شهدای "نیزه" نماد مرزداران راستین پیشمرگان کرد مسلمان+ تصاویر‌

"نیزه" نام روستایی در جنوب آذربایجان غربی در حوالی شهر کوچک میرآباد سردشت است که مردمان کرد زبان آن با تقدیم چندین شهید و ده‌ها رزمنده و جانباز نام خود را در جرگه مرزبانان و مدافعان انقلاب اسلامی ثبت کرده‌اند.
کد خبر: ۵۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱ - 27September 2015

شهدای

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وقتی وارد شهر کوچک میرآباد در نزدیکی سردشت در جنوب آذربایجان غربی میشوی نخستین چیزی که میتواند توجه یک بیننده تیزبین را متوجه خود سازد تمثال و اسامی شهدایی است که در گوشه و کنار شهر خودنمایی میکند.

در این میان شهدایی وجود دارد که نام خانوادگی همه آنها یکی است به طوریکه توجه آدم را به خود معطوف میکند.

شهدایی که نام خانوادگی همه آنها «شمسی» است.

پرس و جویم از اهالی شهر میرآباد در مورد این شهدای همنام آغاز میشود تا بالاخره به یکی از بسیجیانی میرسم که اتفاقاً خود، فرزند یکی از همین شهداست و اطلاعات دقیقی از شهیدان شمسی و از زادگاه و محل زندگی آنها دارد.

روستای نیزه زادگاه این شهداست و روایت حماسههای شهدای این روستای انقلابی از زبان «سعید» فرزند شهید «احمد شمسی» شنیدنی است.

نیزه جزو روستاهای نادری در کشور ماست که با جمعیتی اندک، خانوادههای متعددی دارد که هر کدام دو یا سه شهید و چندین جانباز و رزمنده تقدیم نظام اسلامی کردهاند.

اساساً در روستای «نیزه» خانوادهای وجود ندارد که شهید یا جانباز نداشته باشد.

اهالی و شهدای این روستا همه متعلق به یک طایفه است، چون بنیانگذاران روستا دو برادر بودهاند و فقط برخی از خانوارها بدلیل تشابه اسمی مشترک ترجیح دادهاند نام فامیلی خود را از شمسی تغییر دهند.

200 خانوار «نیزه» حدود 700 نفر میشوند که در روستای قدیم و جدید ساکن هستند، گرچه در «نیزه» قدیمی که به حالت مخروبه بدل شده دیگر خانوار چندانی وجود ندارد و تقریبا خالی از سکنه شده است، برخی اهالی روستا نیز بدلیل فقدان امکانات زندگی مجبور به مهاجرت شدهاند.

مهاجرت همزمان 9 خانواده شهید «نیزه» و سکونت در منطقهای بنام شهرک در میرآباد سردشت از آنجمله است در حالیکه انتظار میرفت زمینه سکونت این خانوادههای شهدا در روستای خودشان تسهیل شود.

آخرین شهدای بومی منطقه سردشت نیز مربوط به شهدای روستای «نیزه» است و گردان میرآباد متعلق به سپاه شهدا آذربایجان غربی نیز متشکل از فرزندان و خانوادههای شهدای روستای «نیزه» است.

24 شهید و قریب به 60 رزمنده نیزهای و قصبههای اطراف آن نشانه تعهد اهالی این روستا به آرمانهای انقلاب اسلامی است که در کوه مجاور این روستا همچنان نگهبانان غریتمند سرزمین کردستان هستند.

«حاج احمد نیزهای» به عنوان یک از متنفذین منطقه از اهالی این روستا است.

«فقه رسول رحمانزاده»، ملاکریم شمسی یا ملا عثمان نیز از شخصیتهای متنفذ و متعهد از این روستا در منطقه به شمار میآیند.

ریش سفیدی تمام مشکلات این روستا را حل میکند و چندان نیازی به شورای حل اختلاف یا دادگاه پیدا نمیشود و همیشه بزرگان روستا و ریش سفیدها، بانیان صلح در جامعه روستایی هستند.

«فقه رسول رحمانزاده» همان کسی است که سه بار ضد انقلاب حکم به اعدام او داده و در یک روند بسیار جالبی توانسته است در دوران ناامنی اوایل انقلاب، اهالی این روستا را بر علیه ضدانقلاب و منافقین مسلح کند و به واسطه همین کار اهالی روستای نیزه موفق شدند روستاهای منطقه را از لوث اشرار و ضد انقلاب پاکسازی کرده و پایگاه اجتماعی این گروهکها بسیار تضعیف کنند.

رزمندگان نیزه در عملیاتهای مختلف پاکسازی منطقه کردستان نقش آفرینی کردهاند و در این مسیر شهدای مختلفی تقدیم نظام اسلامی شده که این کار تا سال 92 با شهادت «محمد شمسی» جانشین فرماندهی گردان سپاه پاسداران در میرآباد ادامه داشته است.

نکته جالب اینجاست که همه مردان و زنان «نیزه» بسیجی و عضو پایگاه مقاومت هستند.

هم اینک بیش از 50 نفر از رزمندگان «نیزه» مشغول مرزداری هستند و اساساً رزمندگان این روستا جزو پیش قراولان مبارزه با ضد انقلاب و از خط شکنان همیشگی جنگ با گروهکهای منافقاند و خون اهالی این روستا با آرمانهای انقلاب اسلامی عجین شده است.

در حقیقت پایان دادن به دوره ارباب رعیتی و کسب عزت اسلامی در منطقه نتیجه حاکم شدن انقلاب اسلامی در روستای «نیزه» بوده و در مقابل آن نیز اهالی این روستای انقلابی تا پای جان از آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کردهاند.

اکنون فرزند شهید «احمد شمسی» که در زمان شهادت پدر فقط 5 سال داشت همان لباسی را میپوشد که 30 سال پیش پدر شهیدش بر تن میکرد.

هم اینک در حالی که قریب به 20 کانال تلوزیونی کردزبان که بر طبل تفرقه میکوبند و در صدد ایجاد انشقاق در جامعه اسلامیمان هستند، مردم این روستا بیتوجه به این حجم از شانتاژهای تبلیغاتی، خود را جدای از نظام و انقلاب نمیدانند و خود را با کردستان عراق اصلاً مقایسه نمیکنند چون با تفاوتهای بنیادی منطقه و انقلاب اسلامی با دیگر حکومتهای همسایه کاملا آشنا هستند.

روستای نیزه با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد شاخصههای ساخت یک فیلم کوتاه روایی را دارد تا مردم کشورمان دریابند روستایی با این ویژگیهای انقلابی با مردمان کردزبان وجود دارد که به مرزداری از انقلاب اسلامی افتخار میکنند.

 

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها