حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای:

مدعیان حقوق بشر تعریف درستی از بشر ندارند

رئیس قوه قضائیه با انتقاد از عملکرد مدعیان حقوق بشر گفت: مدعیان دروغگوی حقوق بشری غرب حتی تعریف درستی از بشر ندارند.
کد خبر: ۵۳۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ - 02August 2022

حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی متفاوت استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در مراسم اجلاس سالیانه اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه خداوند توفیق داده تا در رابطه با کرامت انسانی و حقوق بشر نشستی داشته باشیم، اظهار داشت: امید است در این نشست‌ها قدم‌هایی در راستای توسعه حقوق بشر و کرامت انسانی برداریم.

رئیس قوه قضائیه خطاب با تاکید بر اینکه انسان بین آفریده‌های جهان ممتاز محسوب می‌شود گفت: عقل و خرد از امتیاز‌های انسان است و اگر از قوه عاقله اش استفاده کند از خود می‌پرسد که من کیستم و به چه جهتی آفریده شده‌ام؟ مقصد غایی من چیست و برای رسیدن به آن مقصد چه مسیری را باید طی کنم؟

اژه‌ای افزود:، حقوق بشر از نگاه اسلام عزیز و از منظر همه ادیان توحیدی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است. انسان با همین فطرت خدادادی و با قوه عاقله اش می‌تواند به اعلا علیین صعود کند و زندگی را توأم با کرامت و عزت و صلح برای خود و دیگران بسازد. اگر انسان از مسیری که بر مبنای فطرت خود فاصله بگیرد می‌تواند به یک درنده تبدیل شود

رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال که آیا می‌توان بدون شناخت حق از حقوق و حق بشر سخن بگوییم؟ ادامه داد: معیار و مبنای حقوق بشر چیست و با کدام معیار می‌توان گفت این کار ارزشمند است یا خیر؟ معیار امروز در جهان برای حقوق بشر چیست؟ خداوند متعال که همه جهان را آفریده نسبت به انسان تعابیر خاصی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فتبارک الله احسن الخالقین اشاره کرد.

اژه‌ای ادامه دا: اگر با این معیار‌ها انسان و حقوق انسان و کرامت انسان را بخواهیم تعریف کنیم، یک نوع حقوق بشری مطرح می‌شود که بایداز آن دفاع کرد. اگر حقوق بشر با نگاه غربی‌ها که در رابطه با هدف آفرینش انسان صحبت دیگری دارند و کرامت انسان را در چیز دیگری می‌بیند را ببینم با حقوق بشر ما قطعاً تفاوت خواهد داشت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امام حسین به لحاظ کرامت ذاتی انسان و به لحاظ کرامت جایگاهی که داشت و همچنین به واسطه جایگاهی که آن غاصب گرفته بود به او می‌فرمایند مثل منی با مثل تویی بیعت بکنم؟

وی در ادامه و با انتقاد از عدم تعریف درست بشر از سوی مدعیان حقوق بشر گفت: این‌ها تعریف درستی ندارند و می‌خواهند بر همه دنیا، تعریف نادرست خود را بر همه تحمیل کنند و اسم آن را آزادی می‌گذارند و این در حالی است که اسلام برای آزاد اندیشی و تدبر و تفکر ارزش قائل است.

رئیس قوه قضائیه گفت: مدعیان دروغگوی حقوق بشر امروز با جان و مال و ثروت مردم چه می‌کنند؟ امام حسین برای ارزش‌های انسانی حاضر شد خون قلب خود و فرزند شش ماه خود را تقدیم کند تا حق را آشکار کند و از مظلوم در مقابل ظالم دفاع کند. امروز برخی از مسئولیت غربی با تبختر و استکباری که دارند می‌گویند جریان‌ها و کشور‌ها یا با ما هستند یا بر ما. حتی یک کشور و جریان مستقل را بر نمی‌تابند و می‌گویند یا با ما هستید یا بر ما، اگر با ما نبودید باید تحت سخت‌ترین فشار‌ها قرار بگیرید.

وی افزود: اتفاقات تلخی در ابوغریب رخ داد و حیوانی که ذاتش درندگی است و اگر احساس کند شکارش ناتوان است به آن رحم می‌کند، اما مدعیان حقوق بشری به چه کسی رحم کردند؟ داعش را چه کسی ایجاد کرد؟ در فلسطین چه کردند و کجا هستند مدعیان حقوق بشر که از فلسطین دفاع کنند؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: غاصبان زمین‌های فلسطینیان را گرفتند و آن‌ها را اسیر کرده و به اردوگاه بردند. چند سال است متجاوزین به مردم مظلوم یمن را نه تنها کمک می‌کنند بلکه با کمک غربی‌ها آن‌ها را محاصره می‌کنند.

وی با تقدیر از جمهوری اسلامی در راستای ثبت روز حقوق بشر اسلامی گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و به یک روز اکتفا نکنیم. امروز یکی از بدترین منکرات این است که زشت‌ترین کار‌ها را می‌کنند، اما نسبت به این منکر بزرگ، وظیفه امر به معروف خود را آنطور که باید انجام ندادیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه اسلام برای صلح و سازش بسیار ارزش قائل است گفت: امروز اسلام و مسلمین را با اقداماتی به جز این موارد معرفی می‌کنند، تروریست را به وجود می‌آورند و بدترین ترور‌ها را انجام می‌دهند، اما مسلمانان را خشن معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار