفر اعلام کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت  تعداد مصدومان و مجروحان را نیز به 99 نفر اعلام کرد و گفت که تا این لحظه 354 مفقودی گزارش شده است.

** تایید خبر درگذشت قاری قرآن کشورمان

محسن حاجی حسنی نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی در سال جاری که همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام شده بود در فاجعه منا به رحمت خدا رفت. تا لحظاتی پیش وی جزو مفقودین بود اما مصطفی حاجی حسنی کارگر برادر و استاد وی، خبر فوت این قاری بینالمللی تایید کرد.

در پی این فاجعه برخی از رسانه ها خبر از احتمال کشتهشدن غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان در این حادثه را دادند اما خوشبختانه هنوز این خبر تائید نشده است.

** سرنوشت نامعلوم سفیر سابق ایران در لبنان

بر همین اساس عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اینستا گرام خود ضمن عرض تسلیت به محضر ملت بزرگ ایران و تمامی مسلمانان، به مناسبت جانهای شریفی که در این حادثه تلخ به لقاءالله پیوستند، نوشت: برای سلامتی همکار عزیز دکتر رکن آبادی، سفیر سابق کشورمان در لبنان دعا کنیم.

** آتش سوزی در سه انبار در مکه مکرمه

در پی کشته شدن بیش از سه هزار حجاج بیت الله الحرام و آتش سوزی در چادر های زائران مصری دفاع مدنی عربستان اعلام کرد: سه انبار در محله « المعیصم» در مکه مکرمه آتش گرفت که 10 گروه آتش نشان در تلاش برای خاموش ساختن آتش سوزی در این سه انبار هستند. دفاع مدنی عربستان پیرامون تلفات جانی و میزان خسارت این آتش سوزی گزارشی منتشر نکرده است.


**  نیروهای امنیتی سعودی حجاج ایرانی را محاصره کرده بودند

روزنامه لبنانی الدیار با اشاره به کشته شدن 131 زائر ایرانی بیت الله الحرام و زخمی بیش از 150 تن دیگر، سئوالی مبنی بر اینکه «آیا مشکلی امنیتی با حجاج ایرانی رخ داده یا اینکه پیش آمدن این حادثه برای حجاج ایرانی امری تصادفی بوده است؟» مطرح کرد.

در گزارش روزنامه الدیار آمده است: برخی روایتها میگویند که نیروهای امنیتی عربستان سعودی، حجاج ایرانی را همواره در محاصره خود نگه داشته و این حادثه تصادفی نمیباشد. هنگامی که حجاج به راه افتادند درهای آهنی مسدود شده و حجاج روی همدیگر افتاده و برخی دیگر روی سایر حجاج قدم گذاشته که این امر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از حجاح، که نزدیک به 300 تن از آنها زائر ایرانی بودند منجر شد. در این حادثه 131 ایرانی جان باختهاند.

** فاجعه منا از زبان یکی از حجاج لیبی

 احمد ابوبکر، زائر 45 ساله لیبیایی که به همراه مادر خود توانسته بود از فاجعه در سرزمین منا جان سالم بدر برد، علت این حادثه را اینگونه تعریف کرد: جمعیت زیادی در حال حرکت در مسیرها بودند. در همین حال پلیس سعودی تمامی ورودی ها و خروجی ها را بست و تنها یکی از آنها را باز گذاشت.

وی ادامه داد: من در مقابل خود افراد زیادی را دیدم که بر اثر تنگی نفس و خفگی جان می دادند. تلاش می کردیم تا با کمک نیروهای پلیس اجساد را تکان داده و زنده ها را بیرون بیاوریم اما پلیس ها کاملا بی تجربه رفتار می کردند. آنها حتی مسیرهای عبوری و جاده های اطراف را هم بلد نبودند.

گفتنی است؛ صبح روز پنجشنبه در صحرای منا هنگامی که حجاج برای رمی جمره کبیره در حال حرکت بودند که در پی ازدحام جمعیت براساس آخرین آمار اعلام شده، چهار هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام دچار سانحه شدند که حدود نیمی از آنها جان خود را از دست دادند.

بیتجربگی نیروهای پلیس عربستان نیز بعد از وقوع این حادثه موجب وخیمتر شدن شدت بحران و افزایش میزان تلفات انسانی آن شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار