ایران امشب یکپارچه خیمه عزای حسین (ع) می‌شود

امشب نخستین شب محرم است و هیأت‌های عزاداری مجالس خود را برپا می‌کنند. امسال برخلاف دو سال گذشته که مجالس درفضای باز برپا می‌شد، هیأت‌ها به همان حسینیه‌های همیشگی خود بازگشتند.
کد خبر: ۵۳۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲ - 29July 2022

ایران امشب یکپارچه خیمه عزای حسین (ع) می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امشب نخستین شب محرم است و هیأت‌های عزاداری مجالس خود را برپا می‌کنند. امسال برخلاف دو سال گذشته که کرونا در ایام محرم، محدودیت‌هایی برای عزاداری ایجاد کرده بود، با فروکش نسبی بیماری و تزریق واکسن، عزاداری با محدودیت‌های کمتری برگزار خواهد شد. گرچه وزارت بهداشت توصیه داشته است باتوجه به شیوع سویه جدیدی از کرونا عزاداری‌ها در فضای باز برگزار شود و در فضای بسته هم تهویه مناسب تدارک دیده شود. امسال تنها توصیه ستاد ملی کرونا استفاده از ماسک در طول مراسم بوده است.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اول مردادماه باتوجه به کاهش شرایط کرونایی نسبت به سال‌های گذشته و همچنین تزریق واکسن در کشور در خصوص عزاداری‌های محرم در توئیتی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت: «همچون بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسویه BA ۵ هستیم که ما مسؤولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادی‌انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد. تأکید بر استفاده الزامی از ماسک در هواپیماها، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیأت‌های مذهبی و فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد، توصیه شد.»

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره «چگونگی فعالیت هیات‌های مذهبی در ماه محرم» بیان داشت: توصیه کلی وزارت بهداشت به عموم مردم این است که چنانچه ۶ ماه از تزریق واکسن قبلی کرونا را پشت سرگذاشته‌اند، نسبت به تزریق نوبت یادآور اقدام کنند. توصیه وزارت بهداشت این است که مراسم‌های عزاداری ماه محرم در محیط‌های باز برگزار شده یا اگر در محیط‌های بسته برگزار می‌شود تهویه مناسبی داشته باشد.

کرونا هنوز هست؛ هیأتی‌ها بی‌خیال نشوند و ماسک یادشان نرود

هیأتی‌ها در دهه اول محرم دو سال گذشته، گُل کاشتند و همگان را به تحسین واداشتند و قاب‌های ماندگاری از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به یادگار گذاشتند. کرونا و تمام فراز و فرود‌های ایجاد شده از سوی مسئولان دولتی در سال‌های قبل مانع عزم هیأتی‌ها برای برگزاری جلسات نشد و آنان در فرصت‌های کوتاهی تمام بستر‌های لازم را فراهم کردند تا کاری مطلوب و در خور شأن دستگاه عزاداری حسینی ارائه کنند. تلاشی که نگذاشت چراغ هیأت‌ها خاموش نشود. آن‌ها امسال هم با رعایت همین دستورالعمل‌های حداقلی باید مانع از آن شوند که افراد سودجو و فرصت طلب، بهانه‌ای برای هجمه به مجالس عزاداری پیدا کنند.

بسیاری از هیأت‌های عزاداری امسال برخلاف سال‌های قبل که درفضای باز مجالس را برپا می‌کردند، به همان حسینیه‌های همیشگی خود بازگشتند.

نجات اهل عالم با حسین (ع) است

امسال مجموعه‌های هیأتی در اقدامی مشترک، شعاری واحد برای عزاداری محرم هیأت‌ها انتخاب کردند. «نجات اهل عالم با حسین (ع) است» شعار مشترک هیأت‌های سراسر کشور در محرم است که البته هیأت‌ها می‌توانند ذیل آن شعار هیأت خود را هم داشته باشند. این شعار و همچنین عبارت «شکر خدا را که در پناه حسینم» چند روزی است که در تبلیغات محیطی شهر تهران توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم به کار گرفته شده است و پرچم‌های سیاه نصب شده در شهر هم منقش به این شعار واحد است.

کوچه به کوچه عشق تو را جاز می‌زنم

یکی از خاطراتی که از دوران محرم کرونایی در ذهن‌ها باقی مانده است، پویش «کوچه به کوچه عشق تو را جاز می‌زنم» بود که مداحان در کوچه‌ها به روضه‌خوانی پرداختند. پویشی که توسط سیدامیر حسینی در کرج راه‌اندازی شد. او از مداحان سرشناس برای این امر دعوت کرد که در پی آن، مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی، محمدحسین پویانفر، میثم مطیعی، مهدی سلحشور، امیر کرمانشاهی، حسین هوشیار و ... در طول دهه به کوچه‌های شهر خود رفتند و در فضایی ساده و بی‌آلایش به عزاداری و روضه‌خوانی پرداختند. این مجالس، عمدتا در جوار منزل خانواده‌های شهدا برپا شد و مزین به نام این ایثارگران انقلاب اسلامی شد.

برپایی ۴۰ روضه خیابانی درب منزل شهدای باغ فیض

این رسم همچنان امسال هم ادامه دارد و در برخی از شهر‌ها همچنان بناست برگزار شود. یکی از این برنامه‌ها در تهران و منطقه باغ فیض بناست برگزار شود که مرتضی متشرعی مداح اهل بیت (ع) بنا دارد ۴۰ شب در مقابل منازل شهدا به روضه‌خوانی بپردازد. او می‌گوید: «امسال برای سومین سال از شب اول محرم مهمان شهدای باغ فیض هستیم. رأس ساعت ۱۹:۳۰ از جمعه ۷ مردادماه به مدت چهل روز، هر روز مهمان یک یا چند شهید در کوچه‌های محله باغ فیض خواهیم بود و اقامه عزای سیدالشهدا (ع) می‌کنیم. این حرکت اثرات و خیرات بسیار زیادی دارد؛ هم احترام و تعظیم و بزرگداشت شهدا و خانواده محترمشان است و هم برپایی روضه امام حسین (ع) در کوچه‌ها به‌صورت عمومی و قابل استفاده همه اهالی محل است.»

در آستانه ماه محرم آمار کشته‌ها و ابتلا‌های کرونایی بیشتر از روز‌های گذشته شده که نشان می‌دهد، سویه جدیدی از کرونا در کشور شکل گرفته است، هیأت‌های مذهبی از همین شب نخست نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیرانه عمل کنند تا ان شاء الله حق‌الناسی گردن‌شان نیفتد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار