سردار کارگر در بازدید از موسسه اطلاعات:

آرشیو روزنامه اطلاعات بخشی از اسناد دفاع مقدس است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: با توجه به نقش روزنامه اطلاعات در دوران دفاع مقدس و انتشار اطلاعات جبهه، آرشیو روزنامه اطلاعات بخشی از اسناد دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ - 26September 2015

آرشیو روزنامه اطلاعات بخشی از اسناد دفاع مقدس است

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در جریان بازدید از موسسه اطلاعات در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به نقش روزنامه اطلاعات در دوران دفاع مقدس و انتشار "اطلاعات جبهه"، آرشیو روزنامه اطلاعات بخشی از اسناد دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه بیش از نود درصد اسناد دفاع مقدس از طبقه بندی خارج شده است، تصریح کرد: جهت تکمیل اسناد دفاع مقدس باید همکاری خوبی بین بنیاد حفظ آثار و موسسه اطلاعات صورت بگیرد.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بعد از پایان جنگ در سال 69 به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد که وظیفه اصلی آن حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل بنیاد، حفاظت و بهرهبرداری از آثار دفاع مقدس است، گفت: جلوگیری از فراموشی، تحریف و یا نابودی دستاوردهای دفاع مقدس در دستور کار این بنیاد قرار دارد. همچنین سیاستگذاری، نظارت، هدایت و حمایت از دیگر وظایف این بنیاد است.

سردار کارگر در خصوص هیئت امنای بنیاد بیان داشت: هفت وزیر، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از اعضای هیئت امنای این بنیاد هستند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اضافه کرد: این بنیاد در راستای ماموریتهای محوله میتواند ستادهایی را تشکیل دهد که تاکنون ستاد مرکزی راهیان نور، ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس و سوم خرداد شکل گرفته که رئیس آن رئیس بنیاد و در استانها روسای آن استانداران هستند.

سردار کارگر در ادامه از اتمام فعالیت ساخت باغ موزههای دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: اکنون 5 استان دارای موزه هستند. تلاش است تا پایان امسال 10 موزه دیگر نیز به بهره برداری برسد.

ایجاد دفتر تشکلهای مردم نهاد در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: در مجموعه بنیاد معاونتها و سازمانهایی فعالیت دارند؛ به طور مثال همه یادمانهای شهدای گمنام زیر نظر سازمان مهندسی بنیاد طراحی و ساخته میشوند. همچنین 43 یادمان در 5 استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان، آذربایجان غربی و 7 یادمان دریایی در استانهای بوشهر و هرمزگان توسط ستاد مرکزی راهیان نور اداره میشوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سازمانهای نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، هنری و ادبیات دفاع مقدس، هنرهای نمایشی و سینمایی، پیشکسوتان جهاد و شهادت و اسناد و مدارک دفاع مقدس زیر نظر این بنیاد فعالیت دارند. دفترهای تشکلهای مردم نهاد و مرکز رصد فضای مجازی و سایبری نیز به تازگی راه اندازی شدهاند.

سردار کارگر گفت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که مورد تایید وزارت علوم است، 3 پژوهشکده دارد. در این پژوهشگاه در حال تدوین تاریخ جنگ و دایرة المعارف دفاع مقدس هستیم. همچنین یکی از کارهای این مرکز تدریس مباحث دفاع مقدس در مدارس و دانشگاهها است که در این امر دولت همکاری بسیار خوبی داشته است و البته باید یادی از سرلشکر شهید احمد سوداگر داشته باشیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه تاکنون 7 رشته مرتبط با دفاع مقدس در وزارت علوم به تصویب رسیده است، گفت: اکنون در مقاطع کارشناسی و ارشد برخی از رشتهها تدریس میشود که یکی از آنها ادبیات پایداری است.

آثار دفاع مقدسی باید قبل از چاپ توسط بنیاد کنترل شوند

وی در خصوص چاپ کتابهای دفاع مقدسی در کشور نیز گفت: هر کتابی که در کشور به چاپ میرسد باید توسط پژوهشگاه کنترل شود. هدف از انجام این کار جلوگیری از تحریف دفاع مقدس است.

سردار کارگر با بیان اینکه سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بازوی خوبی برای پژوهشگاه است، خاطرنشان کرد: در رابطه با فیلم و سریال نیز باید با سازمان سینمایی بنیاد هماهنگی صورت بگیرد تا مدال افتخار مردم ایران با دقت و بدون تحریف ارائه شود.

وی افزود: در ابتدا به آن کسانی که در تولید آثار دقت نکردهاند تذکر میدهیم اما اگر تذکرمان موثر نشد، به طور قانونی جهت اصلاح اثر پیگیری خواهیم کرد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و نباید آن را انحصاری کنیم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمایشی دارند مبنی بر اینکه آن روزی که جنگ بود کسی از مردم نپرسید که شما از چه قوم، دین و مذهبی هستید. درب بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به روی همه باز است و دفاع مقدس نه تنها متعلق به همهی مردم ایران بلکه متعلق به همهی مسلمانان و بالاتر از آن متعلق به همهی مستضعفان جهان است.

سردار کارگر گفت: این دورغ بزرگ است که ایران به عراق و سوریه نیرو اعزام میکند بلکه مدل امام خمینی(ره) که در دفاع مقدس رشد یافت اکنون به کشورها صادر شده است و بدون حضور ما امروز در یمن، سوریه و عراق شاهد مقاومت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به صحبتهای یکی از خبرنگاران میدانی عراق گفت: این خبرنگار میگفت روحیات نیروهای مردمی عراق همچون رزمندگان دوران دفاع مقدس است و همان رفتارهای بسیجیها و رزمندگان را انجام میدهند.

دفاع مقدس یک انقلاب فرهنگی بود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یک انقلاب فرهنگی بود و در واقع آن انقلاب فرهنگی که امام به دنبال آن بود در دفاع مقدس شکل گرفت. لذا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، جنگ برای ما گنج است  اما  متاسفانه تاکنون نتوانستهایم این گنج را به خوبی استخراج کنیم.

سردار کارگر گفت: پیشرفتهای کنونی کشور در مسائل هستهای و فناوریهای دیگر مرهون مجاهدتهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس است. آن روز کشور توان ساخت یک سیم خاردار را نداشت اما امروز به قدری ایران پیشرفت کرده است که در ساخت و تولید بسیاری از فناوریها به خودکفایی رسیده و هم رده با قدرتهای جهان هستیم.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس تصریح کرد: دفاع مقدس و نشر آن وظیفه همهی دستگاهها و سازمانها و مردم است. دفاع مقدس افتخار همهی مردم ایران است و هر فرد با هر عقیده و مسلکی به دفاع مقدس و شهدا احترام میگذارد.

تاسیس مرکز رصد فضای مجازی و ماهوارهای در بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس

وی در رابطه با فعالیتهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در حوزه فضای مجازی بیان داشت: در سال 92 خبرگزاری دفاع مقدس را تاسیس کردیم که این خبرگزاری رقیبی برای سایر رسانهها نیست بلکه تلاش دارد مرجعی برای خبرگزاریهای دیگر در حوزه دفاع مقدس باشد.

سردار کارگر گفت: فضای مجازی یک مساله فوق العاده مهمی است و نباید حالت انفعالی داشته باشیم. به همین منظور مرکز رصد فضای مجازی و ماهوارهای را درست کردیم که ماموریت اصلیش مربوط به این حوزه  است. البته پیش از این نیز با سازمانهای مردم نهاد در این حوزه ارتباط داشتیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ادامه از تهیه نسخه الکترونیکی آثار دفاع مقدسی، تاریخ جنگ و دایرة المعارف دفاع مقدس خبر داد و افزود: البته در این حوزه دچار پس افتادگی فرهنگی هستیم چرا که سرعت توسعه ابزار تکنولوژی بسیار بالاست.

وی در رابطه با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: ساخت این موزه از مسئولیتهای بنیاد بود که در این راستا سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاسیس شد. به لحاظ محتوایی تا به  امروز رشد خوبی داشته است و به لحاظ فیزیکی نیز در جنوب شهر در جوار مرقد مطهر امام راحل زمینی در نظر گرفته شده است. یکی از مشکلات اصلی این موزه، تامین بودجه بوده است که تا پایان برنامه ششم توسعه امیدواریم این مشکل رفع شود.

فردا؛ کلنگ ساخت باغ موزه دفاع مقدس مشهد بر زمین زده میشود

سردار کارگر در خصوص ساخت باغ موزههای دفاع مقدس در استانها خاطرنشان کرد: در استان همدان یک موزه بسیار خوبی داریم که در سطح یک موزه ملی است و باغ موزه دفاع مقدس تهران الهام گرفته از آن موزه است. همچنین در تراز موزه همدان، موزهای در مازندران و سمنان در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: در استانهای دیگر همچون کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، اردبیل و یزد نیز در حال ساخت موزه هستیم. در برخی استانهای دیگر همچون آذربایجان غربی و اصفهان نیز موزهها به بهرهبرداری رسیدند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به موزههای استان خوزستان نیز بیان کرد: در این استان دو موزه فعال در دو شهر خرمشهر و دزفول داریم. همچنین در شهر اهواز نیز زمین آن تملک شده است. متاسفانه در خراسانها موزه نداشتیم که با پیگیریهای صورت گرفته فردا کلنگ ساخت باغ موزه در مشهد مقدس به زمین زده میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها