در نشست اتخاذ تمهیدات ویژه ایام محرم در شهرستان‌های ساحلی مازندران عنوان شد؛

با هنجارشکنی در ایام «تاسوعا» و «عاشورا» در سواحل خزر برخورد شود

محمدی لائینی با تاکید بر حفظ حرمت محرم از سوی گردشگران و مسافران در سواحل استان مازندران، گفت: در تاسوعا و عاشورا از هنجارشکنی‌ها در سواحل جلوگیری و با افراد خاطی برخورد شود.
کد خبر: ۵۳۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸ - 31July 2022

با هنجارشکنی در ایام تاسوعا و عاشورا در سواحل خزر برخورد شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در نشست اتخاذ تمهیدات ویژه ایام محرم در شهرستان‌های ساحلی استان مازندران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم حسینی و فقان درگذشت سیل زدگان استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: جبران خسارت سیل زدگان در اسرع وقت از سوی مسئولین مورد انتظار است.

وی به اهمیت انجام فعالیت‌های فرهنگی در سواحل استان اشاره کرد و افزود: باید در ایام محرم حسینی هیات‌های مذهبی و موکب‌ها و ابستگاه‌های صلواتی در سواحل مورد توجه باشد.

محمدی لائینی با تاکید بر حفظ حرمت محرم از سوی گردشگران و مسافران در سواحل استان، گفت: در تاسوعا و عاشورا از هنجارشکنی‌ها در سواحل جلوگیری شود و با افراد خاطی برخورد شود.

امام جمعه ساری با تاکید بر لزوم حفظ شعائر و حرمت تاسوعا و عاشورای حسینی، خاطرنشان کرد: با افراد هنجارشکنی که حرمت این ایام را حفظ نمی‌کنند و اقدام به حرمت شکنی و هنجارشکنی در سطح تفرجگاه‌ها می‌کنند، برخورد می‌شود. هیات‌های مذهبی با حضور گردشگران در سواحل به اقامه عزای حسینی بپردازند.

باورهای حسینی در سواحل پیاده سازی شود

حجت الاسلام «محمدمهدی شریف تبار» مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه برنامه ریزی‌هایی برای اجرای مراسم‌های معنوی و فرهنگی ویژه محرم حسینی در ۵ روز پایانی محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا در سواحل دریا تدارک دیده شد، اظهار کرد: با آئین‌های سنتی همانند قطع آب به یاد صحرای کربلا که در دهه اول محرم مطرح می‌شود می‌توانیم باور‌های حسینی مردم استان را در سواحل پیاده سازی کنیم.

وی با بیان اینکه کار‌های فرهنگی را باید با آئین‌های سنتی محرم گره بزنیم، افزود: اگر بخواهیم فضای محرم و عزای سید و سالار شهیدان را در سواحل داشته باشیم باید با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و استفاده از ظرفیت مردم و هیات‌های مردمی کار کنیم.

حجت الاسلام شریف تبار به اقبال مردم استان به ویژه مردم غرب مازندران در برپایی ایستگاه‌های صلواتی و راه اندازی حسینه‌های سیار در ایام محرم اشاره کرد و گفت: همچنین فضاسازی مناسب در سطح شهر و روستا‌ها متناسب با آئین‌های محرم الزامی است.

سواحل خزر رنگ و بوی حسینی می‌گیرد

«علی رجبی وندچالی» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه ۴۷۰ کیلومتر از سواحل خزر در اختیار مازندران است، اظهار کرد: ۱۵شهرستان استان درگیر سواحل است و با وجود حضور خیل عظیم مسافران برای استفاده از این موهبت الهی باید برنامه داشته باشیم.

رجبی وندچالی به فعالیت نزدیک به هزار ناجی غریق در سواحل استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در مجموع چهارماه ۶۰۰ نفر نجات یافنه داشتیم و امسال در این مدت کوتاه که از طرح دریا می‌گذرد ۶۵۰ نفر نجات یافته داشتیم.

وی با بیان اینکه بیشترین نجات یافته حدود ۴۰۰ نفر در بابلسر داشتیم، گفت: تا امروز ۴۰ نفر غریق داشتیم. ۴ اتباع افغانی و ۲نفر از ترکیه در بین این غرق شدگان داشتیم.

رجبی وندچالی به  همت سپاه کربلا و کانون پرورش فکری نوجوانان و جوانان و گروه‌های جهادی در سواحل اشاره کرد و افزود: ائمه جمعه و فعالان فرهنگی نیز در سواحل حاضر شده و برنامه اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته شاهد ناهنجاری‌هایی در سواحل بودیم که تلاش شده در سال۱۴۰۰ فضای ساحل به سمت فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی برود، گفت: امسال نیز برای حفظ حرمت محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا برنامه‌های فرهنگی متعددی خواهیم داشت.

رجبی وندچالی با بیان اینکه در شرق و مرکز استان ناهنجاری‌هایی در سواحل نداریم چراکه حجم مسافر در این مناطق نسبت به غرب استان کمتر است، ادامه داد: امید است با همراهی ناجا، سپاه، ائمه جمعه و ... امسال در ایام محرم شاهد هنچارشکنی‌ها در سواحل نباشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته مراسم عزاداری و دسته روی در سواحل داشتیم، گفت: انتظار می‌رود همانند برپایی اجتماع غدیریون با محوریت نماینده ولی فقیه در مازندران در تاسوعا و عاشورا شاهد اجرای کار ویژه‌ای باشیم تا شئونات اسلامی به درستی رعایت شود.

رجبی وندچالی بیان کرد: تلاش داریم روز‌های تاسوعا و عاشورا از ورود مسافران به سواحل جلوگیری شود تا هنجارشکنان در سواحل بی بندباری راه نیاندازند.

مقابله با هنجارشکنی در سواحل

حجت الاسلام «محمد کاظمی کیاسری» مشاور امور ایثارگران استاندار مازندران بر لزوم حفظ حرمت ماه محرم حسینی در سواحل استان اشاره و اظهار کرد: همچنین استاندار بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در این خطه از شمال کشور تاکید دارند.

مشاور امور ایثارگران استاندار مازندران از اعلام آمادگی استانداری برای همراهی با دست اندرکاران فرهنگی در سواحل برای حفظ حرمت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) به ویژه در تاسوعا و عاشورا خبر داد.

حجت الاسلام کاظمی به حماسه آفرینی غدیریون در ساری با محوریت دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود اجتماع عاشورائیان را نیز در ساری شاهد باشیم.

وی به فعالیت مراکز تفریحی و تفرجگا‌های استان به ویژه در سواحل دریا اشاره و بیان کرد: با مدیریت کرونا و بازگشایی طرح دریا مردم از سراسر کشور در استان حضور پیدا می‌کنند و می‌طلبد برای ایام محرم برنامه ریزی‌های متناسب با محرم حسینی با هدف مقابله با هنجارشکنی‌ها در سواحل تدبیر شود.

لزوم اقامه نمازجماعت در سواحل

حجت الاسلام «محمداسماعیل قلی پور» امام جمعه شهرستان بابلسر با بیان اینکه مشکلات اساسی در حوزه دریا داریم و با پیوستن سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها به طرح دریا بازهم مشکلات سواحل مرتفع نشد، اظهار کرد: ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا حرمت شکنی‌های متعددی در سواحل شاهد بودیم که امید است با پیش بینی مسائل امنیتی امسال شاهد تکرار این ناهنجاری‌ها نباشیم.

امام جمعه شهرستان بابلسر با بیان اینکه قاطبه مردم با هنجارشکنان محرم در سواحل دریا مخالف هستند، گفت: باید تدابیری فرهنگی در سواحل ویژه ماه محرم اندیشیده شود.

حجت الاسلام قلی‌پور یادآور شد: به بهانه کرونا دو سال گذشته روز تاسوعا و عاشورا پرچم سیاه برافراشته شد و کسی برای شنا به دریا مراجعه نکرد، اما امسال با تداوم مراسم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نمی‌توان ساحل را بست و نابسامانی به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه باید با دعوت از مداحان معروف در سواحل مراسم‌های عزاداری برگزار شود، گفت: در سواحل باید سیستم‌های صوتی توسط شهرداری‌ها تعبیه شود تا نوای مداحی در سواحل پخش شود.

حجت الاسلام قلی‌پور با بیان اینکه بخش اعظم مردم جامعه که در سواحل حضور می‌یابند با ایمان هستند و به اهل بیت (ع) دلداده هستند و اگر برای آن‌ها برنامه داشته باشیم قطعا ناهنجاری را شاهد نخواهیم بود.

وی بر لزوم اقامه نمازجماعت در سواحل اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی برای ۵ روز تعطیلی منتهی به تاسوعا و عاشورا مهم و ضروری است تا هنجارشکنی در سواحل رخ ندهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها