فعال فرهنگی هرمزگان:

غرور و کبر انسان را از پای درمی‌آورد

حجت‌الاسلام «پودات» گفت: برخی با دریافت پست، مقام و عنوان مغرور می‌شوند،؛ حال آنکه غرور و کبر انسان را از پا درمی‌آورد؛ گاهی لازم است زندگی بزرگان را بدانیم که آنان در مواجهه با کبر و غرور چه می‌کردند.
کد خبر: ۵۳۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴ - 01August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، حجت‌الاسلام و المسلمین «بهزاد پودات» سخنران مراسم عزاداری امام حسین (ع) شب گذشته در گلزار شهدای بندرعباس با عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهدا با تاکید بر اهمیت حرکت در مسیر شهداء و آرمان‌های انقلاب، اظهار داشت: اگر کسی این را بداند که عالم به اذن خداست و همه کارها به اذن اوست دیگر هیچ جا احساساتی همچون پوچی، افسردگی و... برایش معنا ندارد زیرا آن وقت با خدا معامله می‌کند.

وی افزود: گاهی ما بابت تقدیرمان لب به گلایه می گشاییم حال آنکه خداوند از آن آگاهی بیشتر دارد هنگام خلقت انسان تمام ملائک اعتراض کردند و با نگاه یاس به انسان سجده می کردند هرچه خداوند می‌گفت «انی اعلم ما لا تعلمون» همه سجده کردند به جز ابلیس. در مورد رازی نهفته در خلقت انسان که ملائکه نسبت بدان جاهل بودند.

حجت الاسلام پودات ادامه داد: برخی مواقع برخی از انسانها با موضوعی که مخالف نظر انان است،نا امید می شوند و لب به شکایت به درگاه پروردگار می گشایند حال شاید پشت آن اتفاق حکمتی است که ما از آن بی خبریم و باید در مقام عبد باشیم.

وی در ادامه به خصلت کبر اشاره و ابراز کرد : منظور، کبر و معصیت ابلیس است. برخی مواقع ما تنها یک جنبه و یک روی سکه را می بینیم و نمی دانیم پشت این موضوع عقل قالب و خداوند چه برنامه ای برای ما داشته است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: حضرت علی (ع) در خطبه ای می فرمایند که شیطان شش هزار سال عبادت کرد و وقتی خدا او را امتحان کرد و گفت که من آدم را خلق می کنم و همه باید به آدم سجده کنند، ابلیس قبول نکرد یعنی همه به آدم سجده کردند جز ابلیس. او از سجده امتناع کرد، تکبر ورزید و کافر شد. ابلیس عابد بود ولی عبدیت نداشت و تسلیم نشد.

وی با تاکید بر اینکه سه چيز ريشه های كفر است، بیان کرد: حرص و خودبينی و حسد، اما حرص هنگامی كه آدم از نزديک شدن به درخت نهی شد. غبطه خوب است اما حسادت و کبر بد است انسانی که به خدا دل بسپارد آن ارزشمند است کبر انسان را به زمین می زند خیلی ها بوده اند که به واسطه کبر زمین خورده اند این مسئله صرفا مختص به شیطان نبوده است و در مسئله هابیل و قابیل هم بر سر جانشینی انسان همین حسادت باعث شد كه يكي ديگری را کشت.

این مبلغ دینی با اشاره به اینکه برخی با دریافت پست، مقام و عنوان مغرور می‌شوند حال آنکه غرور و کبر انسان را از پا در می آورد،ادامه داد : گاهی لازم است زندگی بزرگان را بدانیم که آنان در مواجه با کبر و غرور چه می کردند.

حجت الاسلام پودات اظهار داشت: امام خمینی (ره) هنگامی که در تلویزیون اعلام می‌کرد سید روح‌الله موسوی امام خمینی رهبر و ولی فقیه ایران دستار به سر می بست و می رفت کارهای خانه را انجام می داد تا کبر او را فرا نگیرد.

وی ادامه داد: امام روى چهار نكته براى اثبات كوچكى و حقارت متكبران فخرفروش تأكيد مى كند، نخست روى آغاز آفرينش انسان كه نطفه اى است كوچك و ناچيز كه بسيارى از افراد از آن اظهار تنفر مى كنند و در پايانش هنگامى كه از دنيا مى رود چند ساعت بعد تبديل به نحيف گنديده اى مى شود. آيا اين امور باعث افتخار و تكبر است؟

پودات در ادامه به آیات کتاب آسمانی قرآن اشاره کرد و گفت: باید با خود بیندیشیم چه چیزی ما را مقرور ساخته خداوند در سوره الرحمن بی جهت تکرار نمی‌کند «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» چیزهایی از ذهن انسان خارج می‌شود که فلانی اگر نبود کار من درست نمی‌شد ولی با خود نمی اندیشد اگر خدا نمی خواست هیچ کاری درست نمی شد.

وی افزود: هنگامی که شیطان از خدا از باب لجبازى و حسادت نسبت به سجده آدم سرپيچى كرد و مورد غضب و لعنت و رجم پروردگار قرار گفت در پيشگاه خداوند و فرزندانش قسم ياد كرد كه تا روز قيامت به گمراه كردن انسان ها به جز مخلصين از عباد خدا اقدام كند و خدا درب توبه را برای انسان گشود.

حجت الاسلام پودات اذعان کرد: نقطه مقابل ذکر خدا؛ غفلت از یاد خداست برخی از گناهان خیلی مسیر را طولانی می کند و راه بازگشت را قطع می کند یوسف یک لحظه غفلت کرد حضرت همواره به یاد خدا بود اما یک غفلت که گفت: «نزد اربابت به فکر ما هم باش »باعث شد آزادیش به تعویق بیفتد تا آن زمان که توبه کرد و به درگاه خدا پناه برد.

وی تصریح کرد: اگر در ترکیب و درگیری عقل با شهوت و غضب، عقل پیروز شود صفاتی همچون عفت،شجاعت، انصاف و ... پدیدار می شود اینجاست که قدرت و عبودیت روح افزایش می یابد.

پودات گفت: برای رسیدن به عبادتی کامل و ایجاد شوق به عواملی مانند تفکر و حصول معرفت، تمرین برای ایجاد حضور قلب و تلاش برای دوری از گناهان توجه داده شد در ضمن انسان مختار آفریده شده انسانی که می تواند بد باشد و خوبی را انتخاب می کند، اقدام آن انسان قابل ستایش است.

این مبلغ دینی تصریح کرد:در روایت شریفه‌ای که در احادیث قدسی آمده، بیان شده که یک مرتبه، موسی‌ بن‌ عمران(ع) به خداوند عرضه داشت: خدایا! شیطان می‌گوید می‌خواهم تو را نصیحت کنم، بپذیرم؟ شیطان گفت: موسی(ع)! اگر بناست من انسان­ها را فریب بدهم، یکی از آن راه‌ها، حرص است. بنابراین من به قدری انسان‌ها را در حرص جلو می­برم که لذّت داشته­ هایشان را از بین می­برم.

حجت الاسلام پودات در پایان گفت: طمع، شهوت، زیبایی و بلند پروازی علت سقوط انسان است، در اشعار مولانا که این سه مرغی را به ابراهیم (ع) برای کشتن و کوبیدن و بر سر چهار کوه قرار دادن پرندگان همین چهار صفت رذیله بود که آدم را از حالت انسانی به فلاکت می‌کشاند که به صورت نماد حیوانی نمایان کشته به همین دلیل به چهار مرغ شوم در درون انسان تشبیه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها