ارتش آمریکا ۵۰ مزدور خود را در سوریه به اتهام جاسوسی دستگیر کرد

ارتش آمریکا ۵۰ فرد مسلح از میان مزدوران خود در سوریه را به اتهام جاسوسی برای «طرف‌های خارجی» بازداشت کرد.
کد خبر: ۵۳۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷ - 02August 2022

ارتش آمریکا ۵۰ مزدور خود را در سوریه به اتهام جاسوسی دستگیر کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در اتفاقی بی سابقه، ارتش آمریکا اقدام به بازداشت ۵۰ نفر از مزدوران خود در سوریه به اتهام جاسوسی برای «طرف‌های خارجی» کرد و به گفته منابع سوری منظور از طرف‌های خارجی دولت سوریه است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت که این ۵۰ نفر متهم هستند که با دولت سوریه و دیگر طرف‌های هم پیمان با دمشق ارتباط برقرار کرده و درباره میزان نفت استخراجی از چاه‌های تحت اشغال آمریکا و تعداد نیرو‌ها و تجهیزات مستقر در پایگاه‌های نظامی اطراف آن اطلاعات داده‌اند.

بستگان بازداشت شدگان به اسپوتنیک گفتند که آن‌ها زمانی که در اطراف پایگاه نظامی میدان نفتی العمر در شمال شرق استان دیرالزور گشت می‌زدند، به دست شبه‌نظامیان کُرد و به دستور ارتش آمریکا بازداشت شده‌اند.

در این میان، بازداشت این افراد موجب تعجب و تمسخر اهالی شده است؛ به خصوص از آن جهت که یک ارتش اشغالگر شهروندان سوری را به اتهام همکاری با دولتشان بازداشت کرده و آن‌ها را به جاسوسی متهم می‌کند.

پس از بازداشت این افراد، اهالی و وابستگانشان در شهرک «الحریجیه» در شمال دیرالزور دست به تظاهرات زده و با آتش زدن تایر خودرو‌ها راه‌ها را بستند. در این میان در حمله افراد ناشناس به مقر شبه‌نظامیان کُرد (قسد) در شهرک «ذبیان» در نزدیکی میدان نفتی العمر، یکی از اعضای قسد کشته شد.

اسپوتنیک در ادامه نوشت که نیرو‌های دموکراتیک سوریه همچنان به آزار و اذیت مردم و عشایر عرب در مناطق تحت کنترل خود ادامه داده و اقدام به بازداشت و جذب اجباری نیرو می‌کنند. اخیرا ارتش آمریکا نیز اقدام به تشکیل یک نیروی ویژه از میان مردم منطقه برای حفاظت از چاه‌های نفتی تحت اشغال خود کرده است. اقداماتی که هر از گاهی با تظاهرات و اعتراضات اهالی روبه‌رو می‌شود.

به نوشته این خبرگزاری، ارتش آمریکا تمامی میادین نفت و گاز سوریه در استان‌های حسکه و دیرالزور را اشغال کرده و اخیرا ده‌ها حلقه چاه نفت جدید در شمال و شرق استان دیرالزور توسط تیم‌های مهندسی آمریکایی به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته منابع سوری سرقت نفت سوریه از سوی ارتش آمریکا دو برابر شده است و نظامیان آمریکا اقدام به خارج کردن نفت دزده شده سوریه از طریق گذرگاه‌های غیر قانونی در شمال شرق سوریه از جمله گذرگاه «الولید» می‌کنند تا در بازار سیاه کردستان عراق به فروش برسد. بخشی از نفت دزدیده شده نیز به تروریست‌های جبهة النصره در استان ادلب فروخته می‌شود.

بر اساس آمار و ارقام جدید وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیرو‌های اشغالگر آمریکا و نیرو‌های مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود. خبرگزاری اسپوتنیک مقدار نفت سرقتی از چاه‌های نفتی سوریه را سه میلیون بشکه در ماه ذکر کرده است.

آمریکا طی یک دهه از جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه نظامیان جدایی طلب حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

علاوه بر نفت و گازوئیل، آمریکایی‌ها همچنین به طور هفتگی مقادیر هنگفتی از گندم و غلات سوریه را برای مصارف نظامیان خود در عراق قاچاق می‌کنند که بار‌ها رسانه‌ها اقدام به انتشار خبر آن کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار