روایتی از حال و هوای جبهه‌ها در ماه محرم

یکی از رزمندگان دفاع مقدس در خصوص نحوه برگزاری مراسم محرم در جبهه، گفت: سنگر‌ها در خط مقدم دو یا سه نفره بود و امکان عزاداری به‌صورت تجمعی وجود نداشت، اما رزمندگان از طریق رادیو با شنیدن مداحی به عزاداری برای سرور و سالار شهیدان می‌پرداختند.
کد خبر: ۵۳۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷ - 02August 2022

روایتی از حال و هوای جبهه‌ها در ماه محرم

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ایرج رادمهر» رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگویی اظهار داشت: برخی از رزمندگان که در خطوط عقب‌تر از خط مقدم بودند و در آنجا کمتر تیراندازی و خمپاره زده می‌شد و احتمال آسیب به افراد کمتر بود یک سنگر بزرگ را با استفاده از گونی‌های شن یا بلوک درست و از آن به عنوان حسینیه برای برپایی نماز جماعت، جشن‌ها و مراسم سوگواری ائمه اطهار (ع) استفاده می‌کردند.

وی افزود: رزمندگان قبل از شروع ماه محرم این مکان را با پرچم‌های سیاه، پلاکارد و بنر تزیین می‌کردند و حداقل دهه اول عاشورا و برخی اوقات تا اواخر ماه محرم و صفر در آنجا با سینه زنی و مداحی که از سوی یکی از سربازان انجام می‌شد، به عزاداری می‌پرداختند.

رادمهر که سلسه مشاغل فرماندهی را در جبهه و جنگ از فرمانده دسته، گروهان و گردان در طول جنگ به عهده داشته، می‌گوید: در جبهه آنقدر معنویت و مسائل اخلاقی حاکم بود که همه آماده شهادت بودند و گاهی مرز بین مرگ و زندگی ۳۰ ثانیه بود و افراد به شهادت می‌رسیدند.  

رزمنده جبهه‌های جنگ خاطرنشان کرد: در زمان جنگ مسائل اخلاقی نه تنها در جبهه بلکه در جامعه نیز حاکم بود و خبری از اختلاس و معضلات اجتماعی نبود و معنویت در ماه محرم و صفر در بین مردم تشدید می‌شد.

پخش مداحی از رادیو

رادمهر در پاسخ به این پرسش که در دوران دفاع مقدس مداحی چه کسانی از رادیو پخش می‌شد، گفت: مداحی با صدای کویتی پور و آهنگران از رادیو پخش می‌شد، اما هیچ یک از مداح‌هایی که اکنون مداحی می‌کنند آن زمان فعالیتی در این خصوص نداشتند، صدای مداحی این افراد از طریق بلندگو‌های مساجد نیز پخش می‌شد.

وی ادامه داد: روحانیون در جبهه نیز در بین نماز در رابطه با نهضت عاشورا سخن می‌گفتند و به عزاداری می‌پرداختند، توسل جستن به ائمه اطهار خصوصا به امام حسین (ع) در همه جبهه‌ها و این تفکر در بین رزمندگان حاکم بود که زمین ما مشابه کربلا و زمان همچون زمان عاشورا است.

در محرم شدت مبارزه کمتر نمی‌شد/ الگوی رفتاری رزمندگان امام حسین (ع) بود

رزمنده دفاع مقدس که دارای ۲۷ درصد جانبازی و مدرک دکتری مدیریت استراتژیک است در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عراقی‌ها هم به ائمه اطهار (ع) اعتقاد دارند در ایام محرم آیا شدت آتش افروزی‌ها کاهش می‌یافت یا خیر نیز توضیح داد: در ایام محرم شدت مبارزه کمتر نمی‌شد چراکه اهل تسنن بر حکومت عراق حاکم و تحت تاثیر فرهنگ بعثی‌ها بودند و در هر زمانی با تمام قوا با ما می‌جنگیدند و در این ایام تعداد زیادی از رزمندگان به شهادت رسیدند.

رادمهر با بیان اینکه جنایت و تجاورز به مملکت و ناموس روحیه انتقام و مبارزه در رزمندگان را تقویت می‌کرد از منظر ما رزمندگان ایرانی در صف حسینیان و نیرو‌های بعثی در صف یزیدیان قرارداشتند، خاطرنشان کرد: برای تهیج و ترغیب رزمندگان ما الگو‌های خاصی داشتیم هر کدام از ائمه الگویی از ایثار، شهادت و صلح بودند؛ از این طریق روحیه شهادت طلبی در رزمندگان تقویت می‌شد، یادآوری وقایع عاشورا بر رزمندگان اثر گذار بود و آن‌ها را آماده نبرد می‌کرد تا خود را در کاروان کربلا و در صف رزمندگان که در کنار امام حسین (ع) در کربلا بودند، ببیند و جنگیدن برای دین و مذهب یک تقدس خاصی داشت.

وی اضافه کرد: همه عملیات‌ها با رمز کربلا سرلوحه رزمندگان بود و الگوی رفتاری آن‌ها امام حسین (ع) و زیر بار ظلم نرفتن بود.

برگزاری مراسم در اردوگاه‌ها

رزمنده دفاع مقدس در خصوص نحوه برگزاری مراسم محرم توسط اسرا در اردوگاه‌ها نیز اذعان داشت: در زمان جنگ بنده اسیر نشدم، اما بعد‌ها از دوستانم که اسیر شده بودند شنیدم آن‌ها فعالیت‌های زیادی در زمینه مسائل مذهبی و اعتقادی داشتند، برگزاری مراسم مذهبی در اردوگاه‌ها بستگی به نوع اردوگاه‌ها و مروت نیرو‌های بعثی داشت برخی‌ها از آن‌ها اجازه برگزاری مراسم را نمی‌دادند و رزمندگان را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها